ردپای رمزارزها در معاملات خودرو
تعادل - گروه خودرو |
این روزها «نقد یا معاوضه خودروی خارجی با بیتکوین یا اتریوم یا ارزهای دیجیتال موجود حتی معاوضه با ماینر یا ارز دیجیتال»، از جمله مواردی است که به آگهیهای فضای مجازی راه یافته است.هرچند برخی وبسایتهای خبری هم طی هفتههای گذشته به موضوع خرید و فروش خودرو با رمزارزها در پایتخت پرداختند، اما فعالان بازار حرکت به این سمت در کشورمان را به این زودیها امکانپذیر نمیدانند. برخی فعالان بازار خودروهای خارجی، برخلاف آنچه در برخی سایتها و رسانهها مطرح شده منکر انجام خرید و فروش با رمزارزها شدند و معتقدند این عمل بهشدت ریسکی است.آنان تاکید داشتند که در چنین مواردی مشتریان را به سمت صرافها و تبدیل ارز به ریال سوق داده و پس از آن معاملات انجام شده است.اما کامران سلطانیزاده عضو شورای عالی کانون صرافان، پیشتر در اظهاراتی گفته بود: به تازگی شاهد معامله خودرو با ارزهای دیجیتال بودیم که از رصد مالیاتی دور مانده، کهنوعا بخشی از منابع درآمد دولت هم پرداخت نمیشود.اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت، هم میگوید: شاید تاکنون برخی به تعداد انگشتشمار به انجام چنین مبادلاتی در بازار خودرو اقدام کرده باشند، اما از آنجایی که موضوع رمزارزها در کشور به خوبی جا نیفتاده، ریسکهای خاص خود را به همراه دارد.در همین حال نایبرییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است که معاوضه خودرو با بیت کوین براساس مصوبه اخیر دولت غیرقانونی است و چنانچه بعد از معامله خریداریا فروشنده نسبت به دریافت ارز دیجیتال متضرر شود، مقصر خود معاملهکنندگان هستند.از سوی دیگر، امیرحسن کاکایی استاد دانشگاه میگوید: هرچند رمزارزها را در شرایط کنونی قابل اطمینان نمیدانم، اما از طرفی نمیتوان جلوی مردم را گرفت و از اقدامهای اینچنینی برحذر داشت و اینجا عملکرد بانک مرکزی میتواند تعیینکننده باشد.
معامله خودرو با رمزارز؟
این روزها بازار خودرو با یک شوک خبری مواجه شد؛ «معامله خودرو با رمز ارزها.»پس از معاوضه ویلاهای لاکچری با بیتکوین حالا نوبت به معاوضه خودرو با بیت کوین رسیده است. اوایل فروردینماه امسال بود که «ایلان ماسک» مدیر شرکت خودروسازی تسلا اعلامکرد: طرفداران این خودروهای گرانقیمت میتوانند برای خرید خودروهای این کمپانی از رمزارز بیتکوین استفاده کنند.
این روزها اما در ایران نیز«نقد یا معاوضه خودروی خارجی با بیتکوین یا اتریوم یا ارزهای دیجیتال موجود حتی معاوضه با ماینر یا ارز دیجیتال»، به آگهیهای فضای مجازی راه یافته است. ملک، خودرو، دلار یاهر ارزش و دارایی قابل مبادلهای که حدس بزنید با بیتکوین، اتریوم و هر رمزارز پذیرفته شدهای در پلتفرمهای آگهی خرید و فروش داخلی قابل مبادله است. نه قانونی در کار است و نه پروتکل امنی برای خرید و فروش. همه قوانین و پروتکلها توسط خریدار و فروشنده در این فضا تدوین شده است. این در حالی است که برخیها هنوز شرایط جامعه را برای انجام چنین مبادلاتی آماده نمیدانند. هرچند برخی فعالان بازار خودروهای خارجی، برخلاف آنچه در برخی سایتها و رسانهها مطرح شده منکر انجام خرید و فروش با رمزارزها شدند و گفتند: این عمل بهشدت ریسکی است و ما حتی با دلار یا سایر ارزها خرید و فروش نمیکنیم، زیرا تداخل صنفی محسوب میشود.آنان تاکید داشتند که در چنین مواردی همواره مشتریان را به سمت صرافها و تبدیل ارز به ریال سوق دادهاند و پس از آن معاملات انجام شده است.در این میان، اما کامران سلطانیزاده عضو شورای عالی کانون صرافان، در اظهاراتی گفته بود: به تازگی شاهد معامله خودرو با ارزهای دیجیتال بودیم که از رصد مالیاتی دور مانده است، کهنوعا بخشی از منابع درآمد دولت هم پرداخت نمیشود.
