کاهش آلاینده‌ها در هوای پایتخت طی 10 سال گذشته

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۶۱
کاهش آلاینده‌ها در هوای پایتخت طی 10 سال گذشته

شهردار تهران با اشاره به اینکه میزان آلاینده‌ها در هوای پایتخت طی 10 سال گذشته تاکنون کاهش یافته است، گفت: ‌توسعه بزرگراه‌ها سبب تقاضای سفر و آلودگی هوا می‌شود، از این رو، این مساله از طرح جامع مقابله با آلودگی هوا خارج شده است. به گزارش فارس، پیروز حناچی در مراسم بهره‌برداری از 110 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اظهار کرد: آلودگی هوا و ترافیک از جمله موضوعاتد و مشکلات دایمی کلان‌شهرها است و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا جهت مقابله با این معضلات در نظر گرفته شده که 19 دستگاه باید جهت اجرای این برنامه همکاری کنند. وی با اشاره به اینکه توجه به موضوع آلودگی هوا نباید فقط منوط به حساس شدن به موضوع آلودگی در دو ماه آذر و دی شود، گفت: بسیاری از زحمات انجام گرفته جهت مقابله با آلودگی هوا در این ایام به فراموشی سپرده می‌شود. شهردار تهران ادامه داد: نمودارهای 10 ساله در پایتخت نشان می‌دهد که میزان آلاینده‌ها کاهش محسوسی داشته و اگر نقشه راه را به درستی تعقیب کنیم می‌توانیم مانند بسیاری از کشورها بر معضل آلودگی هوا فائق آییم. حناچی با تأکید بر ضرورت یکپارچگی در تصمیمات جهت رسیدن با مقابله با آلودگی هوا گفت: ‌توسعه بزرگراه‌ها در طرح جامع آلودگی هوا از دستور کار خارج شده و باید روش‌های دیگر را پیش بگیریم اگر بزرگراه‌های بیشتری داشته باشیم تقاضای سفر بیشتر می‌شود و این مساله ترافیک و آلودگی هوا را مضاعف می‌کند. وی خاطرنشان کرد: برای زیست‌پذیر کردن شهرهایی مانند تهران باید روش‌های دیگری مانند توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه و گسترش حمل و نقل عمومی مانند مترو را در نظر گرفت. همچنین کم کردن استفاده از خودروهای سوخت فسیلی و بهره‌مندی از خودروها و اتوبوس‌های برقی در این زمینه حائز اهمیت است. شهردار تهران تصریح کرد: حمل و نقل عمومی تهران و کلان‌شهرها موضوع حاکمیتی است و همانطور که برای آموزش و بهداشت و درمان توسط دولت هزینه می‌شود در این بخش هم باید هزینه صورت گیرد.

    حمل و نقل مساله حاکمیتی است

وی گفت: قبل از شیوع کرونا روزانه حدود 5 میلیون سفر از طریق حمل و نقل عمومی در پایتخت انجام می‌گرفت که 2 میلیون و 200 مورد از این سفرها توسط مترو و حدود 2 میلیون و 300 هزار توسط اتوبوسرانی بود و مابقی نیز توسط تاکسی‌ها صورت می‌گرفت. حناچی گفت: بنابراین، این میزان سفرها با حمل و نقل عمومی نشان می‌دهد مساله مربوطه حاکمیتی است و شهرداری‌ها باید از منابع عمومی جهت توسعه حمل و نقل عمومی بهره‌مند شوند.

