ایرانشهر
۳ دلیل شکست برنامه دولتها در نوسازی بافت فرسوده
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از احیای ۲۱۰ هزار واحد پلاک فرسوده طی ۱۷ سال اخیر خبر داد و گفت: اهداف این بخش واقعبینانه نبود. به گزارش تسنیم، محمد آیینی با اشاره به اینکه در بافتهای فرسوده با محدودیتهای زیادی مواجه هستیم، اظهار کرد: چرا برنامههای گذشته -احیای بافتهای فرسوده- محقق نشد، برای اینکه اهداف واقعبینانه نبود. چون مردم، شرایط اعتباری و توان حمایتی دولت و شهرداریها را ندیدهایم. در مجموع از سال 84 تا امروز 210 هزار واحد پلاک فرسوده از بناهای فرسوده کشور کسر شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه به جای این بناها 670 هزار واحد ساخته شده است، گفت: در زمان حاضر 2.7 میلیون بنای ناپایدار در سه گونه بافت داریم؛ در بافت فرسوده 1.4 میلیون بنا، در سکونتگاههای حاشیهای 930 هزار بناد و 350 هزار در بافتهای فرسوده تاریخی. آیینی با بیان اینکه مباحث تشویقی احیای بافت فرسوده شامل بافتهای تاریخی نیست، اضافه کرد: شرایط سختگیرانهای برای بازسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.
پیشنهاد تهاتر زمینهای شهری با اراضی بافت فرسوده
کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه برای احیای بافت فرسوده باید رانت زمینی جایگزین رانت هوایی شود، گفت: باید زمین محدوده شهری را با اراضی بافت فرسوده تهاتر کنیم. به گزارش تسنیم، فرهاد بیضایی با اشاره به الزامات احیای بافت فرسوده، اظهار کرد: حدود 10 میلیون نفر در تهران ساکن هستند که در کمتر از 700 کیلومتر مربع زندگی میکنند. در پاریس همین جمعیت در 2500 کیلومتر مربع ساکن کرده است. این یعنی ترافیک زیاد، آلودگی صوتی، تراکم جمعیتی و روان ناسالم جامعه. برای همین هم استراتژی به سمت توسعه افقی میرود. وی ادامه داد: ما با یک زمین «فلت» بتوانیم برنامهریزی کنیم مواجه نیستیم. بنابراین باید چه کار کرد، باید بخشی از واحدهای مسکونی را با توسعه محدوده قانونی شهرها با ساکنان بافتهای فرسوده تهاتر کنیم. وی با بیان اینکه به جای رانت هوایی باید رانت زمینی ارایه کنیم، توضیح داد: پایینترین اتوبان در تهران توانستهایم بهصورت شرقی-غربی احداث کنیم، اتوبان حکیم است که تقریبا 15 کیلومتر با بافت فرسوده فاصله دارد. مگر امکان اضافه کردن خودرو بیشتر را داریم؟ همین خطوط مترو و اتوبوسرانی مگر پاسخگو نیاز مردم هستند؟ کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه برای احیای بافت فرسوده باید حریم تهران را افزایش دهیم، اضافه کرد: در این قالب میتوانیم به صاحبان بافتهای فرسوده زمین واگذار کنیم. بیضایی با تاکید بر اینکه باید زمینهای مناسب برای پشتیبان احیای بافتهای فرسوده در نظر گرفته شود، گفت: تراکم خیلی از بافتهای فرسوده بالای 250 نفر در هکتار است. بیشتر از این نمیاتوانیم روی تهران بارگذاری جمعیتی انجام دهیم، مگر اینکه آمایش شهری و سرزمینی را انجام دهیم.
شیوه تعویض خودروی «فرسوده» با «نو» اعلام شد
سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت سازمان راهداری کشور مراحل مختلف ثبتنام خودرو فرسوده را تشریح کرد و گفت: مالک خودرو فرسوده باید اقرارنامهای را در ۳ نسخه امضا کند. علیرضا احمدی سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت سازمان راهداری در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اجرای مفاد بند ف تبصره 7 بودجه سال 1401، اظهار کرد: بر این اساس 10 درصد از میزان فروش خودروهای تولید داخل به مالکان خودروهای فرسوده تخصیص مییابد. وی با اشاره به اینکه مالکان خودروهای فرسوده پس از برنده شدن در قرعهکشی خودرو باید منتظر دریافت پیامک برای مراجعه به مرکز اسقاط خودرو باشند، افزود: در مرحله بعدی مالک خودرو فرسوده باید به مرکز اسقاط انتخاب شده مراجعه و درخواست مربوطه را ارایه کند. وی تصریح کرد: در مرحله بعد نیز پذیرش خودرو برای اسقاط انجام شده و مالک خودرو فرسوده بایستی متن اقرارنامه پیوست را قبل از اسقاط خودرو امضا کند. سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت بیان کرد: پس از امضا، اقرارنامه باید توسط مدیر مرکز اسقاط مهر و امضا شده و ثبت دبیرخانه شود. 2 نسخه از این اقرارنامه تحویل مالک خودرو شده و یک نسخه نیز در مرکز اسقاط میماند. در مرحله بعدی باید تصویر اقرارنامه در سامانه نوسازین بارگذاری شود. احمدی یادآور شد: در مرحله بعدی ثبت پذیرش خودرو به عنوان حقالعمل کار در صفحه شرکت خودروساز انجام میشود. در ادامه نیز مراحل قانونی اسقاط خودرو و بارگذاری اطلاعات خودروهای اسقاط شده تایید شده از سوی ناجا در سامانه نوسازین انجام خواهد شد. در مرحله بعدی تأییدیه اسقاط خودرو فرسوده ممهور به مهر مرکز اسقاط و فرم اقرارنامه و سایر مدارک و مستندات مورد درخواست تولیدکننده خودرو ارایه میشود. وی اضافه کرد: در نهایت نیز فرآیند قانونی واگذاری خودرو جدید وفق بخشنامههای خودروساز انجام میشود. براساس این گزارش، احمدی اواخر ماه گذشته با اشاره به اختصاص سهمیه 20درصدی فروش تولید خودروسازان داخلی به مالکان خودروهای فرسوده، گفته بود: معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آییننامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک مرز سن فرسودگی است. وی توضیح داد: این سن برای خودروهای مختلف، متفاوت است. مطابق ماده 2 آییننامه ماده 8 قانون هوای پاک سن فرسودگی برای خودروهای شخصی (سواری و سواری کار) 15 سال است. وی ادامه داد: سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانهسوز 8 سال، خودروهای عمومی پایهگازسوز 10 سال، خودروهای عمومی برقی 14 سال، وانت پایه گازسوز 14 سال، بنزینی دوگانهسوز دیزلی 13 سال، اتوبوس درونشهری دیزلی 8 سال، اتوبوس پایه گازسوز 10 سال، اتوبوس درونشهری برقی (بازسازیشده) 20 سال، مینیبوس و میدلباس درونشهری و برونشهری دیزلی 8 سال و پایهگاز 10 سال و برای برقی بازسازیشده 20 سال در نظر گرفته شده است.