در شهر

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۰۴:۰۳:۳۴
کد خبر: ۱۸۴۱۲۰

مدیریت دوگانه در حوزه تاکسی‌های اینترنتی

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: در حوزه تاکسی‌های اینترنتی با مدیریت دوگانه مواجه هستیم بخشی از کار با مجموعه وزرات صنعت، معدن، تجارت و اتحادیه کسب و کارهای مجازی که پروانه فعالیت شرکت‌ها را صادر می‌کنند و بخشی هم به واسطه انجام کار حمل‌ونقل بر عهده شهرداری‌هاست. به گزارش ایسنا، ضامنی در مورد مرجع تعیین کرایه تاکسی‌های اینترنتی گفت: قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی براساس شاخص‌هایی نظیر ترافیک، زمان سفر، میزان عرضه و تقاضای مسافر، نرخ پویا دارد و در فرمول‌گذاری به صورت هوشمند محاسبه می‌شود و این قیمت‌گذاری مانند تاکسی‌ها و آژانس‌ها در مرجعی مصوب نمی‌شود. وی افزود: تاکسی‌های اینترنتی پدیده‌های نوظهور در دنیا هستند که چالش‌هایی را در کشورهای مختلف ایجاد کردند و فعالیت این تاکسی‌ها فعالیت چندوجهی می‌باشد که ضروری است در سازمان صمت یا اتحادیه کسب وکارهای مجازی که مجوز اپلیکیشن را صادر می‌کنند به عنوان مرجع، چارچوب تعیین تعرفه‌ها را تصویب کنند. ضامنی با بیان اینکه به دلیل خلأ قانونی متاسفانه شورای شهر نمی‌تواند در این مورد ورود کند گفت: با اصلاح قوانین و با توجه به اینکه در ماده ۹ قانون مدیریت حمل و نقل سوخت به این موضوع پرداخته شده و مدیریت شهر به عهده شهرداری‌ها قرار گرفته می‌توان امکانات لازم را برای نظارت عالیه شهرداری فراهم کرد. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ادامه داد: در همه جای دنیا حمل و نقل اصلی‌ترین کار شهرداری‌ها است و باید این موارد به شهرداری‌ها سپرده شود تا دوگانگی مدیریت نداشته باشیم. وی افزود: در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی در حوزه قیمت‌گذاری زیر مجموعه اتحادیه کسب و کارهای مجازی هستند و اتحادیه باید قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی را تعیین و بر آن نظارت کند. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با بیان اینکه قیمت تاکسی‌های اینترنتی بر اساس فرمول پویا با توجه به عرضه و تقاضا افزایش می‌یابد، در مدتی که سوخت‌گیری با کارت هوشمند سوخت قطع شده بود به دلیل افزایش تقاضا و کاهش خودرو افزایش قیمت شدید داشت به‌طوری که در کشور ۲۰ درصد و در تهران ۸۰ درصد افزایش قیمت داشتند. وی با بیان اینکه فرآیند قیمت‌گذاری آژانس‌ها در سطح کشور زیرنظر وزارت صمت و اتاق اصناف صورت می‌گیرد گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۲۸۰ هزار آژانس وجود دارد که از این تعداد ۶۰ هزار آژانس زیرنظر شهرداری فعالیت می‌کنند و قیمت‌گذاری برای این آژانس در شورای شهر مصوب و ابلاغ می‌شود. ضامنی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با اشاره به توافقنامه شهرداری تهران با تاکسی‌های اینترنتی گفت: طبق توافقنامه شهرداری تهران با شرکت‌های تاکسی اینترنتی، تاکسی‌های اینترنتی موظف هستند چنانچه رقم کرایه‌شان از نرخ مصوب تاکسی‌های تلفنی شهر بالاتر بود، به مسافر اعلام کنند.

تولید روزانه ۵۰۰ تن  زباله در پایتخت

علی عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با توضیح درباره حوضچه آرامش سیلاب در منطقه صالح آباد، گفت: بخشی از آب‌های سطحی شهر تهران در این محل جمع‌آوری می‌شود. به گزارش مهر، عطایی در جریان بازدید از طرح لایروبی کانالها و انهار پایتخت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعاً ۵۳۰ کیلومتر مسیل با ۱۰ هزار کیلومتر انهار در تهران وجود دارد که شبانه روز لایروبی می‌شوند تا از مشکلات سیلابی در زمان بارش‌ها جلوگیری شود. وی افزود: جنوبی‌ترین سطح شهر ۹۰۰ متر است که این تفاوت سطح در شهر می‌تواند مشکلات زیادی ازجمله جاری شدن سیل و سیلاب را ایجاد کند. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با توضیح درباره حوضچه آرامش سیلاب در منطقه صالح آباد عنوان کرد: بخشی از آب‌های سطحی شهر تهران در این محل جمع‌آوری می‌شود و به مرکز دفع زباله منتقل و آب آن نیز به رودخانه کن سرازیر می‌شود. عطایی ادامه داد: در شرق تهران نیز تمامی بارش‌ها در مسیل‌ها و کانال‌های دشت ورامین سرازیر می‌شود. اصولاً در شهرها به دلیل گرفتگی کانال‌ها سیلاب ایجاد می‌شود که به واسطه پسماندها و دورریزها است. وی ابراز داشت: در بارش‌های اخیر پایتخت نیز ۱۰ هزار نیرو برای انجام لایروبی‌ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از سیلاب‌ها فعالیت می‌کردند. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران عنوان کرد: درخواست ما از کسبه زباله ساز این است که پسماند خود را در محل مشخصی تخلیه کنند. عطایی با اشاره بر میزان زباله روزانه شهر تهران بیان کرد: حداقل ۸۰ کامیون در سطح روز زباله‌های پایتخت رو تخلیه می‌کنند که برابر با حدوداً ۵۰۰ تن زباله است.

معاون شهردار تهران: تعدیل نیرو نداریم

لطف‌الله فروزنده، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران گفت: در شهرداری کارهای زمین مانده زیادی است و باید زمینه انگیزشی کارکنان را فراهم کنیم تا خود نیروها بتوانند کارها را انجام دهند. اگر کارهای زمین مانده را انجام دهیم، نیرو کم هم داریم. فروزنده در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره برنامه شهرداری برای تعدیل نیروی مازاد در شهرداری تهران گفت: در شهرداری به هیچ‌وجه تعدیل نیرو نداریم. بحثی که داریم ساماندهی نیروها و استفاده از ظرفیت‌ها است. 

فروزنده تاکید کرد: در شهرداری کارهای زمین مانده زیادی است و باید زمینه انگیزشی کارکنان را فراهم کنیم تا خود نیروها بتوانند کارها را انجام دهند. اگر کارهای زمین مانده را انجام دهیم، نیرو کم هم داریم.