    افت ارزش دلاری بودجه شهرداری

شهردار تهران درباره بودجه شهرداری تهران گفت: ‌در سال 90 بودجه شهرداری معادل با 7.7 میلیارد دلار بود در حالی که این بودجه امسال 1.5 میلیارد دلار است و این در شرایطی است که دیگر شهر نمی‌فروشیم و مطابق طرح تفصیلی عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دیگر در شهرداری تهران پروانه ساخت و ساز دستی صادر نمی‌شود، گفت: همچنین اجازه ساخت بدون پروانه در تهران نمی‌دهیم. حناچی به صدور پروانه‌های تخریب و نوسازی اشاره کرد و بیان داشت: در سال 90، بیش از 28 هزار پروانه صادر و در سال 98 این میزان 9هزار و 322 هزار پروانه بود همچنین در سال 90 معادل 18 میلیون مترمربع پروانه مسکونی و در سال 98، 6.5 میلیون مترمربع پروانه مسکونی صادر شده است. شهردار تهران گفت: همچنین در سال 89 تهران دارای 58 رام و 406 واگن قطار بود در حالی که در سال 99، 172 رام و 1197 واگن مترو فعال است. همچنین خط 6 و 7 تقریبا توسعه آن رو به اتمام است و چندین خط اصلی را برای آن پایانه‌های مترو ایجاد خواهیم کرد و اقداماتی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: 10 ایستگاه مترو نیز که قرار بود راه‌اندازی کنیم تعدادی از آنها تا پایان سال و تعداد دیگر در اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

حناچی به موضوع پروژه قطار ملی اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و در ماه جاری رونمایی از پروژه قطار ملی صورت می‌گیرد و سفارش حداقل 100 واگن را با حمایت دولت خواهیم داشت. شهردار تهران با اشاره به اینکه طی 10 سال آینده تهران به 5 هزار واگن دیگر مترو نیازمند است گفت: ‌می‌توانیم از ظرفیت تولید داخل جهت تحقق این مساله بهره‌مند شویم. وی اعلام کرد: نوسازی تاکسی‌ها و تعویض آنها نیز در حال انجام است و امروز بخشی از این مساله مورد رونمایی قرار می‌گیرد همچنین 31 رام قطار برای اورهال شدن تأمین اعتبار شده است. حناچی گفت: ورود بخش خصوصی به تولید واگن نیز در حال پیگیری است و امیدواریم فراخوان‌ها به نتیجه قابل قبولی برسد.

    نیاز تهران به 3 هزار اتوبوس جدید

محمد علیخانی، ‌رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به نیاز تهران به 3 هزار دستگاه اتوبوس جدید، ‌گفت: هر چقدر تعداد واگن‌های مترو و اتوبوس‌های تهران بیشتر باشد امکان رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی در شرایط کرونا بهتر خواهد بود. علیخانی گفت: دولت مصوبات مناسبی در زمینه خرید و تأمین اتوبوس در کلان‌شهرها به ویژه تهران دارد ولی متأسفانه تاکنون این مصوبات محقق نشده است که امیدواریم با همکاری وزارت کشور این مساله به سرانجام برسد. وی با اشاره به اینکه تهران به 3 هزار اتوبوس جدید نیاز دارد، گفت: ‌اتوبوس‌های پایتخت بسیاری از آنها فرسوده است و شرایط باید بهبود یابد. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: امروز شاهد بهره‌برداری 110 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید برای حمل و نقل عمومی تهران هستیم هر چند که نیازها فراتر از این تعداد است ولی به هر حال باید همین تعداد را هم غنیمت بشمریم چرا که افزوده شدن اتوبوس‌‌ها در شرایط سخت ناشی از تحریم و شیوع کرونا است. علیخانی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر تحویل 5 هزار اتوبوس به شهرها گفت: ‌امیدواریم سهم تهران هر چه سریع‌تر تحویل داده شود و این موضوع محقق شود. وی به مساله خرید 630 دستگاه واگن مترو و قرارداد مربوطه اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم این مساله نیز با همت وزارت کشور هر چه سریع‌تر محقق شود. وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی به واسطه ارتباط با مردم و نحوه کارشان بیشترین قربانیان را در دوران شیوع کرونا داشته‌اند، گفت: ‌انتظار داریم به این قشر توجه بیشتری شود همچنین وعده پیروز حناچی مبنی بر پرداخت باقیمانده مطالبات اتوبوسرانی نیز در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود. وی اظهار کرد: هر چقدر تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو بیشتر باشد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط کرونا بهتر خواهد بود و کیفیت خدمت‌رسانی بهبود می‌یابد که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مجدد برای پیگیری‌ قراردادهای جدید برای خرید اتوبوس و انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو است که امیدواریم این مساله و کمبودها هر چه بیشتر مرتفع شود.