معامله با رمز ارز قانونی یا غیرقانونی؟
البته بانک مرکزی نیز بهتازگی در هشدار مجدد به معاملهگران رمزارزها، به هممیهنان توصیه کرد که از خرید و فروش رمزارزها خودداری کنند. بنابراین طبق مصوبه هیات دولت فقط رمز ارزهای استخراجی در داخل کشور طبق ضوابط میتواند مورد استفاده قرار گیرد و از این رو معامله دیگر رمزارزها مجاز نیست.بر این اساس صرافیهای مجاز و بانکها میتوانند در چارچوب ضوابط یاد شده نسبت به انجام پرداختهای ارزی بابت واردات ازطریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند، اما معامله و خرید فروش رمزارزهای دیگر مجاز نیست. همچنین بر اساس مصوبه دولت، همه مخاطرهها و ریسکهای انجام تبادل هر نوع رمزارز فقط بر عهده متعاملین است. در همین حال، نعمتالله کاشانی نسب نایبرییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در اظهاراتی عنوان کرد: معاوضه خودرو با بیت کوین غیرقانونی است و چنانچه بعد از معامله خریداریا فروشنده نسبت به دریافت ارز دیجیتال متضرر شود، مقصر خود معاملهکنندگان هستند. با این وجود، سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت میگوید: شاید تاکنون برخی به تعداد انگشتشمار به انجام چنین مبادلاتی در بازار خودرو اقدام کرده باشند، اما از آنجایی که هنوز موضوع رمزارزها در کشور به خوبی جا نیفتاده، ریسکهای خاص خود را به همراه دارد.وی معتقد است: از آنجایی که سیستم مبادلات بانکی کشور با مشکلاتی مواجه است، بعید به نظر میرسد مردم بخواهند خودرو یا هر گونه دارایی دیگر خود را با چیزی معامله کنند که مجازی است و با شرایط فعلی دسترسی به آن هم به سادگی میسر نیست. از سوی دیگر، امیرحسن کاکایی استاد دانشگاه نیز معتقد است: هرچند به شخصه رمزارزها را در شرایط کنونی قابل اطمینان نمیدانم، اما از طرفی نمیتوان جلوی مردم را گرفت و از اقدامهای اینچنینی برحذر داشت. او گفته است: بهطور نمونه بارها و بارها مشاهده شده فردی خودروی خود را در ازای سهام فرد دیگری معاوضه کرده و چنین معاملهای نمیتواند غیرقانونی باشد. کاکایی معتقد است: هرچند مالکیت خصوصی در اسلام محترم شمرده شده و دولت نمیتواند جلوی کسی را گرفته یا به صورت دستوری دخالت کند، اما دولتها میتوانند در تنویر افکار عمومی و آگاهیرسانی به آحاد مردم نقشآفرین باشند. اودر عین حال تاکید میکند که درخصوص رمزارزها نیز باید به مردم آگاهی داد و البته بهتر است قانونگذاری هم انجام شود. به گفته این استاد دانشگاه، در چند سال اخیر با از دست رفتن چند باره ارزش پول، مردم به تبدیل پول و نقدینگی خود به انواع سرمایه از جمله طلا، سکه، خودرو، مسکن و در یکی دو سال اخیر سهام روی آوردند، اما با قفل شدن بازار خودرو و مسکن و کاهش اعتماد به سرمایهگذاری در بورس، اکنون مردم بین دو گزینه اعتماد به بانک مرکزی یا رمزارزها در حال تصمیمگیریاند. کاکایی با این حال میگوید: همهچیز به نحوه عملکرد بانک مرکزی در روزهای آینده بستگی دارد، زیرا هرچند بسیاری افراد اعتمادی به رمزارزها و ارزهای دیجیتال ندارند اما برخی نیز از این راه به سودهای خوبی رسیدهاند و اینجا عملکرد بانک مرکزی میتواند تعیینکننده باشد. با این حال، به نظر میرسد، مهم نیست درباره بیتکوینیا دیگر رمزارزها، جامعه در چه نقطهای از آگاهی قرار دارد؛ مهم این است که رمزارزها خیلی آرام وارد جریان مبادلات اقتصادی روزمره مردم شده است. هرچند حاصل این عدم آگاهی ضرر و زیان هم خواهد بود. مردم حالا میدانندیک نفر به اسم ایلان ماسک در جایی از دنیا بخشی از دارایی خود را به بیتکوین تبدیل کرده و بخشی هم روی دوج کوین سرمایهگذاری کرده است.این مهمترین دلیل برای پذیرش ارزشمند بودن پولی است که شکل فیزیکی مانند دلار قابلیت شمردن با دست را ندارد و حتی تلفظ نام آن گاهی برای مسوولان هم دشوار است.
