تهران- شمال؛ گرانترین آزاد راه کشور
گروه راه و شهرسازی|
جهش نقدینگی و افزایش نرخ تورم، نه تنها هزینههای خانوار که هزینههای دولت را نیز تحت تاثیر قرار داده است به گونهای که تنها در فقره تکمیل آزاد راه تهران – شمال، به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از تیرماه تا کنون، هزینههای ساخت 2 برابر افزایش یافته است. در همین حال، روز پنجشنبه نرخهای جدید عوارض آزادراهی در سراسر کشور منتشر شد که بر اساس آن، نرخ عوارض تردد از قطعه اول آزادراه یادشده با طول تقریبی 32 کیلومتر 30 هزار تومان برای خودروهای سواری اعلام شد و عنوان گرانترین آزادراه کشور را به خود اختصاص داد. دیروز اما محمدباقر نوبخت در بازدید از بزرگترین تونل کشور در منطقه ۲ آزادراه تهران -شمال، از تکمیل منطقه ۲ این آزادراه تا پایان دولت دوازدهم خبر داد. به گزارش ایسنا، نوبخت در بازدید مشترک با رییس بنیاد مستضعفان از منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال، با اشاره به میزان اعتبار تخصیص داده شده برای تکمیل این قطعه از آزادراه، اظهار کرد: از آخرین بازدید صورت گرفته از منطقه ۲ آزادراه تهران شمال که در تیرماه انجام شد، تا امروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این قطعه از آزادراه سرمایهگذاری شده است. البته تورم هزینه احداث این قطعه از آزادراه را تا حدود دو برابر افزایش داد. وی با بیان اینکه هزینه احداث قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال بیش از پیش بینیها و برآوردهای اولیه بود، گفت: براساس برآوردهای اولیه هزینه احداث قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شد اما تورم سبب شد تا این رقم به ۳۷۰۰ میلیارد تومان برسد. به گزارش «تعادل»، به گفته جلال بهرامی، معاون ساخت آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در 5 اسفند سال 1398 هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه در مسیرهای با شرایط عادی، ۲۰ میلیارد تومان است. نوبخت با اشاره به احداث بزرگترین تونل خاورمیانه در قطعه ۲ آزادراه تهران شمال افزود: در حال حاضر این تونل که بیش از ۶۴۰۰ متر طول دارد، در مراحل نهایی قرار دارد و تا یک ماه آینده، عملیات عمرانی این تونل تکمیل خواهد شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با تکمیل منطقه یک آزادراه تهران شمال، حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر به سمت شمال کاسته شد و با تکمیل قطعه ۲ نیز بیش از ۵ کیلومتر از مسیر تردد به سمت شمال کاهش مییابد. همچنین قطعه دوم آزادراه تهران شمال که طولی معادل ۲۲ کیلومتر دارد و بیش از ۹۰ درصد آن، تونل است، به امید خدا تا پایان دولت دوازدهم مسیر رفت آن تکمیل میشود و برای اتمام کل آزادراه تهران شمال، تنها ۴۷ کیلومتر باقی خواهد ماند. وی اضافه کرد: دولت مصمم است با همکاری بنیاد مستضعفان تا پایان امسال ۳۴۰۰ میلیارد تومان در تکمیل قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال سرمایهگذاری کند و خوشبختانه همه برنامهریزیهای صورت گرفته در حال تحقق است. او اظهار کرد: دولت و بنیاد مستضعفان که هر کدام ۵۰ درصد سرمایهگذاری لازم را برای آزادراه تهران-شمال متقبل میشوند، مصمم هستند با تخصیص هرچه سریعتر منابع مالی مورد نیاز، این پروژه تکمیل شود چراکه طولانیتر شدن آن از نظر زمانی هزینه ساخت آزادراه را بیشتر خواهد کرد.
