بازارسهام
رونمایی از مدرسه آنلاین بازار سرمایه در سال 1400
سجاد موحد؛ مدیرعامل مرکز مالی ایران در گفتوگو با تسنیم با اشاره به ضرورت دانش و مهارت در بازار سرمایه و افزایش تقریبی حضور بانوان در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اینکه میزان حضور بانوان در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است ارتباط مستقیمی با بالا رفتن دانش و مهارت آنها در بازار سرمایه دارد. یکی از مواردی که نسبت به سال 98 در سال 99 با رشد قابل توجهی همراه بوده نرخ مشارکت بانوان بود؛ بهطوری که سال 98 میزان حضور بانوان در دورههای آموزشی بازار سرمایه 14 درصد به کل دانشپذیران بود که این میزان در سال 99 به 31 درصد رسید. وی همچنین با بیان اینکه تعداد اساتید همراه با این مرکز نسبت به سال 98 با افزایش قابل توجهی همراه بوده اظهار کرد: در سال گذشته 67 استاد همراه مرکز مالی ایران بودهاند که این اساتید در سطوح بالای علمی و مرتبط با بازار سرمایه و همچنین دارای تجارب گرانقیمت در نهادهای مالی معتبر و ارکان بازار سرمایه هستند؛ گفتنی است نرخ مشارکت اساتید زن از 15 درصد به 20 درصد افزایش پیدا کرده است و امید میرود این رشد در سال جاری هم ادامه پیدا کند. با توجه به ارتقاء میزان حضور مخاطبان بازار سرمایه، ما نیز در جهت انجام مسوولیتهای اجتماعی همگام با رشد بازار سرمایه در سال گذشته تعداد دورههای بورس کمپ
(Bourse Camp) را افزایش دادیم این دورهها در جهت ارتقاء سواد مالی افراد با موضوعات مرتبط با نیاز روز بازار سرمایه برگزار شدند. این مقام مسوول در ادامه تشریح عملکرد این مرکز در سال 99 عنوان کرد: دورههایی با عنوان
Bourse Solutionدر مرکز مالی ایران برگزار شد که این دورهها فراتر از دوره بورس مپ است و به صورتی که بر روی مباحث تخصصی به صورت جزئیتر پرداخته میشود؛ دانش پذیران در این دورههای سطح کیفی دانش و مهارت خود را در بازار سرمایه به صورت قابل توجهی ارتقاء میدهند. ما در این مرکز برای حضور فعالتر علاقهمندان در بازار سرمایه خارجی دورههای ProfessionalSolution را برگزار کردیم که هدف اصلی این دورهها ارتقاء افراد در سطح بینالمللی با راهکارهای حرفهای است. افراد حاضر در این دورهها آمادگی لازم را برای حضور در آزمونهای حرفهای جهان نظیر CAF (تحلیلگر مالی خبره) و FRM (مدیریت ریسک مالی) به دست میآورند. وی افزود: در حال حاضر این دورهها شامل آمادگی مشاغلی همچون مدیریت پورتفوی، حسابداری کارگزاری و حسابداری صندوقهای سرمایهگذاری میشود و همچنین آمادگی آزمونهای اصول بازار سرمایه، تحلیلگری بازار سرمایه و معاملهگری بازار سرمایه از جمله مباحثی است که در این دوره مورد تدریس قرار میگیرند. در سال گذشته 80 درصد از افرادی که در بعد از گذراندن این دورهها در آزمونهای حرفهای بازار سرمایه شرکت کردهاند توانستهاند این آزمونها را با موفقیت پشت سر بگذارند. سجاد موحد با بیان اینکه تمام افرادی که به نوعی با این مرکز در ارتباط هستند از خانواده مرکز مالی ایران به حساب میآیند، گفت: هر فردی که در راستای افزایش و ارتقاء سطح کیفی دانش و مهارت در بازار سرمایه همراه مرکز مالی ایران است جزئی از خانواده ما است بهطوری که ما تلاش میکنیم تا در طول شبانه روز این افراد را در حوزه آموزش مشاوره و راهنمایی کنیم؛ همچنین در تلاشیم تا با افزایش کیفیت در خدمت رسانی شاهد هرچه بزرگتر شدن این خانواده شویم. افزایش سطح دانش و مهارت در بازار سرمایه همواره یکی از دغدغههای این مرکز بوده زیرا این امر موجب یکی از عوامل مهم در بهبود وضعیت بازار سرمایه است؛ همچنین برای امسال افزایش مباحث آموزشی در بورس تلنت، رونمایی از مدرسه آنلاین مرکز مالی ایران و طراحی سامانههایی که بتواند مسیر مهارت و اشتغال در بازار سرمایه را به صورت حرفهای مدیریت کند را در نظر داریم.
شفافیت ارایه اطلاعات محصول و خریداران و فروشندگان
احمد رحیمی، سرپرست مدیریت عملیات عرضه بورس کالا از برنامهریزی بورس کالا برای مقابله با رانت و شفافیت بیشتر عرضه محصولات فولادی خبر داد و اظهار داشت: برای اینکه این شفافیت ایجاد شود اطلاعات از ابتدا تا انتهای عرضه محصولات فولادی به صورت شفاف در اختیار متقاضیان قرار گرفته و همه به صورت یکسان میتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. طبق هماهنگی با دفتر ریاستجمهوری و مجلس از سال گذشته ارایه اطلاعات عرضههای زنجیرههای فولاد از سنگ آهن تا تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی، انجام شده و در محصولات پاییندستی نیز این اقدامات در حال انجام است که تا پایان امسال به زنجیره عرضه محصولات فولادی بورس کالا اضافه خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه تولیدکنندگان و عرضهکنندگان محصولات فولادی ملزم به عرضه محصولات در سامانه بورس هستند، گفت: این الزام در حال حاضر بر روی یکسری از محصولات مانند شمش، میلگرد، تیرآهن و ورق وجود دارد ولی روی زنجیرههای قبل و بعد از تولید این محصولات این الزام وجود ندارد اما با برنامهریزیهای صورت گرفته تلاش داریم کلیه زنجیرههای تولید و عرضه بهطور شفاف در بورس کالا ارایه شود تا هم در همه نقاط کشور و هم با تنوع بیشتر، پاسخگوی نیاز مشتریان و متقاضیان این محصولات باشیم. از ابتدای تأسیس بورس کالا بستری ایجاد شده تا محصولات در معرض دید عموم قرار گیرد و همه متقاضیان خرد و کلان در هر نقطه از کشور میتوانند از طریق سایت بورس کالا به این اطلاعات دست یابند و اقدام به خرید کنند و این دسترسی به صورت یکسان و برابر در اختیار همگان است. وی درنهایت تاکید کرد: این شفافیت ارایه اطلاعات محصول و خریداران و فروشندگان کار را برای نهادهای نظارتی آسان کرده و تمامی زنجیره تولید و عرضه محصولات فولادی در دسترس و قابل استناد است.