به دنبال عرضه پول هوشمند در کشور
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرد پس از دو سال تلاش مستمر روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی، نمونه پایلوت آن آماده شده است. رییس واحد بلاکچین این شرکت نیز اعلام کرد رمزپول رقیبی برای بیتکوین نیست و هدف بانک مرکزی، ارایه پول هوشمند به شهروندان است. سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه 55 کشور روی مدل مفهومی (Proof of concept) و پایلوت رمزپول بانک مرکزی کار میکنند و این موضوع هنوز آنچنان که باید توسعهنیافته است، گفت: «در بانک مرکزی هم سندی در این خصوص تدوین شده و ما پلتفرم آن را به وجود آوردهایم که به نظر میرسد این پروژه سال آینده به بلوغ میرسد.» به گفته وی شرکت خدمات انفورماتیک حدود دو سال روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی کار مستمر انجام داده و هماکنون نمونه پایلوت رمزپول توسط این شرکت آماده شده است: «مساله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسکها را نیز درنظر بگیریم که این مساله نیازمند مطالعات سنگین است.» مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد علاوه بر این شرکت و بانک مرکزی، بانکها نیز باید در این زمینه فعال شوند؛ زیرا آنها لایه دوم این فرآیند محسوب میشوند: «انتشار رمزپول توسط بانک مرکزی انجام میشود اما بانک مرکزی با جامعه و مشتریان بانکی طرف نیست و بانکها به عنوان لایه میانی باید شروع به مشارکت کرده و با ایجاد کیف پول، به مشتریان سرویس دهند.» او با بیان اینکه در دنیا بانکهای مرکزی با اهداف مختلف به دنبال ایجاد رمزپول هستند اظهار کرد هنوز در هیچ کشوری به جز چین، بانکهای مرکزی به یک رمزپول بلوغ یافته دست پیدا نکردهاند: «چین حدود هشت سال بررسی و تحقیق در خصوص رمزپول را در دستور کار قرار داده بود.»
رمزپول بانک مرکزی رقیب بیتکوین نیست
یعقوبی رییس واحد بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه قرار نیست این رمزپول ابزاری برای دور زدن تحریمهای ایران باشد یا رقیب رمزارزهایی مانند بیتکوین شود، گفت: «هدف از ارایه آن این است که بانک مرکزی میخواهد ابزارهای پرداخت را متنوع و پول هوشمند را به شهروندان ارایه دهد.» کاهش هزینههای چاپ و اسکناس، هوشمندسازی ردگیری پول، توسعه فراگیری سرویسدهی مالی در سطح جامعه، ارایه ابزار مورد نیاز در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال از مهمترین مزایای رمز پول بانک مرکزی به گفته یعقوبی است. وی در ادامه به روند رو به رشد و توجه روز افزون بانکهای مرکزی دنیا به این پدیده و سطح بلوغ پروژههای آزمایشی آنها در این زمینه اشاره کرد: «ملاحظات کسبوکاری، قانونی و اقتصادی این محصول توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد.»
اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول شد
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه با اشاره به اینکه در ماههای پایانی سال با فشار تراکنشهای صنعت بانکی مواجه بوده و بایستی مدیریت شوند، گفت: «در دو ماه پایانی سال حدود 35 درصد به تعداد تراکنشها افزوده میشود و باید سرویسها را از نظر امنیت، پایداری وعملیات، مدیریت کنیم. براین اساس اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول خواهد شد.» در اجرای پایلوت یک طرح پلتفرم مورد نظر به صورت مقدماتی و در مقیاس کوچک اجرا و بررسی شده تا امکانپذیری آن ارزیابی شود. نجفی در خصوص لزوم نوآوری در صنعت بانکی کشور و نقش این شرکت در حمایت از حرکتهای نوآورانه، اظهار کرد بانکها باید به نوآوری در صنعت بانکی توجه ویژهای داشته باشند: «آمار و ارقام نیز نشان میدهد که بازیگران بزرگی وارد حوزه مالی و بانکی شدهاند و قطعا این بازیگران سهم زیادی از این بازار را در اختیار خواهند گرفت.» وی با اشاره به ورود شرکتهایی مانند گوگل، اپل و ویچت به حوزه پرداخت، افزود: «پیشبینی این است که این شرکتها در آینده خیلی نزدیک به عنوان بازیگران بزرگ حوزه فینتک، سهم بانکها را به سمت خود سوق دهند.» نجفی با بیان اینکه در ایران هم این اتفاق در شرف وقوع است به ذکر مثالهایی در خصوص فعالیت شرکتهایی مانند اسنپ و دیجیکالا در حوزه پرداخت اشاره کرد و گفت: «هماکنون شرکتهای پرداختیاری نیز وارد این عرصه شدهاند و شواهد نشان میدهد که روندی که در دنیا در حال وقوع است، در ایران با سرعت کمتری رو به شکلگیری است.
لزوم همکاری بانکها با استارتآپها
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه با تاکید بر اینکه فضای بانکی با مفاهیمی از جمله بانکداری باز روبرو است، گفت: ««این مساله سبب شده تا بانکها مجبور شوند که ارایه سرویسهای خود را در اختیار شرکتهای نوپا قرار دهند و شرکتهای نوپا هم با ترکیب این سرویسها، خدمات جدیدی به جامعه ارایه میدهند؛ در نهایت شاهد یک بازی برد- برد خواهیم بود.» او اعتقاد دارد اگر بانکها در این راستا همکاری نکرده و فضایی برای استفاده از سرویسهای نوپا ایجاد نکنند، از بازار رقابت عقب افتاده و سهم بازار را از دست میدهند: «ما نیز در شرکت خدمات انفورماتیک به این نکته توجه ویژهای داشتهایم که به تنهایی نمیتوانیم همه فناوریها را در دل خودمان داشته باشیم و رهبر بازار شویم. بنابراین استراتژیمان مشارکت با شرکتهای نوآور یا پرورش آنها است. برای مثال اخیرا در حوزههایی مانند رایانش ابری با یک شرکت فینتک مشارکت داشتهایم. در حوزه احراز هویت غیرحضوری مبتنی بر هوش مصنوعی نیز مشارکت کردهایم. در کارخانه نوآوری آزادی نیز فضای «آیفینک» را ایجاد کردهایم و با چند استارتآپ دیگر وارد مذاکره شدهایم.» نجفی با اشاره به موانع و چالشهای پیش روی حرکتهای نوآورانه در عرصه خدمات مالی و بانکی گفت: «به هرحال هر کاری بلوغ خود را میطلبد و ما در حوزه رگولیشن هنوز به بلوغ کافی نرسیدهایم. در همین حال در مجموعه گروه انفورماتیک نیز برای برخی مشارکتها، با مراحل نسبتا پیچیدهای مواجه هستیم. در کنار این موارد، برخی قوانین و مقررات کشور هم در این عرصه چالشهایی را ایجاد کرده است. با این وجود ما در حال مدیریت این مساله هستیم و تلاشمان این است که جوانان نخبه را در کشور نگه داریم.»