سایه کاهش صادرات چین بر سر بازارها

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۶


گروه جهان اخبار کاهش صادرات چین تاثیر متفاوتی روی بازارهای سهام گذاشت و با اینکه باعث شد تا دلار استرالیا در بازار کاهش یابد اما امیدواری به بسته تشویقی اقتصادی از سوی دولت چین به افزایش ارزش سهام در خود چین تاثیر مثبتی گذاشت.

به گزارش رویترز، صادرات چین در ماه مارس 15درصد کاهش یافت، این درحالی است که انتظار می‌رفت صادرات این پرجمعیت‌ترین کشور جهان 12درصد افزایش یافت. به اعتقاد تحلیلگران کاهش فروش صادرات چین برای بازارها تکان‌دهنده بود و نگرانی عمیقی نسبت به وضعیت اقتصادی در این کشور ایجاد کرد.

این کاهش می‌تواند این نگرانی را ایجاد کند که افزایش ارزش یوان در بازارها احتمالا باعث کاهش تقاضا برای صادرات چین شده است و باعث شود که دولت چین دخالت در بازار ارز را به قصد پایین نگهداشتن ارزش یوان ازسرگیرد.

اما بازار سهام در چین افزایش در ارزش را تجربه کرد. فعالان بازار امیدوار بودند که با انتشار اخباری از این دست، دولت وادار شود بسته محرک اقتصاد که شامل سیاست‌های پولی حمایت‌کننده باشد، ارایه دهد. به همین دلیل شاخص‌های سهام در چین ترقی داشتند. شاخص شانگهای کامپوزیت 2.2درصد به دست آورد و شاخص سی‌آس‌ای، 1.8درصد ترقی کرد.

اما به نظر می‌رسد بازار سهام توکیو به اتفاقات چین زیاد اعتنایی ندارد. بازار سهام توکیو همواره تاثیر بی‌واسطه‌یی از بازار سهام در امریکا می‌گیرد. با این همه این بازار نیز روز دوشنبه را بی‌امید خاصی آغاز کرد و به اعتقاد تحلیلگران بازار توکیو در روز دوشنبه جهت خاصی نداشتند. به همین دلیل شاخص نیکی در طول روز بین حیطه‌های مثبت و منفی در رفت و آمد بود تا در نهایت بدون تغییر خاصی روز را به پایان ببرد.

شاخص نیکی در روز دوشنبه در واحد 19905.46 بست که نشان می‌دهد نسبت به روز جمعه تغییر خاصی نکرده است. شاخص سهام توپیکس اما 2دهم درصد از دست داد و به واحد 1586.26 رسید. شاخص MSCI آسیا - پاسیفیک 5دهم درصد به دست آورد.

در بازار معاملات ارزی ارزش یورو 4دهم درصد تنزل یافت و هر یورو به ازای 1.0563 دلار معامله شد. قیمت نفت در بازارهای جهانی اندکی افزایش یافت. این خبر که حفاری‌های امریکا کاهش خواهد یافت به افزایش قیمت نفت کمک کرد. قیمت نفت خام برنت دریای شمال 58 سنت افزایش یافت و هر بشکه به 58 دلار و 46 سنت رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر