قیمت بلیت قطار به هواپیما رسید!
گروه راه و شهرسازی|
در پدیدهای کمنظیر قیمت بلیت قطار برای یک مسیر تقریبا مشابه به قیمت بلیت هواپیما برای همان مسیر رسید. طی روزهای اخیر، مسوولان وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کردهاند که قیمت بلیت هواپیما در ایام برگزاری مراسم اربعین از تهران به نجف یا بغداد 6 میلیون تومان است و این قیمت بعد از برگزاری این مراسم نیز تا اطلاع ثانوی ثابت خواهد ماند. در این حال، دیروز معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که «افزایش برای قیمت قطارهای اربعین در نظر گرفته نشده» و قرار است این بلیتها در قالب تور و با قیمت ۵.۵ تا ۶ میلیون تومان فروخته شود. به این ترتیب، مشاهده میشود که هزینه سفر هوایی کمتر از دو ساعت به عتبات با هزینه سفر ریلی چندین و چندساعته به همان مقصد برابر است. در این شرایط مشخص است که شرایط رقابت برای این دو مد حمل و نقلی برابر نیست و تعیین قیمت دستوری 6 میلیون تومان برای پروازهای محدود ایرلاینهای ایرانی به عتبات منجر به ایجاد رانت برای دارندگان یا فروشندگان بلیتهای پروازی خواهد شد. چه آنکه زائران و مسافران در شرایط برابر قیمتها، بهطور قطع سفر آسانتر را انتخاب میکنند. این همه در حالی است که به گفته مسوولان ایرلاین ها، دولت هنوز تعهدات سال گذشته خود به آنها را عملیاتی نکرده است و با این وجود، بار دیگر، قیمتهای دستوری و سفرهای تکلیفی را بر دوش آنها قرار داده است.
در همین حال، شهریار افندیزاده دیروز با اشاره به پیشبینی 5 میلیون مسافر زائر عتبات در ایام اربعین اظهار کرد: در مجموع 350 هزار مسافر از طریق ناوگان هوایی و ریلی و 4 میلیون و 650 هزار نفر نیز از طریق ناوگان جادهای جابهجا خواهند شد.
به گزارش تسنیم، وی افزود: در حملونقل جادهای برای 15 تا 30 شهریور مسیر یکسرخالی را خواهیم داشت، به همین منظور در سال 98 افزایش 100درصدی برای قیمت بلیت در نظر گرفته شد اما برای امسال این عدد به 75 درصد رسیده است.
افندیزاده با اعلام اینکه در مورد بلیتهای قطار نیز هیچ افزایشی در نظر گرفته نشده است، اضافه کرد: با دستور وزیر، سقف قیمت یلیت سفرهای هوایی از تهران به نجف و برگشت آن 6 میلیون تومان پیشبینی شده است که با توجه به بعد مسافت، این رقم کم یا زیاد میشود.
پیش از معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در توئیتی نوشته بود: «قطار تهران-کربلا از هفته آینده عملیاتی میشود و هفتهای یک قطار خواهیم داشت. همچنین دو برابر شدن تعداد قطارها به مقصد خرمشهر و کرمانشاه و انتقال رایگان و 24 ساعته زائران اباعبدالله الحسین(ع) از خرمشهر به شلمچه، از جمله خدمات راه آهن در اربعین حسینی خواهد بود.»
بر اساس این گزارش، با وجود اظهارات متعدد مسوولان وزارت راه و شهرسازی درباره راهاندازی قطار ترکیبی تهران-کربلا، اما تاکنون هیچکدام از آنها درباره قیمت بلیت این قطار و جزییات آن سخنی نگفتهاند. پیگیریهای تسنیم حاکی از آن است که در ایام اربعین امسال قرار نیست بلیت قطار مذکور به اشخاص فروخته شود. بر اساس برنامهریزی صورت گرفته توسط راهآهن بلیت قطار ترکیبی تهران-کربلا بهصورت گروهی فروخته میشود و اشخاص حقیقی امکان خرید بلیت را ندارند. بلیت نیز در قالب تور فروخته خواهد شد، بهعبارت دیگر هزینه رفت و برگشت، اقامت (هتل) در کشور عراق و هزینههای آن بهطور کامل از مسافران دریافت میشود. این هزینه برای یک هفته بین 5.5 تا 6 میلیون تومان است. هزینهای که با قیمت رفت و برگشت پروازهای اربعین برابری میکند.
وزارت راه هزینههای پارسال را جبران نکرد
در این حال، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره اعلام تاریخ فروش بلیتهای اربعین از پانزدهم شهریورماه گفت: قرار ما با وزارت راه، فروش بلیت از بیستم شهریور ماه بود و بلیتهای عراق تا قبل از بیستم شهریورماه با قیمت غیر مصوب فروخته شده است.
