ایرانشهر
آلودگی هوا در شهرهای بزرگ تا 21 آذر
مدیرکل پیشبینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: تا دوشنبه هفته آینده در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلایندههای جوی و کاهش کیفیت هوا را داریم. صادق ضیاییان در گفتوگو با فارس اظهار کرد: روزهای پنجشنبه، جمعه هفته جاری در برخی مناطق گیلان، غرب مازندران، شمال اردبیل، خراسان جنوبی، شمال هرمزگان و ارتفاعات کرمان افزایش ابر و بارش پراکنده پیشبینی میشود. روز شنبه 19 آذر در بخشهایی از کرمان، فارس، هرمزگان، یزد، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش خواهیم داشت و این شرایط روز یکشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب یزد و برخی مناطق کرمان حاکم است. ضیاییان گفت: تا دوشنبه هفته آینده در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلایندههای جوی و کاهش کیفیت هوا را داریم.روزهای جمعه و شنبه پیشِ رو وزش باد به نسبت شدید در نوار شرقی کشور پیشبینی میشود. مدیرکل پیشبینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از جمعه تا یکشنبه 20 آذر در شرق و جنوب شرق کشور شامل استانهای کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان همچنین شرق هرمزگان و جنوب یزد دما بین 5 تا 8 درجه کاهش مییابد.
افزایش مهاجرت رانندگان ایرانی به اروپا
نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران گفت: در حال حاضر در اروپا تعداد کامیون شرکتهای حمل و نقل افزایش یافته اما با کمبود راننده مواجه شدهاند و به همین دلیل از رانندگان ایرانی استقبال شده و مهاجرت رانندگان ایرانی افزایش یافته است، گفته میشود در حال حاضر تعداد رانندگان ایرانی و پاکستانی در شرکتهای حمل و نقل اروپایی زیاد است. سید جلال موسوی، نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور در گفتوگو با ایلنا درباره روند اجرای نامناسب طرح نوسازی ناوگان کامیون و شرایطی که باعث شد برخی از رانندگان عطای نوسازی را به لقایش ببخشند و قید کامیون نو را بزنند، اظهار کرد: مشکلاتی باعث شد که این طرح به درستی به اجرا نرسد و یکی از دلایلی که منجر به عدم ترخیص کامیونهای وارداتی شد بحث عدم ارایه گواهی اسقاط بود. طبق قانون برای واردات هر دستگاه کامیون نو و سه سال کارکرده و کمتر اروپایی باید یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط میشد اما رانندگان امکان اسقاط را به دلیل افزایش قیمت کامیون از دست دادند. وی ادامه داد: البته هفته گذشته با موافقت مجلس مشکل عدم گواهی اسقاط در بحث نوسازی ناوگان برای رانندگان کامیون حل شد و هر متقاضی میتواند در صورت عدم گواهی اسقاط 5 درصد ارزش کامیون وارداتی را بپردازد و این 5 درصد در کامیونهایی با ارزش 3 میلیارد تومان تقریبا به چیزی حدود 150 میلیون تومان میرسد. پرداخت 5 درصد از ارزش کامیون به جای ارایه گواهی اسقاط تنها مشمول کامیونهایی میشود که قبل از تاریخ آبان ماه سال جاری ثبت سفارش شدهاند و ثبت سفارشها و خرید کامیونها پس ازاین تاریخ مشمول ارایه گواهی اسقاط خواهد شد. نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران با بیان اینکه شخصا مخالف این رویه هستم، گفت: ارایه گواهی اسقاط حذف نشده است و نباید هم حذف شود چراکه انجام واردات بدون اسقاط کامیونهای فرسوده نه تنها به نوسازی ناوگان منجر نمیشود بلکه ترافیک کامیونهای باری دیوانهکننده خواهد شد و کامیونهای فرسوده باید از ترافیک خارج شوند. وی تاکید کرد: اما در همین مدت زمان قیمتهای کامیونهای مشمول اسقاط افزایش یافت بهطوریکه قیمتها از 250 میلیون تومان به بیش از یک میلیارد تومان رسید و دیگر اسقاط برای متقاضیان کامیونهای نو صرفه اقتصادی ندارد. موسوی افزود: معتقدم نوسازی ناوگان و واردات کامیون اساسا بدون برنامه بود، مشکل این بود که تمرکز بر واردات کشنده است این در حالی است که در بحث بار خرد با کمبود ناوگان مرتبط با آن (کامیونت) مواجه هستیم و بهطور قطع در جابهجایی بارهای خرد با خودروهای سنگین به مشکلاتی بر میخوریم. از سوی دیگر بازار از خاور اشباع شده و به حدی خاور در ناوگان وجود دارد که با مازاد این ناوگان و سرگردانی آن مواجهایم. نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران گفت: واردکنندگان کامیونها در ایران به دلیل نداشتن گواهی اسقاط چند ماه سرگردان بودند و امکان استفاده از این کامیونها را نداشتند. در این مدت بهطور کلی تورم در ایران و در دنیا افزایش یافت و کامیون هم مانند سایر کالاها گران شد و به دنبال آن قدرت خرید رانندگان هم کاهش پیدا کرد.
وی تاکید کرد: البته قیمت کامیونهای تولید داخل هم افزایش یافت بهطوری که قیمت یک دستگاه فوتون در تیرماه سال گذشته در شرایط پرداخت نقد 2 میلیارد و 200 تومان بود امروز قیمت این مدل کامیون در بازار به 3 میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده این در حالی است که متقاضیان برای خرید این کامیون باید 9 ماه در نوبت تحویل بمانند. وی با اشاره به مهاجرت رانندگان کامیون از کشورمان به کشورهای اروپایی گفت: در حال حاضر در اروپا تعداد کامیون شرکتهای حمل و نقل افزایش یافته اما با کمبود راننده مواجه شدهاند و به همین دلیل از رانندگان ایرانی استقبال شده و مهاجرت رانندگان ایرانی افزایش یافته است، گفته میشود در حال حاضر تعداد رانندگان ایرانی و پاکستانی در شرکتهای حمل و نقل اروپایی زیاد است. البته رانندگان برای پذیرش در این شرکتهای اروپایی و کار در این کشورها آزمونهای استاندارد را پشت سر میگذارند تا مجوز کار داشته باشند. ارایه امکانات مناسب به رانندگان در این کشورها باعث شده رانندگان ایرانی هم به این کشورها برای کار مهاجرت کنند.