خودرو بخریم یا نخریم؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۵۰۴
خودرو بخریم یا نخریم؟

تعادل |فرشته فریادرس |

قیمت خودرو با وجود مقاومت دلالان ۳۰ درصد ارزان شد. بازار خودرو روندکاهشی خود را که از دو هفته گذشته آغاز کرده بود، همچنان حفظ کرد. به‌طوری‌که برخی از خودروها کاهش قیمت بیشتری را در پایان هفته تجربه کردند. هرچند به گفته برخی از فعالان بازار خودرو، طی دو هفته سکوت خاصی بر بازار خودرو حاکم بوده؛ یعنی به اصطلاح به خواب خرگوشی فرورفته و هیچ معامله‌ای در این بازار انجام نشده، اما شاهد افت شدید قیمت‌ها بودیم. ریزش قیمت‌ها به حدی بود که «پراید» از سد مقاومتی عقب نشست و وارد کانال ۹۰ میلیون تومانی شد. یا خودروهایی مثل «هایما» از ۹۵۰ میلیون تومان به ۶۶۰ میلیون تومان، «پژو۲۰۰۸» از ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان به ۸۰۰ میلیون تومان و«سانتافه» از ۳ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان به ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. البته به نظر می‌رسد، هنوز شاهد حباب ۶۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد باشیم. حال این پرسش از سوی کسانی که قصد خرید خودرو دارند، مطرح می‌شود که آیا در چنین شرایطی خودرو بخرند یا خیر؟ برخی صاحبنظران خودرویی به این افراد توصیه می‌کنند که گران نخرند و فعلا هم خودرو خریداری نکنند. چراکه با توجه به سیر نزولی قیمت‌ها به نظر می‌رسد، با کاهش بیشتر تقاضا در این بازار از یکسو و افزایش عرضه از سوی خودروسازان و همچنین عرضه خودروهای انبارشده در خانه‌ها و پارکینگ‌ها از سوی دیگر، شاهد سرعت گرفتن ریزش نرخ‌ها و از بین رفتن حباب قیمت‌ها در هفته‌های آتی باشیم. 

    رصد پاییزه بازار خودرو

بازار خودرو در آذرماه روزهای متفاوتی را سپری می‌کند. البته در آبان‌ماه هم بازار خودرو متاثر از نتایج انتخابات اولیه ایالات متحده امریکا و کاهش نرخ ارز وارد فاز کاهشی قیمت‌ها شد. به‌طوری‌که شاهد شکسته شدن سد مقاومتی کاهش قیمت‌ها تا مرز ۲۵ درصد در بسیاری از خودروها بودیم. این در شرایطی بود که جدای از افت تولید و روند قیمتگذاری دستوری، نوسانات نرخ ارز بیشتر از هر متغیر دیگری بر التهابات بازار خودرو دامن زده بود. اما با عقب‌نشینی قیمتی دلار، بازار خودرو نیز روند نزولی قیمتی خود را آغاز کرد. با این حال، در این روزها، بازار خرید و فروش خودرو هم متأثر از شرایط کرونا و کاهش قیمت ارز با تشدید رکود در انواع خودروها روبه رو است. بازاری که کمتر کسی حاضر به معامله در آن می‌شود. فروشنده‌ها حاضر به فروش در شرایط کاهشی قیمت‌ها نیستند؛ در مقابل خریداران هم به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها نشسته‌اند. در این میان، فروشندگان معتقدند که تعطیلی نمایشگاه‌ها در دوره محدودیت‌های کرونایی، رکود در بازار خودرو را نیز شدید‌تر کرده است. با این حال، برخی از فعالان بازار خودرو، همچنان ترکیدن حباب ارز را علت اصلی کاهش قیمت در بازار خودرو می‌دانند. برخی دیگر هم دلیل این افت قیمت را به مصوبه مجلس شامل عرضه خودرو در بورس ربط می‌دهند. تصمیمی که براساس آن، هر شخص می‌تواند هر ۳ سال یک‌بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان ۳ سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند، روشی که برخی معتقدند ممکن است بتواند کاهشی شدن قیمت در بازار خودرو را به همراه داشته باشد. در این میان، برخی دیگر می‌گویند، تصمیمات جدیدی که برای بازار خودرو گرفته شده در کنار زمزمه‌های مطرح شده مبنی بر تغییر برخی مناسبات سیاسی را می‌توان از دیگر عوامل افت قیمت خودرو در روزهای گذشته دانست. البته عامل دیگری که می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها اثرگذار باشد، عرضه بیشتر خودرو از سوی خودروسازان در بازار است. چراکه به باور معامله‌گران خودرویی، وضعیت تولید در فصل‌های پیش رو بهتر از قبل خواهد بود؛ البته آمارهای تولید خودرو نیز حکایت از روند رو به رشد تولید و افزایش موجودی انبارهای خودروسازان دارد. برهمین اساس، می‌توان طی هفته‌های آتی شاهد تقویت بازار خودرو با عرضه بیشتر و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها شد.

    خودرو بخریم یا خیر؟

از سوی دیگر، اما برخی از فعالان حوزه خودرو می‌گویند، طی دو هفته گذشته سکوت خاصی بر بازار خودرو حاکم بود و بازار خودرو به اصطلاح به خواب خرگوشی فرورفته واکنون هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود. به گفته آنها این رکود عمیق بازار خودرو ادامه خواهد داشت وبا وجود اینکه در بازار معامله‌ای انجام نمی‌شود، اما عرضه خودرو در کف بازار بسیار زیاد است و شاید بتوان گفت به اندازه مصرف یکسال کشور (در صورت تولید نشدن در خودروسازی)، در خانه‌ها و پارکینگ‌ها، خودرو وجود دارد. برهمین اساس، این شرایط سبب شده تا عرضه از تقاضا در بازار سبقت بگیرد. با این حال، در بازار آزاد هنوز شاهد ۶۰ تا ۷۰ درصد حباب قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد هستیم؛ ناگفته نماند که حباب قیمتی بعضی از خودروها در بازار آزاد نسبت به کارخانه به حدود ۱۰۰ درصد هم می‌رسد. 

 حال با وضعیتی که بر بازار خودرو حاکم است، این پرسش ممکن است برای متقاضیان خودرو ایجاد شود که آیا خودرو بخرند یا همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها بمانند؟ برخی فعالان حوزه بازار با اشاره به اینکه این اتفاق در بازار خودرو قبلا هم افتاده، می‌گویند: اکنون خریدار واقعی در بازار وجود ندارد که با شرایط پایین آمدن روزانه قیمتها به دنبال خرید باشد. بنابراین به کسانی که قصد خرید خودرو دارند، توصیه می‌شود که گران نخرند و فعلا هم خودرو خریداری نکنند. ازاین منظر، با توجه به سیر نزولی قیمت‌ها به نظر می‌رسد، با کاهش بیشتر تقاضا در این بازار، شاهد سرعت گرفتن ریزش نرخ‌ها و از بین رفتن حباب قیمت‌ها در هفته‌های آتی باشیم.

    سقوط قیمت خودروها در بازار

اما سری بزنیم به لیست قیمت‌ها در بازار خودرو. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر خودروها در حال تجربه کردن کاهش قیمتی آنهم تا مرز ۳۰ درصد هستند. این درحالی است که در روزهای پایانی هفته گذشته خبرها حکایت از ریزش نزدیک به ۲۰ درصدی قیمت خودروها در بازار داشت. براساس آنچه «خبرگزاری تسنیم» روایت کرده است؛ در حال حاضر خودروهایی مثل «هایما» از ۹۵۰ میلیون تومان به ۶۶۰ میلیون تومان و «پژو۲۰۰۸» از ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان به ۸۰۰ میلیون تومان، «سانتافه» از ۳ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان به ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته‌اند. علاوه براینها، قیمت برخی دیگر از خودروها مثل «سمند ال ایکس، ۱۷۰ میلیون تومان»، «پژو ۴۰۵، ۱۷۰ میلیون تومان»، «تیبا ۲؛ ۱۲۶ میلیون تومان»، پژو پارس « ۱۹۱ میلیون تومان»، «سراتو؛ ۷۵۰ میلیون تومان»، «ساندرو؛ ۴۷۸ میلیون تومان»، «استپ وی؛ ۵۲۵ میلیون تومان»، «پژو۲۰۶ تیپ ۲؛ ۱۷۹ میلیون تومان»، «ساینا؛ ۱۲۶ میلیون تومان»، «تیبا صندوق دار؛ ۱۱۳ میلیون تومان» و «پراید ۱۳۱» به ۹۷ میلیون تومان رسیده است. رصد قیمتی دیگر خودروها نیز نشان می‌دهد، «پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۲۴۲ میلیون تومان»، «پژو ۲۰۶ صندوق دار؛ ۲۴۰ میلیون تومان»، «پژو ۲۰۷ دنده ای؛ ۲۸۰ میلیون تومان» و «پژو ۲۰۷ اتوماتیک، ۳۰۱ میلیون تومان» قیمت‌گذاری شده است.