بهرهمندی 8 هزار نفر از سفر ترکیبی
نایبرییس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه با اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از آذرماه سال ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ بیش از ۷ هزار و ۹۳۵ نفر از آن استفاده کردهاند، گفت: امکان پارک دوچرخه در بعضی از ایستگاهها ی مترو مهیا شده است. به گزارش ایسنا، علی عبداله پور افزود: دوچرخه یکی از بهترین سیستمهای حمل و نقل پاک است که به حفظ محیط زیست و رفع آلودگی هوا و ترافیک کمک میکند و در همه جای دنیا نیز امکان بردن دوچرخه به داخل واگنها و فضایی برای پارک کردن دوچرخه در ایستگاههای مترو، تعبیه میشود. وی تصریح کرد: برای افزایش رفاه حال بیشتر شهروندان و مسافران مترو و ترغیب آنها به دوچرخه سواری، پارکینکهای دوچرخه، خط یک در ایستگاههای قیطریه، شهید صدر، شهید مفتح، شوش، شهید بخارایی، علی آباد، جوانمرد قصاب، شهر ری، شاهد-باقرشهر، کهریزک؛ در خط دو ایستگاههای شادمان، شهید نواب صفوی، میدان حر، دانشگاه امام علی (ع)، شهید مدنی، فدک، جانبازان، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری؛ در خط سه ایستگاههای آزادگان، شهرک شریعتی، زمزم، سهروردی، خواجه عبداله انصاری، شهید محلاتی؛ درخط چهار ایستگاههای اکباتان، میدان آزادی، توحید، تئاترشهر، فردوسی، میدان شهدا، ابن سینا، پیروزی، نبرد، شهید کلاهدوز؛ در خط پنج ایستگاههای ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، ورد آورد، گرم دره، کرج، محمدشهر و گلشهر؛ در خط شش ایستگاههای دولت آباد، کیان شهر و در خط هفت ایستگاههای میدان صنعت، کمیل، میدان محمدیه، بسیج راهاندازی شده تا دوچرخهسواران دغدغه جابهجایی دوچرخههای خود را نداشته باشند. عبدالهپور اظهار کرد: در حال حاضر امکان انجام سفر ترکیبی با دوچرخه در متروی تهران و حومه نیز در روزهای عادی ازساعت 5:30 صبح تا 6:15 و بعدازظهرها از ساعت ۲۰ به بعد وجود دارد. این محدودیت برای افرادی که از دوچرخههای تاشو استفاده میکنند، کمتر است و میتوانند در تمامی روزها به جز ساعات پیک مسافری ایام عادی یعنی از (شنبه تا پنجشنبه 06:30 تا 09:30 صبح و ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر) از مترو استفاده کنند. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: گذاشتن محدودیت زمانی در روزهای غیرتعطیل به خاطر ازدحام جمعیتی است که در خطوط مترو داریم، اگرچه در این ساعات شهروندان نمیتوانند با دوچرخه وارد واگن شوند اما با تمام این محدودیتها اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه با استقبال خوبی از سوی شهروندان و مسافران شهر زیرزمینی روبرو شد. وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری تهران نیز توجه بسیاری به افزایش فرهنگ استفاده از دوچرخه دارد. وی گفت: اجرای این طرح هزینه چندانی نداشته و خوشبختانه پارکینگهای دوچرخه در تعدادی ازایستگاههای خطوط هفتگانه فعال شده است و شهروندان میتوانند دوچرخههای خود را در ساعاتی که محدودیت ورود دارند در جایگاههای مخصوص قرار دهند عبداله پور گفت: امیدوارم استفاده از دوچرخه در بین مردم افزایش یابد و به یک فرهنگ مناسب در بین مسافران مترو تبدیل شود.