اسعدی سامانی در گفتوگو با ایلنا درباره اعلام زمان فروش بلیت اربعین با نرخ مصوب از 15 شهریورماه اظهار داشت: قرار شرکتهای هواپیمایی با وزارت راه و سازمان هواپیمایی این بوده که بلیتهای اربعین با نرخ مصوب 6 میلیون تومان از بیستم شهریور ماه آغاز شود و آغاز فروش بلیت از 15 شهریورماه یک تصمیم غیرکارشناسانه است چراکه بلیتها تا بیستم شهریورماه با قیمتهای غیرمصوب به فروش رفته است.
وی با بیان اینکه بلیت مسیرهای خارجی مشمول نرخهای مصوب نیست و تابع عرضه و تقاضا است، ادامه داد: سالهای گذشته شرکتهای هواپیمایی برای رفاه حال زائران حسینی با سازمان هواپیمایی به توافق رسیدند که چند روز قبل و بعد از اربعین (مجموعا برای 10 روز) بلیت عراق را با نرخ تعیین شده در بازار عرضه کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: سال گذشته وزارت راه و شهرسازی به شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که نرخ بلیت رفت و برگشت هر زائر در ایام اربعین 5 میلیون تومان باشد و در مقابل این کاهش قیمت از بهای واقعی، به ازای هر مسافر یک میلیون تومان در خدمات فرودگاهی به شرکتهای هواپیمایی تخفیف داده خواهد شد و هزینههای رویالیتی شرکتهای هواپیمایی را میپردازند اما در طول یک سال گذشته هنوز وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی به این وعده خود پایبند نبودند و این هزینهها پوشش داده نشد.
اسعدی سامانی با اشاره به هزینههای پرداخت شده در اربعین سال گذشته گفت: بابت جابهجایی 70 هزار زائر ایرلاینها حدود 70 میلیارد تومان هزینههای خدمات فرودگاهی و حدود 916 هزار دلار هزینههای رویالیتی پرداختند که سازمان هواپیمایی تقبل کرده بود که این هزینهها را جبران کند که نکرد. همچنین قرار بر این بود بخشی از این هزینهها با مطالبات شرکت فرودگاهها از شرکتهای هواپیمایی تهاتر شود که این اقدام هم انجام نشد.
وی ادامه داد: امسال هم در یک تصمیم غیرکارشناسی وزارت راه و شهرسازی به یکباره اعلام کرد که قیمت بلیت رفت و برگشت به اربعین 6 میلیون تومان خواهد بود در حالی که قیمت واقعی این مسیر بیشتر از این اعداد است و شرکتهای هواپیمایی فقط 2 میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر مسافر به فرودگاه نجف میپردازد. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که این پروازها یکسرخالی انجام میشود، به عبارت دیگر 4 لگ پروازی برقرار خواهد شد که این به معنای افزایش هزینههای شرکتها است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: به هر حال شرکتهای هواپیمایی برای رفاه حال مسافران اربعینی نرخ 6 میلیون تومانی را پذیرفتند و با سازمان هواپیمایی توافق شد که از بیستم شهریور ماه تا سیام شهریور ماه بلیتهای عراق با این نرخ مصوب به فروش برسد و امسال هم قرار بر این است که به ازای اعمال نرخهای مصوب برای پرواز عراق در ایام اربعین در خدمات فرودگاهی تخفیفاتی به ایرلاینها ارایه شود.
وی با انتقاد از وزارت راه وشهرسازی برای اعمال تصمیمات غیرکارشناسی و هماهنگ نشده با ایرلاینها گفت: قرار ما با وزارت راه و سازمان هواپیمایی فروش بلیت از بیستم شهریور ماه بود اما روز گذشته اعلام شد که از پانزدهم شهریورماه فروش بلیت عراق با نرخ 6 میلیون تومان انجام میشود که این یک تصمیم کاملا غیرکارشناسی است. قبل از اعلام هر تصمیمی باید با کارشناسان و دست اندرکاران هماهنگی شود چراکه بلیتهای عراق تا بیستم شهریورماه از قبل با قیمت
غیر مصوب فروخته شده و اگر نرخ جدید را ملاک قرار دهیم بهطور قطع ناهماهنگی ایجاد میشود. اسعدی سامانی تاکید کرد: چطور میشود که درباره تعیین بلیت اتوبوس در ایام اربعین مذاکرات طولانی با صنف مربوطه انجام شده و بدون توافق هیچ تصمیمی گرفته نمیشود اما در بحث بلیتهای هوایی شاهد چنین اعمال تصمیمات غیرکارشناسی هستیم.