فرصتهای کرونایی هوانوردی که از دست رفت
داود ربیعی
کرونا با تمام خسارتهای بیشماری که به اقتصاد جهانی و به تبع آن بر پیکر نیمه جان هوانوردی کشورمان وارد ساخت اما توانست کسب و کارهای نوینی را در جوامع ایجاد کند. با تغییر ذائقه مردم جهان در ارتباط با فعالیتهای آنلاین و همچنین نگرش ویژه کمپانیها در خصوص راهاندازی و یا تقویت بخشهای آنلاین و مشتریمداری، تجارت هوانوردی وارد دنیای جدیدی میشود که برندها (کمپانیهایی که به معنای واقعی برند هستند) پیروز رقابتهای اقتصادی خواهند بود. شرکتهای هواپیمایی در دنیای کرونا و پساکرونا با تغییر در روند مارکتینگ، توجه ویژهای بر جذب، خدمات رسانی و مشتریمداری خود خواهند داشت، چرا که تبدیل مشتری به مشتری وفادار، میتواند نقشی تعیین کننده در ترمیم اقتصاد شرکتها داشته باشد. اما هوانوردی ما در دوران کرونا بهرغم آسیبهای متعدد چه مزیتی را کسب کرد و برای دوران پساکرونا چه برنامهای دارد؟ متاسفانه در دوران کرونا هیچ گونه تغییری در روند خریدهای آنلاین و خدماترسانی آنلاین صورت نگرفت و همچنان همان قالبهای آماده سایت و عکسهای تزیینی در شبکههای اجتماعی، ادامه یافت اما پلتفرمهای آژانسهای معروف پیشتاز جذب بازار است. باید قبول داشته باشیم که شرکتهای هواپیمایی نقشی در جذب مسافر و به تبع آن مشتریمداری ندارند چرا که اسلوب همیشگی تسلط آژانس بر ایرلاین در حوزه مسافرگیری همچنان حکمفرماست. در حوزه فرودگاهی نیز همچنان صفهای مسافران برای دریافت کارت پرواز و تشخیص هویت پابرجاست.
در بخشهای رفتار با مشتری، شکایات و امثالهم نیز نگاه ویژهای در حوزه آنلاین و بازخورد سریع و موثر وجود ندارد. به نظر میرسد دوره پساکرونا نیز بازگشت به دوره پیش از کرونا است و با این تغییر که مسافر ایرانی دریافته که بسته کترینگ میتواند در پرواز وجود نداشته باشد و شرکتهای هواپیمایی نیز علاوه بر افزایش قیمت به بهانه جبران دوران کرونا، در بستههای کترینگ نیز صرفهجویی خواهند کرد. شاکله مدیریت سنتی و به زبان بهتر باستانی هوانوردی کشورمان اجازه ایجاد تحول و تغییر را در سیستم هوانوردی نمیدهد چرا که چرخ این صنعت بهرغم هزاران سختی، همچنان میچرخد. در صورتی که کرونا علاوه بر آسیبهای متعدد، میتوانست به فرصتی در جهت ایجاد کسب و کارهای جدید در حوزه هوانوردی شود. راهاندازی فعالیتهای نوین و ورود متخصصان فضای مجازی و آیتی علاوه بر اشتغالزایی میتوانست به ورود تفکر جدید منجر شود، تفکری که با در دست داشتن دیتا و آمارهای جذاب، میتوانست برای هر متخصص مارکتینگ و بازارسازی جالب توجه باشد. دوران پساکرونا، دوره رقابت افکار جدید میان برندها است اما به نظر میرسد هوانوردی ما به دو سال پیش بازخواهد گشت با کولهباری از مشکلات و سختیهایی که نیاز به درمان دارد. توجه به مارکتینگ و برندینگ و دوری از بلیتفروشی کنونی با نام بازرگانی، یکی از روشهای درمان این صنعت است.