جزییات آخرین وضعیت آزادراه
تهران - شمال
پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان نیز در بازدید از منطقه ۲ آزادراه تهران شمال، جزییاتی از آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه را تشریح کرد و گفت: عملیات عمرانی احداث مسیر رفت تونل ۶۴۰۰۰ متری البرز شرقی تا پایان سال به پایان میرسد. فتاح اظهار کرد: پس از تکمیل عملیات عمرانی این تونل، عملیات نصب تجهیزات و تاسیسات آن آغاز میشود و این تونل به گونهای طراحی شده که تجهیزات و تاسیسات آن در طبقه فوقانی تونل نصب میشوند. رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه خوشبختانه احداث مسیر رفت در منطقه ۲ آزادراه تهران شمال، طبق برنامهریزی و زمانبندی در حال اجرا است ادامه داد: هم اکنون کار در قطعه ۲ آزادراه تهران شمال، به صورت ۲۴ ساعته و بدون حتی یک روز تعطیلی در حال انجام است و ۸۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین و 2000 کارگر و مهندس در این منطقه مشغول کارند و به همین میزان نیز در حال پشتیبانی برای تامین مصالح مورد نیاز این پروژه هستند. وی با اشاره به هماهنگی قابل توجه بنیاد مستضعفان و دولت برای تکمیل منطقه ۲ آزادراه تهران شمال گفت: تا امروز دولت و بنیاد مستضعفان به تمام تعهدات خود برای تکمیل مسیر رفت در منطقه ۲ آزادراه تهران شمال عمل کردهاند و در طول اجرای پروژه آزادراه تهران شمال، هیچگاه دولت و بنیاد مستضعفان تا این اندازه با یکدیگر هماهنگ نبودهاند. فتاح با بیان اینکه احداث آزادراه تهران شمال به دست توانمند متخصصان ایرانی انجام میشود، اظهار کرد: امروز با افتخار میتوان گفت این یک پروژه کاملا ایرانی است و تمامی طراحیها و اجرای این مسیر که سطح تکنولوژی به کار رفته در آن را میتوان در تراز تکنولوژی روز دنیا دانست، به دست مهندسان ایرانی انجام شده است. رییس بنیاد مستضعفان با تاکید بر بی اثر بودن تحریمها تصریح کرد: استقبال مردم از قطعه یک آزادراه تهران شمال، باعث شد تا انگیزه ما برای سرعت بخشیدن به کار بیشتر شود و با تمام قوا برای عمل به وعده خود، تلاش میکنیم.
عوارض 32 کیلومتر آزادراه؛ ۳۰ هزار تومان
در تحولی دیگر، وزارت راه و شهرسازی نرخ جدید عوارض عبور از آزادراهها را به شرکتهای آزادراههای خصوصی ابلاغ کرد. به گزارش مهر، معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای ماده ۳۴ آییننامه اجرایی قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها که وزیر راه و شهرسازی را مسوول تعیین نرخ عوارض سالانه وسایط نقلیه عبوری از آزادراهها تعیین کرده، نرخ جدید عوارضی را اعلام کرد. سه آزادراه تهران-قم، تهران-کرج-قزوین و بندرعباس-بندر شهید رجایی، دولتی هستند و نرخ عوارض عبور از آنها طبق قانون به پیشنهاد وزارت راه و تصویب شورای اقتصاد به ریاست معاون رییسجمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه تعیین میشود. بر اساس این اطلاعیه، نرخهای جدید عوارض آزادراهی از ۱۰ دی ماه قابل اجرا شدهاند. بر اساس نرخنامه جدید آزادراهها، قطعه یک آزاد راه تهران شمال با طول تقریبی 32 کیلومتر گرانترین نرخ عوارض را دارد به گونهای که بهطور تقریبی هر خودروی سواری برای پیمودن یک کیلومتر از این آزاد راه باید مبلغ هزار تومان عوارض بدهد. البته این رقم برای روزهای عادی است و در روزهای پیک ترافیکی عبور از این قطعه به 40 هزار تومان برای هر خودروی سواری افزایش مییابد.