سیاست
منطقه تحمل جنگی دیگر را ندارد
رییسجمهور با اشاره به اینکه امنیت در منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بستر رفاه، همگرایی و امنیت منطقه محسوب میشود و تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینهها به نفع رفاه و ثبات منطقه است. سید ابراهیم رییسی در پاسخ به تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، با ابراز نگرانی از تداوم تنش در منطقه گفت: منطقه قفقاز شرایط خاصی را طی میکند و متاسفانه هنوز آرامش به این منطقه بازنگشته است. رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به نفوذ رژیم صهیونسیتی در منطقه، حضور آن را ضد امنیت و تهدیدی برای کل منطقه ازجمله میزبانانشان معرفی کرد. رییسی با بیان اینکه پیوسته اوضاع و تحولات را در منطقه قفقاز رصد میکنیم، خاطرنشان کرد: منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد. رییسجمهور با اشاره به اینکه امنیت در منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: امضاکنندگان بیانیه سه جانبه آتشبس به مفاد آن پایبند باشند و از هرگونه اقدامی در جهت ایجاد تنش در منطقه دوری کنند. رییسی افزود: مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بستر رفاه، همگرایی و امنیت منطقه محسوب میشود و تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینهها به نفع رفاه و ثبات منطقه است. «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در این تماس تلفنی با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت تحولات در منطقه قفقاز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در رفع تنشها و بحرانهای منطقه نقشی سازنده و تاثیرگذار داشته است. «نیکول پاشینیان» همچنین با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش تهران و ایروان، تاکید کرد: ارمنستان به دنبال تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینهها است. ایروان اوایل روز گذشته اعلام کرد که ارتش آذربایجان اواخر روز دوشنبه با استفاده از توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین ارمنستان را گلوله باران کرد.
ایران پاسخ سوالات آژانس را داده است
بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بینالملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به برخی گفتههای مدیرکل آژانس و درخواست پاسخ جمهوری اسلامی ایران به سوالات آژانس، به ارایه توضیحاتی پرداخت. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: بیان وجود خلأ نظارتی و اینکه این خلأ هر روز بزرگتر میشود، مبنای حقوقی ندارد زیرا آنچه امروز انجام نمیشود مربوط به توافق 1 + 5 با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریفشده و همچنین برقراری مجدّد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملّت ایران، مستلزم رفع تحریمها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است. وی درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس تصریح کرد: ایران در خصوص سه مکان ادعایی آژانس؛ کمال همکاری را داشته است، اطلاعات و پاسخ به سوالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفتوگو برای رفع ابهام نیز برگزار کرده است. کمالوندی تأکید کرد: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده میشود، قضاوت و بر اساس آنها اعلام نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بیطرفی و حرفهایگری است. از آنجایی که آژانس تمام مواد هستهای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست؛ صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمیتوان نشانهای از وجود مواد هستهای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجهگیری بر خلاف رویه و استانداردهای شناختهشده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: متأسفانه این بیانات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت میکند. توصیه ما به آژانس و طرفهای مذاکراتی، دوری جستن از اینگونه برخوردهاست که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجهای را عاید آنها نکرده است.
تغییر موضع اروپا در قبال ایران
رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور گفت: مساله اصلی طرفهای غربی بر سر بسته شدن پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی ایران است که آنها سعی دارند آن را باز نگه داشته و صرفا ایران را وادار به اجرای تکالیف برجامی کنند. فریدون عباسی با اشاره به تغییر موضع تروئیکای اروپا در بیانیهای که روز شنبه صادر کردهاند، بیان کرد: این تغییر موضع کشورهای اروپایی و وارد کردن اتهام علیه ایران به دنبال بسته شدن پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی ایران است. در سال ۱۳۹۴ که اجرای برجام کلید خورد یکی از شروط اساسی این بود که پرونده PMD ایران بسته شود. در سال ۲۰۱۵ آژانس در خصوص ابعاد احتمالی نظامی ایران اظهارنظر کرد و قرار بود بر مبنای برجام این پرونده بسته شود. وی در ادامه اظهار کرد: قرار بود پرونده PMD ایران بسته شود و ایران نیز در مقابل یک سری تکالیف مانند بازرسی و نظارت آژانس را بپذیرد و تحریمها نیز برداشته شود اما طرفهای غربی نه تنها تحریمها را برنداشتند بلکه هر نوع تحریم دیگری را علیه ما اعمال کردند. سپس با روشهای دیگر مانند اینستکس برای تبادل مالی جلو آمدند که آن هم موفق نبود. دولت یازدهم و دوازدهم نیز در آن مقطع کوتاهی کرد تا اینکه مجلس در سال ۹۹ دولت را ملزم کرد که اجرای تعهدات کشور را در برابر بدعهدی غربیها کاهش دهد. طرفهای غربی نتواستند نفوذ منطقهای ایران و توان موشکی ما را کاهش دهند، پس به اضافه کردن تحریمها روی آوردند تا اینکه امریکا هم از برجام خارج شد با تصور اینکه میتواند زیر برجام بزند و کارهای خود را پیش ببرد.