ردپای مازوت در آلودگی هوا
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بررسی اطلاعات دریافتی از ایستگاههای سنجش کیفیت هوای پایتخت در روزهای گذشته، از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد در برخی ایستگاهها خبر داد. در همین حال، او اعلام کرد: طی ۷ سال گذشته سطح آلاینده دی اکسید گوگرد در این بازه زمانی سال بیسابقه بود و این احتمال وجود دارد منبع آن بر اساس بررسیهای انجام شده مربوط به منابع غیر متحرک و سوخت مصرفی آنها باشد.
به گزارش «تعادل»، معنای این اظهارات، تزریق مازوت به نیروگاههای برق یا برخی از کارخانههای دیگر است. هر ساله به هنگام سردی هوا، افت گاز در لولههای انتقال دچار افت میشود و از همین رو، کمبود گاز برای مصارف خانگی و صنعتی در کشور احساس میشود. راهکار دولت در سالهای گذشته، تعطیلی برخی از صنایع گاز سوز مانند کارخانههای سیمان بوده است. اما در مواقعی که افت گاز تشدید شده است، به گفته کارشناسان نیروگاههای تولید برق ناگزیر از استفاده از سوخت مازوت که حاوی
دی اکسید گوگرد است، شدهاند.
در این حال، سید محمدمهدی میرزایی قمی در گفتوگو با ایسنا درباره افزایش غلظت آلایندهها طی هفته گذشته اظهار کرد: طی هفته گذشته بهویژه حد فاصل ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش غلظت آلاینده دیاکسیدگوگرد به خصوص در ساعات میانی روز، بسیار فراتر از حد استاندارد قرار داشت. وی افزود: در ایستگاههای واقع در پهنههای غربی و جنوبی شهر بیشتر از ایستگاههای سایر نقاط شهر شاهد افزایش شاخص این آلاینده بودیم. اولین روز آلوده از منظر آلاینده دیاکسیدگوگرد از ابتدای سال در روز پنجشنبه (۲۴ آذر) اتفاق افتاد. میرزایی قمی اظهار کرد: بررسی وضعیت شاخص این آلاینده در شهر تهران از سال ۹۴، نشان میدهد که با وجود ثبت شاخص فراتر از حدود مجاز در برخی از ایستگاهها در سالهای گذشته، هیچگاه میانگین شاخص برای کل شهر تهران وارد شرایط آلوده نشده و پنجشنبه هفته گذشته، اولین روز آلوده به لحاظ آلاینده دیاکسیدگوگرد در طی هفت سال گذشته است.
وی ادامه داد: بررسی آلاینده دیاکسید گوگرد در شهر تهران طی سالهای گذشته نشان داده که عمدتاً در نیمه دوم سال به دلیل افزایش شرایط سکون نسبی و پایداری جو، شاهد شرایط نامطلوبتری برای این آلاینده هستیم و افزایش غلظت آن در ساعات میانی روز طی هفته گذشته، نشاندهنده تأثیر منابع غیر ترافیکی در وقوع این رویداد است.
میرزایی قمی تصریح کرد: موضوع مذکور تولید این آلاینده به علت استفاده از سوختهای پُرگوگرد در منابع ثابت را محتمل میسازد.