در شهر
افزایش 35 درصدی نرخ کرایه مینیبوس و اتوبوسهای رزروی
مدیرعامل شرکت اتوبوس و مینیبوسهای رزروی تهران از افزایش نرخ کرایههای این ناوگان تا 35 درصد طی دو هفته آینده خبر داد.احمد تابنده مدیرعامل شرکت اتوبوس و مینیبوسهای رزروی در گفتوگو با فارس، درباره آخرین وضعیت این ناوگان در پایتخت اظهار داشت: شرایط کرونا سبب کاهش آمار مسافران اتوبوس و مینیبوسهای رزروی شد که قطعا پس از واکسیناسیون عمومی، وضعیت به روال قبل بازخواهد گشت.وی با بیان اینکه روزانه بهطور متوسط بیش از یکهزار مسافر در پایتخت از اتوبوس و مینیبوسهای رزروی استفاده میکنند، گفت: همچنین روزانه 120 برنامه حرکت داریم و برخی از مسیرها 4 تا 5 بار مسافرگیری در آن انجام میشود و حتی در مسیر تهرانسر - ونک 6 تا 7 زمان حرکت داریم.وی ادامه داد: 60 مینیبوس و اتوبوس در حال حاضر با ناوگان ما همکاری دارند و میانگین دریافت کرایه در حال حاضر در مینیبوس با سوبسیدهایی که ارایه میدهیم 7500 و در اتوبوسها 6500 تومان است.وی با اشاره به اینکه امسال هنوز کرایههای این ناوگان را افزایش ندادهایم گفت: الته طی دوهفته آینده حدود 35 درصد نرخ کرایههای اتوبوس و مینیبوسهای رزوری افزایش مییابد. این در حالی است که هزینههای ما به دلیل شرایط اقتصادی، تورم و کرونا بسیار بیشتر شده است. وی گفت: مدتی پیش از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درخواست داشتیم که بخشی از اتوبوسهایی که در تعدادی از خطوط مسافران کمتری دارند دراختیار ما بگذارند ولی متأسفانه این پیشنهاد مورد تأیید قرار نگرفت.
توضیح وزیر نیرو درباره علت وقوع خاموشیهای اخیر
وزیر نیرو درباره علت بروز خاموشیهای اخیر گفت: گرمای زودرس، کاهش تولید نیروگاههای برقابی، استخراج رمزارزها و تاخیر در برنامه تعمیرات نیروگاهی، عمده علتهای خاموشیها بود. به گزارش ایرنا، «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: امسال با وجود پیشبینیهایی که انجام شده بود با چندوضعیت غیرمتعارف نسبت به سال گذشته روبرو شدیم که یکی گرمای زودرس بود؛ به این معنا که بهطور متوسط فروردین ماه حدود پنج درجه و اردیبهشتماه نیز چند درجه افزایش دما در سطح کشور اتفاق افتاد که این به معنای استفاده زودتر از دستگاههای سرمایشی بود که خود بار قابل ملاحظهای را نیاز دارد. وی ادامهداد: از طرفی خشکسالی قابل ملاحظهای که در سال آبی مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰ ایجاد شد، منجر به کاهش قابل ملاحظه ظرفیت نیروگاههای برقابی شد. وزیر نیرو گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاههای برقابی هنگامی که همه سدها پر آب باشند ۱۲ هزار مگاوات است که با احتساب مسائل بازدهی، حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت علمی از این نیروگاهها میتوان داشت. وی اضافهکرد: همچنین نزدیک به ۷۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده حرارتی وجود دارد که با احتساب نیروگاههای برقابی در مجموع ۸۵ هزار مگاوات میشود که از آن ۷۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده حرارتی، ظرفیت عملیمان با توجه به مساله عمر نیروگاهها و فرسودگی آنها و با توجه به وضعیت دما و ارتفاع محل استقرار نیروگاه نسبت به سطح دریا، یک کاهش توان خروجی داریم. اردکانیان بیانداشت: بر این اساس در بهترین حالت حداکثر توان خروجی ما از آن ۷۳ هزار مگاوات، حدود ۵۰ هزار مگاوات است که با ۱۰ هزار مگاوات نیروگاههای برقابی به ۶۰ هزار مگاوات میرسد؛ البته این ظرفیت وقتی به حداکثر میرسد که همه سدها پر بوده و همه واحدهای حرارتی نیز در مدار باشند. وی افزود: بخشی از شرایطی که امسال پیش آمد قابل پیشبینی و برای آن برنامهریزی شده بود، بخشی دیگر ناشی از گرمای زودرس و خشکسالی بود که کاهش در توان نیروگاههای برقابی را به دنبال داشت و بخشی دیگر، بحث رمزارزها بود. وزیر نیرو توضیح داد: درخصوص رمزارزها، آن حدی که ما بههمراه وزارت صنعت به عنوان ماینرهای مجاز داشتیم حدود ۳۲۱ مگاوات بود اما برآوردهای انجام شده داخلی و خارجی نشان میدهد ۱۰ درصد از انرژی مصرفی برای تولید رمزارزها برای ایران است. وی گفت: برآوردهای همکاران ما مصرف حدود ۲ هزار مگاوات انرژی برق را نشان میدهد که توسط ماینرها مصرف میشود، اما فقط ۳۲۰ مورد آنها مجاز بود که اینها خاموش شدند. اردکانیان افزود: مجموعه اینها شرایطی پیش آورد که ما در ۳۱ اردیبهشت ماه با اوج بار مواجه شدیم، در حالی که پارسال این اوج بار در اواخر خرداد و در سال ۹۸ در تیرماه اتفاق افتاده بود. وی اظهار داشت: اعدادی که هر روز گزارش میشود حاکی است اوج باری که در فصل بهار با آن روبرو میشویم در سالهای قبل در تابستان رخ میداده است، البته بخشی قابل پیشبینی بوده و برای آن برنامهریزی شده بود.