ایرانشهر
سهم مسکن از درآمد خانوار دهکهای پایین
احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن اظهار کرد: در حال حاضر خانوار دهکهای پایین با دو هزینه سنگین مواجه هستند. خانواری در این دهک اگر 5 میلیون تومان درآمد داشته باشد بیش از 4 میلیون تومان این رقم صرف بخش مسکن و خوراک میشود و به عبارت دیگر در حال حاضر 90 درصد درآمد دهکهای پایین به دو بخش اختصاص دارد و تنها 10 درصد دیگر به بخشهای آموزش و تفریحات اختصاص پیدا میکند.دنیامالی در گفتوگو با ایلنا درباره بررسیهای مجلس از توان پرداخت اقساط دهکهای کم درآمد در طرح نهضت ملی مسکن گفت: دنبال این هستیم که پروژه نهضت ملی مسکن در بحث تسهیلات و اقساط با پروژه مسکن ملی متفاوت باشد.دو بحث بسیار مهم در پروژه نهضت ملی این است که اولا نرخ سود آن برای متقاضیان واجد شرایط پایین باشد و دوم اینکه اقساط برای دهکهای کم درآمد قابل تحمل باشد و بهطور قطع میزان نرخ سود و اقساط تسهیلات این طرح را پایینتر از اعداد موجود در سبد خانوار میبینیم. وی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ادامه داد: نرخ سود در پروژه مسکن ملی 18 درصد تعیین شده بود اما در پروژه نهضت ملی قرار بر این است که از طریق صندوق ملی مسکن، نرخ سود کاهش یابد و صندوق ملی مسکن تاسیس میشود که مابه التفاوت سود بانکی را از طریق تامین منابع پوشش دهد. منابع خوبی هم برای این صندوق پیش بینی شده است.
احتمال حذف مالیات از نرخ بلیت پروازهای خارجی
یک مقام مسوول ارشد سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابهام قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده برای بخش حمل و نقل هوایی، از احتمال حذف این پایه مالیاتی برای بلیت پروازهای خارجی خبر داد. به گزارش مهر، از بامداد دوشنبه ۱۳ دی ماه، بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل هوایی بار و مسافر که تا پیش از این معاف از این پایه مالیاتی بود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده است. یک مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری در این باره اظهار کرد: روز سه شنبه ۱۴ دی ماه جلسهای میان مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری با سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل هوایی بار و مسافر برگزار شد. قرار شد دغدغههای خود را به سازمان امور مالیاتی به صورت مکتوب اعلام کنیم؛ آنها هم پاسخ ما را به صورت مکتوب ارایه دهند؛ چون ما در بخش حمل و نقل هوایی نمیدانیم باید چه کار کرد. این مقام مطلع در صنعت حمل و نقل هوایی افزود: مثلاً یکی از دغدغههای ما این است که بلیتی که فرضا ۱۰ دست چرخیده باشد، باید ۱۰ تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کسر شود یا یک بار این ۹ درصد اخذ شود. وی یادآور شد: قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل هوایی، ابهام دارد؛ ولی رفع آنها نیاز به لایحه جدید دولت ندارد؛ این ابهامات شامل پروازهای داخلی، خارجی، کانکشن (پروازهای غیرمستقیم)، دست به دست شدن بلیتها و موضوعات دیگر است که باید تعیین تکلیف شود که قانون پس از شفاف شدن، اجرایی خواهد شد. این منبع آگاه با تأکید بر اینکه در اجرای قانون شکی نیست گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده پروازهای خارجی شفاف نیست و ممکن است این پایه مالیاتی از پروازهای خارجی حذف شود. مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز در این باره اظهار کرد: از روز دوشنبه با توجه به حذف قانون کسر ۵ درصد از فروش بلیت به شهرداریها و جایگزینی این قانون با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که قرار است از این پس ۹ درصد از فروش هر بلیت پروازهای داخلی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کسر شود، لذا ۴ درصد به قیمت هر بلیت پروازهای داخلی افزوده خواهد شد.وی ادامه داد: این پایه مالیاتی به پروازهای خارجی هم تعلق گرفته و از فروش هر بلیت پرواز خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعم از ایرلاینهای داخلی و خارجی کسر میشود.به گفته اسعدی سامانی، این رقم به مصرفکننده نهایی تعلق میگیرد و شرکت هواپیمایی به عنوان مسوول وصول این پایه مالیاتی است که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه داری کل و از آنجا به سازمان امور مالیاتی منتقل میشود.اسعدی سامانی میگوید در حالی که عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت میشود، ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق میگیرد.بر اساس آنالیز قیمتی که وب سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای فروش بلیت رفت و برگشت تهران-وین-تهران ارایه داده، مبلغ پایه بلیت این پرواز (به صورت رفت و برگشت) ۲۶ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان است.