عدم برقراری «حق کوچ» و «حق بیتوته» معلمان عشایر

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۰۲:۰۵:۰۴
کد خبر: ۱۸۶۳۴۰
عدم برقراری «حق کوچ» و «حق بیتوته» معلمان عشایر

مناطق محروم، آدم‌های محروم، فرقی نمی‌کند در چه مقام و منصبی حضور داشته باشی، وقتی در مناطق محروم باشی حتی اگر معلم هم باشی باز هم محروم هستی. این روزها که معلمان حتی در شهرهای بزرگ هم از خیلی چیزها محروم مانده‌اند. از حق رتبه‌بندی تا دریافت حقوق و مستمری. حالا روزی نیست که معلمان در مقابل مجلس، آموزش و پرورش و... تجمع نکنند و حقوق حقه خود را فریاد نزنند. هر چند که هر بار مسوولان با وعده‌هایی آنها را راهی خانه می‌کنند، اما در مدت زمان کوتاهی بی‌عملی مسوولان دوباره آنها را به خیابان‌ها می‌کشاند. حالا هم نوبت به معلمان عشایر رسیده و حق وحقوقی که باید به آنها پرداخت شود اما هیچ خبری از آن نیست. از حق کوچ و حق بیتوته گرفته تا سختی کار که اینها هم از همان قوانینی هستند که هیچ‌وقت ضمانت اجرایی نداشته و ندارند. بسیاری از این معلمان با سختی زندگی خود را می‌گذرانند و در این بین آموزش و پرورش هم هیچ برنامه‌ای برای سامان بخشیدن به وضعیت آنها ندارد.

     گلایه از عدم برقراری «حق کوچ» و  «حق بیتوته»

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از عدم برقراری «حق کوچ»، «حق بیتوته» و «سختی کار» برای معلمان عشایری علی‌رغم الزام قانونی و پیگیری‌های انجام شده، گلایه کرد و گفت: گام‌هایی در زمینه متناسب‌سازی محتوای کتب درسی دانش‌آموزان عشایری برداشته شده که طبق وعده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار است در سال آینده انجام شود. محمدرضا سیفی با بیان اینکه یکی از راه‌های توسعه کشور، استفاده از ابزارهای قانونی است تا بتوان به صورت یکسان و برابر توزیع منابع مالی و انسانی را انجام دهند، دربار روند عمل به تعهدات اساسنامه مدارس عشایری اظهار کرد: این اساسنامه در سال ۹۳ به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است. او افزود: در آموزش‌وپرورش بالاترین نهاد قانون‌گذار، شورای عالی آموزش‌وپرورش است و وقتی قانونی در این شورا که ریاست آن برعهده رییس‌جمهور است به تصویب می‌رسد، انتظار می‌رود که بلافاصله اجرایی شود نه اینکه شش سال از آن بگذرد و باز هم نسبت به آن بی‌توجهی شود.

     متناسب‌سازی محتوای کتب درسی  دانش‌آموزان عشایری

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر این قانون قابلیت اجرایی شدن نداشت باید حتما مورد اصلاح و بازنگری قرار می‌گرفت نه آنکه کنار گذاشته شود به برخی مواد این اساسنامه اشاره کرد و گفت: این اساسنامه ۱۶ بند دارد که برخی از آنها لازم‌الاجراست. به عنوان مثال پس از تلاش‌های بسیار، گام‌هایی در زمینه متناسب‌سازی محتوای کتب درسی دانش‌آموزان عشایری برداشته شده است. رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم در وزارتخانه آن را دنبال و اعلام کرده است که در سال آینده حتما اتفاق می‌افتد. سیفی ادامه داد: در واقع قرار است بر اساس شرایط جغرافیایی، منطقه‌ای و ایل و قبیله، محتوایی ارایه و متناسب با حال و هوای عشایر باشد. او با بیان اینکه یکی از موارد دیگر که انتظار می‌رفت در دولت گذشته اجرایی شود و متاسفانه اتفاق نیفتاد، اختصاص ردیف بودجه برای آموزش و پرورش عشایر در لایحه بودجه سنواتی بود گفت: برای تحقق این مهم، سه سال پیگیری کردیم، اما انجام نشد. بند دیگر که امیدوار بودیم اجرایی شود برقراری حق کوچ، حق بیتوته و سختی کار برای معلمان عشایری بود که متاسفانه آن هم اتفاق نیفتاد و منجر به کاهش انگیزه معلمان می‌شود.

     روند اجرای طرح نهضت  نصیب آموزشی در مناطق محروم

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره روند اجرای طرح نهضت نصیب آموزشی در مناطق محروم نیز توضیح داد و گفت: در ۶۴ نقطه هدف که امسال شناسایی شدند، در زمینه آموزشی، بهداشتی، تربیتی، کتابخوانی، تجهیز مدرسه و غیره برنامه‌ها و طرح‌هایی طراحی و در دست اجراست. طرح نهضت نصیب آموزشی، طلایی‌ترین فرصت برای اجرای عدالت آموزشی است و اگر قرار باشد دولت مردمی و جهادی سیزدهم موفق عمل کند باید به این سمت برود. جا دارد که این طرح در هیات دولت در قالب لایحه و حتی در مجلس شورای اسلامی در قالب طرح ارایه شود و دنبال شود، زیرا معتقدیم می‌تواند انقلاب بزرگی ایجاد کند.

سیفی افزود: این طرح، حل ریشه‌ای و بنیادی مشکلات آموزشی را هدف گرفته و مهم‌ترین نکته‌ای که دارد این است که از طریق ستاد یا مرکز به استان‌ها دیکته نشده است. در گام ابتدایی مسائل به خوبی شناسایی شده و در وهله بعدی از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای موجود با همکاری مشارکت مسوولان بومی چون استانداران و فرمانداران برای حل مسائل بهره می‌گیرند و ابتکار عمل در دست مناطق است. او ادامه داد: از آنجا که این طرح بومی است و مسوولان محلی احساس می‌کنند که برنامه متعلق به خودشان است برای پیاده‌سازی آن عزم جدی‌تری دارند. در آخرین اقدام، مبلغ سه میلیارد تومان به حساب شهرستان‌ها واریز شد و از ابتدای اجرای طرح تاکنون در مجموع ۲۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات از سوی سازمان نوسازی مدارس برای مناطق لازم‌التوجه ۶۴ گانه واریز شده است.