ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۰۲:۰۴:۲۲
کد خبر: ۱۹۲۹۱۵

تهاتر زمین؛ مشوق جدید نوسازی مسکن در بافت فرسوده

شرکت بازآفرینی شهری ایران طرح جدیدی را ارایه کرده که طبق آن اگر مالک یک واحد مسکونی در بافت فرسوده تمایل داشت که واحد خود را در اختیار مجری طرح نوسازی قرار دهد، به ازای آن یک قطعه زمین در یکی از شهرهای جدید یا زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به صورت تهاتر دریافت و متناسب با نیاز خود بسازد. به گزارش ایسنا، پس از تصویب ضوابط تشویقی ساخت و ساز در بافت فرسوده توسط شورای عالی معماری و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری، مشوق دوم شامل تهاتر زمین در بافت با یک قطعه زمین متعلق به دولت را ارایه کرد. آن‌طور که محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده اگر مالک یک واحد مسکونی در بافت فرسوده تمایل داشت که واحد خود را در اختیار مجری طرح نوسازی قرار دهد به ازای آن یک قطعه زمین در یکی از شهرهای جدید یا زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به صورت تهاتر دریافت و متناسب با نیاز خود بسازد. این برنامه در واقع مکملی برای طرح سیاست‌ها و ضوابط کالبدی متضمن تشویق نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری محسوب می‌شود که اواخر شهریورماه امسال به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و به زودی به مراجع صدور پروانه ابلاغ می‌شود. آیینی همچنین با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در سند تحول خود یکی از چهار چالش اصلی بخش مسکن و شهرسازی را چالش نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی دانسته و برای آن راهکار و راهبرد تدوین کرده به رادیو تهران گفته است: در حوزه شهری راهبرد این است که با سیاست‌های تشویقی شهرسازانه توسعه گران را برای مشارکت با مردم و مالکان در نوسازی این بافت‌ها ترغیب کنیم؛ زیرا غالب مالکان این واحدها از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و به تنهایی توانایی نوسازی و مقاوم‌سازی منازل خود را ندارند. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: ۱۶۶ هزار هکتار بافت هدف اعم از بافت تاریخی، بافت فرسوده میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور وجود دارد و ۲۳ درصد سطح شهرها را در بر می‌گیرد، افزود: متاسفانه یک سوم جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند. وی با بیان اینکه از این میزان ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۹ هزار هکتار بافت حاشیه‌ای است، اظهار کرد: در ادوار دولت‌های گذشته تاکنون در حدود ۲۱۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شده و به ازای آنها ۶۷۰ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شده است.

ماجرای تحریم داخلی  صنعت هوایی

 دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی با بیان اینکه از 7 ماه گذشته با مشکل عدم اجازه برای ترخیص قطعات هواپیما از گمرکات مواجه هستیم، گفت: در فرآیند دور زدن تحریم‌ها برای خرید این قطعات امکان ثبت سفارش وجود ندارد و با این اقدام گمرک، شرکت‌های هواپیمایی با یک تحریم مضاعفی مواجه شده‌اند. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره انباشت قطعات هواپیمایی در گمرکات و عدم اجازه ترخیص این قطعات اظهار کرد: از 7 ماه گذشته با مشکل عدم ترخیص قطعات و لاستیک هواپیما از گمرک مواجه شده‌ایم و گمرک برای ترخیص این قطعات، مجوز از دولت می‌خواهد.  وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی امکان ثبت سفارش را ندارند اما طبق قوانین گمرکی کالای وارداتی باید ثبت سفارش و منشأ ارزی آن مشخص شود و در غیر این صورت اجازه ترخیص به آن کالا داده نمی‌شود.  دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مشکلات شرکت‌ها برای ثبت سفارش قطعات هواپیما گفت: شرکت‌های هواپیمایی در شرایط تحریم‌ها امکان خرید لاستیک و قطعات هواپیما را به صورت عادی ندارند و از سوی دیگر در فرآیند دورزدن تحریم‌ها برای خرید این قطعات امکان ثبت سفارش وجود ندارد و با این اقدام گمرک، شرکت‌های هواپیمایی با یک تحریم مضاعفی مواجه شده‌اند. اسعدی سامانی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از ناوگان هوایی کشورمان با مشکل قطعه مواجه هستند و با عدم ترخیص قطعات از گمرک، به تدریج هواپیمای بیشتری زمینگیر خواهد شد، افزود: تمام شرکت‌های هواپیمایی قطعاتی دارند که در گمرک مانده و ترخیص نشده و این قطعات تنها مربوط به یک یا دو شرکت هواپیمایی نمی‌شود. بخشی از این کالاها ترخیص نشده در گمرک، لاستیک هواپیما و قطعات مصرفی روزانه شرکت‌ها هستند که هواپیما برای انجام پرواز به آن نیاز دارند اما این قطعات در گمرک گیر کرده‌اند و ترخیص نشده‌اند. وی ادامه داد: در مقطعی سازمان هواپیمایی کشوری با رییس کل گمرک مذاکراتی داشتند که از اختیارات ارایه شده در ماده 42 قانون امور گمرکی استفاده شود و رییس کل گمرک هم از این طریق، اجازه ترخیص قطعات را برای مدت محدودی صادر کرد و به صورت موردی برخی از قطعات ترخیص شدند اما پس از آن باز هم جلوی ترخیص قطعات را گرفتند و اعلام شد تا زمانی که دولت مجوز لازم را صادر نکند، امکان ترخیص قطعات نیست. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای صدور این مجوزهای خاص اظهار داشت: وزارت راه که اساسا توجهی به خواسته و مشکلات ایرلاین‌ها ندارد و از وزارت راه و شهرسازی ناامید شدیم اما با رییس‌جمهوری، قوه قضایی در این باره مکاتباتی داشتیم و حتی با دادستان تهران جلساتی را برگزار کردیم و قول داده شد که پیگیری‌های لازم انجام شود اما ظاهرا نتیجه‌ای درپی نداشته است.