در شهر
رصد رژیم ترافیکی بعد از بازگشایی مدارس و دانشگاهها
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تشکیل کمیته پایش و هماهنگی عملیات ترافیکی ویژه مدارس آموزشی خبر داد و گفت: اولین جلسه این کمیته روز یکشنبه برگزار خواهد شد.به گزارش ایرنا، مجتبی شفیعی درباره تغییر ساعات محدوده طرح ترافیک توضیح داد: باتوجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، قرار بود که ساعات طرح ترافیک پس از بازگشایی حضوری کامل مراکز آموزشی (مدارس و دانشگاهها) به حالت پیش از شرایط کرونایی برگردد؛ بر همین اساس مقرر شده که در روزهای ابتدایی بازگشایی مراکز آموزشی وضعیت ترافیکی پایش شود و چنانچه مراکز آموزشی به صورت کامل بازگشایی شده بود، ساعات طرح ترافیک به پیش از کرونا باز گردد؛ یعنی در نیمه نخست سال ساعت ترافیک از ۶:۳۰ تا ۱۹ خواهد بود.وی با بیان اینکه معمولاً در ماه مبارک رمضان، طرح ترافیک یک ساعت زودتر به اتمام میرسد، افزود: قرار شده که جزئیات تغییر نحوه ساعت کاری در جلسهای پس از تعطیلات نوروزی بررسی و به اطلاع عموم برسد. شفیعی درباره تمهیدات ترافیکی شهرداری تهران در نخستین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی و همچنین نخستین روز بازگشایی حضوری مراکز آموزشی (روز یکشنبه ۱۴ فروردین)، بیان کرد: بنابر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی همزمان با ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود، این بازگشایی تغییراتی در حجم تقاضای سفر در مدهای مختلف حمل و نقل شهری تهران ایجاد خواهد کرد.وی با اشاره به فوریت تصمیمگیری ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی حضوری مدارس و مراکز آموزشی گفت: شهرداری تهران با تزریق منابع مالی و همچنین اقداماتی که ظرفیت سازی لازم در مدهای تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو را به حداکثر برساند، تمهیداتی در راستای مدیریت ترافیک و تسهیل در جابهجایی شهروندان پیش بینی کرده است.شفیعی بیان کرد: تلاش شده است که تعداد ناوگان مدهای مختلف از طریق تعمیرات افزایش یابد و همچنین شیفتهای کاری رانندگان بیشتر شود همچنین تلاش میشود که سر فاصله زمانی اعزام ناوگان به حداقل زمان ممکن برسد تا ظرفیت سیستم در روزهای ابتدایی بازگشایی حضوری مراکز آموزشی به حداکثر توان ارایه سرویس برسد. وی با اشاره به عقب ماندگی جدی حوزه حمل و نقل عمومی به علت عدم توجه کافی از طرف مسوولان ذی ربط در حوزه دولت و مدیریت شهری در سالهای گذشته اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت سامانههای حمل و نقل عمومی متناسب با تقاضای فعلی نیست و تقویت ناوگان نیاز به توجه بیشتر تمامی مسوولان دولتی و مدیریت شهری دارد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از دولت و مجلس درخواست کرد که ضمن توجه به تزریق منابع مالی لازم متناسب با نیازهای شهر تهران، ساز و کارهای قانونی برای تسهیل در توسعه حمل و نقل عمومی برای شهرداری تهرانی را فراهم کنند.
معمای تلفات 17 هزار نفری در جادهها
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نسبت به آمار تصادفات جادهای نوروز ۱۴۰۱ و مرگ ۵۵۲ هموطن (تا 9 فرورین) در تصادفات اخیر واکنش نشان داد و نوشت: به دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودروهای بیکیفیت و جادههای ناامن، ۱۷۰۰۰ نفر جان خود را از دست میدهند! سید جعفر تشکری هاشمی در صفحه شخصی خود نوشت: در روزهای آغازین سال نو و تا ٩ فروردین ماه بیش از 552 نفر از هموطنانمان در تصادفات جادهای، جان شیرین خود را از دست دادند؛ سفرهای بیبازگشتی که سرنوشتی تلخ برای مسافران و خانوادههای آنان رقم زده است.برابر پژوهشها و تحقیقات جهانی، سهم عوامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی بیش از 80 درصد تخمین زده شده اما تکنولوژی و فناوری اطلاعات به کمک سازندگان خودرو آمده تا حتی اگر خطای انسانی هم اتفاق افتاد جلوی حوادث مرگبار را بگیرد.متاسفانه در کشور ما به دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودروهای بیکیفیت و همچنین جادههای ناامن، سالانه بیش از 17000 نفر جان خود را از دست میدهند و 20 تا 30 برابر این عدد، مجروح و معلول که عمدتاً از افراد فعال 15 تا 45 سال جامعه هستند برجای میماند!به عبارت دیگر تعداد کشتهشدگان ما در حوادث رانندگی به عدد 20 در هر 100 هزار نفر جمعیت میرسد و در طیف کشورهای ناایمن و پرحادثه قرار داریم.ناگفتههای بسیاری در مورد ابعاد و زوایای پیدا و پنهان فاجعه تصادفات رانندگی و آمار بالای فوتیها، مصدومان و معلولان ناشی از آن وجود دارد؛ از رانندگی پرخطر و عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان و سرنشینان تا وضعیت آشفتهای که بر روند تولید خودروهای ناایمن و غیراستاندارد داخلی حاکم است و جادههایی که بسترساز حوادث هستند؛ بخشهایی از این ناگفتهها در روزها و هفتههای اخیر با شجاعت و صراحت از سوی سردار کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا مطرح شده است. جدال بر سر اینکه مقصر اصلی کیست، جدالی بینتیجه و به ضرر ایمنی جادهها و رانندگان است؛ شاید بهترین اقدام دولت سیزدهم تلاشهای چندجانبه با مشارکت خودروسازان برای تولید محصولات ایمنتر، وزارت راه برای جادههای امنتر، توجه به موضوعات رفتار رانندگی با محوریت صدا و سیما و نهایتا قوانین و مقررات سختگیرانه برای رانندگان بیپروا و ماجراجو توسط مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه باشد.