برنامهریزی «هما» برای حذف پروازهای چارتری به ترکیه
ابوالقاسم جلالی، معاون بازرگانی ایرانایر از برنامهریزی برای حذف پروازهای چارتری به ترکیه تا آخر تابستان خبر داد و گفت: تمام پروازهای داخلی چارتری ایرانایر حذف شده است. جلالی در گفتوگو با تسنیم با یادآوری اینکه تا 6 ماه قبل تمام پروازهای خارجی ایرانایر چارتری بود، اظهار کرد: از 6 فروردین امسال تمام پروازهای چارتری داخلی را حذف کردیم و در ایرانایر هیچ مسیر داخلی دیگر پرواز چارتری ندارد. وی ادامه داد: در رابطه با پروازهای خارجی هم بهیکباره نمیتوانستیم همه آنها را حذف کنیم. برای خروج پروازهای خارجی از سیستم چارتری برنامهریزی دقیق را انجام دادیم که بر اساس آن در بهار امسال خیلی از مسیرهای پروازی خارجی چارتری را حذف کردیم. وی افزود: از جمله این مسیرها، پروازهای دبی را بهجز مسیر بوشهر را حذف کردیم، در واقع تمام حوزه خلیج فارس را از حالت پروازهای چارتری خارج کرده و آن را سیستمی کردهایم. معاون بازرگانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همچنین مسیرهای پروازی آسیای میانی شامل کشورهای آذربایجان و ارمنستان را از حالت چارتری خارج کردهایم، در ادامه مسیر ترکیه و عراق باقی ماند. جلالی درباره پروازها به این دو کشور نیز گفت: طبیعت این 2 مسیر پروازی آن است که حتماً باید برای ترکیه تور بسته شود. در رابطه با عراق هم چون پروازها زیارتی است و برای مسافران هتل میگیرند، زائران بیشتر تمایل به پروازهای گروهی دارند. وی تأکید کرد: با این شرایط ترجیح دادیم پروازهای چارتری این دو مسیر را حفظ کنیم. وی با اعلام اینکه «احتمال دارد تا آخر تابستان امسال کل مسیر پروازی به ترکیه را از حالت چارتری خارج کنیم» ابراز کرد: برای مسیر پروازی به عراق فعلاً برای پرواز سیستمی تقاضای چندانی وجود ندارد. در زمان حاضر تمام پروازهای ایرانایر به نجف چارتری است بهجز 2500 صندلی پروازی که اخیراً در راستای تسهیل در امر زیارت زائران بهصورت سیستمی عرضه شده است. معاون بازرگانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: اگر بازار کشش داشته باشد پروازهای نجف را نیز از حالت چارتری خارج خواهیم کرد، در غیر اینصورت پروازها به همان روش چارتری انجام خواهد شد. جلالی با یادآوری اینکه پروازهای چارتری معمولاً در سال دو بار در قالب قرارداد واگذار میشود، گفت: قیمت پروازها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود؛ به عنوان مثال پرواز استانبول الآن تقاضا دارد اما مهرماه به بعد تقاضای چندانی وجود نداشته باشد. بهطور معمول از اواسط فروردین تا اواسط خردادماه عملاً فصل مسافرت نیست و ممکن است چارترکنندهای که ششماهه پروازها را گرفته است، دچار ضرر و زیان شود. وی افزود: در برخی موارد که مسافر نیست، پرواز برگشت برای مسیری مانند نجف با قیمت 800 هزار تومان هم فروخته میشود. اما در ایام خاص مانند روز عرفه، در مسیر برگشت مسافر چندانی وجود ندارد. اما پس از این ایام، در مسیر رفت تقاضای چندانی نداریم. این طبیعی است که مسافری که میخواهد یک روز قبل از عرفه ـ به نجف پرواز داشته باشد ـ باید قیمت بیشتری را برای پرواز پرداخت کند. در همین حال، فرزادیپور، سرپرست ایرانایر با اعلام اینکه واسطهها قیمت بلیت پرواز اتباع خارجی را به دلار دریافت میکنند، گفت: برای پرواز آبادان-مشهد که در نجف فروخته میشود ۷۰۰ هزار تومان به ایرلاین پرداخت میشود! فرزادیپور که دیروز در یک نشست خبری سخن میگفت، درباره دلاری شدن قیمت بلیت پرواز برای اتباع خارجی اظهار کرد: انجمن شرکتهای هواپیمایی مجموعهای از ایرلاینهاست که تصمیمات صنفی را بررسی، تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال اجرای آنها میرود. وی گفت: درباره اینکه شکل این هزینهها چگونه باشد مقداری خیلی دقیق عمل نشد. واقعیت هزینهها این است که به عنوان مثال بلیت پرواز آبادان-مشهد در نجف با قیمت 90 دلار فروخته میشود. سیستمهایی که در نجف فروش دارند این مسیر پروازی را با قیمت 90 تا 95 دلار میفروشند. این درحالی است که برای پرواز آبادان- مشهد 700 تا 800 هزار تومان به ایرلاین پرداخت میشود و پول بلیت به جیب ایرلاین نمیرود. در واقع این پول نصیب واسطهها میشود. سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه اگر شرکتها توان داشته باشند مستقیما در عراق فروش بلیت پرواز برای اتباع این کشور را انجام میدهند، اظهار کرد: واسطهها-آژانسها، دفاتر خدماتی- باید در حد استاندارد یعنی 9 تا 10 درصد از قیمت بلیت را دریافت کنند که اینگونه نیست و سهم سازمان -ایرلاین را پرداخت نمیکنند. فرزادیپور گفت: بهدنبال تغییر روش کار هستیم که بعدا درباره آن اطلاعرسانی میشود. وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در رابطه با هواپیماهای ATR و زمینگیر بودن این پرنده و احتمال فروش آنها، اظهار کرد: اداره ایرلاینها مبتنی بر درآمد و هزینههاست؛ هواپیماهای “ای تی آر “ با توجه به مطالبات واقعا زیانده هستند. یعنی در 90 درصد خطوط هوایی که ما استفاده میکنیم این هواپیماها زیانده هستند. وی در عین حال افزود: به هر حال تکالیفی داریم و مشکلات و محدودیتها را میدانیم، از این رو تلاش کردهایم در این مسیرها-تکلیفی- خدمترسانی کنیم. تعدادی از این هواپیماها زمینگیر هستند اما به مفهوم کنار گذاشته شدن اینها نیست. از این هواپیماها حتما در مسیرهایی استفاده خواهیم کرد که حداقل زیاندهی را داشته باشند یا حداقل سربهسر باشند. فرزادیپور گفت: بدهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بابت هواپیماهایای تی آرحدود 270 میلیون دلار است. در حال رایزنی هستیم تا پروازهای هما را در نقاط مختلف بینالمللی برقرار کنیم که در این راستا پروازهای رم ایتالیا را مجددا راهاندازی کردهایم.