رکود سنگین و روند نزولی قیمتها
اما سری بزنیم به بازار فیزیکی خودرو و بیینیم روند معاملات و قیمتها چگونه است؟ شورای رقابت در جلسه هفته گذشته خود افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را مصوب کرد، بهطوریکه قیمت محصولات ایران خودرو بهطور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا بهطور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت.بر اساس مصوبه شورای رقابت، طبق تورم بخشی یک ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورمهای اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهرهوری در نهایت برای شرکت ایران خودرو بهطور متوسط 8.2 درصد و برای شرکت سایپا بهطور متوسط 8.9 درصد افزایش قیمت محاسبه شده که با در نظر گرفتن بند فوق برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمتگذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا میشود.این مصوبه بر مبنای افزایش نرخ ارز در 6 ماهه دوم سال قبل صادر شد و این در حالی است که از ابتدای امسال نرخ ارز روندی نزولی گرفته و این موضوع بر قیمت اکثر محصولات تاثیرگذار بوده است، اما در این شرایط، شورای رقابت و خودروسازان بر خلاف جهت حرکت نرخ ارز عمل کرده و افزایش قیمت کارخانهای خودروها را مصوب کردهاند، هرچند خودروسازان به این افزایش قیمت 9 درصدی راضی نیستند و در حال رایزنی برای افزایش قیمت بالاتری هستند.اما بر خلاف خودروسازان، مردم و بازار خودرو در انتظار افت قیمتها هستند و افت نرخ ارز و رکود معاملات در بازار باعث پایین آمدن قیمت خودروها شده است. در حالی که ترمز ریزش قیمت اکثر خودروها با افزایش نرخ ارز کشیده شد اما رکود سنگین حاکم بر بازار خودرو توانسته است برخی از خودروها را در مسیر کاهشی نگه دارد که از جمله آنها میتوان به پژو ۲۰۷اتوماتیک اشاره کرد که ۱۰ میلیون تومان دیگر ارزان شده و در حال حاضر به قیمت ۳۶۵ میلیون تومان رسیده است؛ گفتنی است که این خودرو از ابتدای هفته تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است و در میان سایر خودروهای گروه پژو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل 197 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل 253 میلیون تومان در بازار معامله میشوند که نسبت به نرخهای 20 روز پیش به ترتیب 12 و 4 میلیون تومان کاهش قیمت داشتهاند. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار با افت 20 میلیون تومانی نسبت به 20 روز قبل، با قیمت 248 میلیون تومان به خریداران عرضه میشود. در عین حال، قیمت پژو ۲۰۷ دندهای با افت 15 میلیون تومانی به 278 میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افت 10 میلیون تومانی به قیمت 387 میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین تیبا صندوقدار با کاهش قیمت 5 میلیون تومانی به قیمت 124 میلیون تومان و تیبا هاچ بک با افت 4 میلیون تومانی به قیمت 132 میلیون تومان به مشتریان عرضه میشود. در حال حاضر هر دستگاه دنا با قیمت 267 میلیون تومان و دنا پلاس دندهای توربو 352 میلیون تومان در بازار عرضه میشوند که در مقایسه با 20 روز پیش رشد 3 میلیون تومانی را داشتهاند. سایپا 111 با افت 6 میلیون تومانی میلیون تومانی با قیمت 124 میلیون تومان، سایپا 131 با افت 2 میلیون تومانی به قیمت 110 میلیون تومان و ساینا نیز با افت 3 میلیون تومانی به قیمت 143 میلیون تومان به مشتریان عرضه میشوند. در همین حال، قیمت هر دستگاه خودرو کوئیک دندهای در بازار با کاهش 5 میلیون تومانی به 150 میلیون تومان رسیده و تندر 90 مدل E2 با کاهش قیمت 10 میلیون تومانی، معادل 323 میلیون تومان به مشتریان عرضه میشود. در مورد قیمت هایما S۷در بازار نیز باید به نرخ 665 میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم که 20 میلیون تومان پایینتر از قیمت 20 روز پیش است. قیمت سمند ال ایکس نیز با افت 10 میلیونی به 183 میلیون تومان رسیده و پژو ۴۰۵ نیز معادل 187 میلیون تومان و رانا 203 میلیون تومان در بازار معامله میشوند که تغییر قیمت چندانی نسبت به 20 روز پیش ندارند.