واکنش محیط زیست به افزایش دیاکسید گوگرد در هوای تهران/ چرا آلودگی هوای تهران ادامه دارد؟
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران درباره انتشار آلاینده دیاکسیدگوگرد گفت: انتشار دیاکسیدگوگرد الزاما دلیل بر مازوتسوزی نیست.
زهره عبادتی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار آلاینده دیاکسیدگوگرد نشانه مازوتسوزی است، اظهارکرد: ما در تهران مازوتسوزی نداریم. به عبارتی هیچ کدام از نیروگاههای ما از سوخت مازوت استفاده نمیکنند؛ بهطوریکه حتی قابلیت استفاده از سوخت مازوت را نیز ندارند. تنها نیروگاه بعثت این قابلیت را داراست که مخازن مازوت آن نیز از سال ۹۸ تاکنون پلمب بوده است بنابراین درست نیست که مدعی شویم در نیروگاهها یا صنایع بزرگمقیاس مانند واحدهای سیمان تهران مازوت سوزانده میشود چراکه هیچ کدام براساس بررسیهای ما از مازوت استفاده نمیکنند و خوشبختانه سوخت گاز آنها تامین شده است.
در حال بررسی عوامل افزایش آلاینده دی اکسید گوگرد هستیم
عبادتی درباره انتشار آلاینده دیاکسید گوگرد در آلودگی هوای اخیر ادامه داد: در برخی ایستگاههای سنجش کیفیت هوای تهران از ۲۲ تا ۲۴ آذرماه شاهد افزایش مقداری آلاینده دیاکسیدگوگرد در بعضی ساعات بودیم که البته آلاینده شاخص نبود و آلاینده شاخص همان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود. در حال بررسی عوامل افزایش این آلاینده هستیم چراکه عوامل مختلفی میتواند باعث افزایش میزان آن باشد اما عامل اصلی افزایش آن سوخت گوگرددار است. این سوخت ممکن است در وسایل نقلیه سنگین یا در یک واحد و مرکز صنعتی نیز استفاده شود.
عبادتی ضمن اشاره به وجود پایداری طولانی مدت هوای تهران افزود: امروز چهاردهمین روزی است که شرایط پایداری را تجربه میکنیم. در زمان افزایش آلایندهها احتمال وقوع چنین رخدادی وجود دارد. ترددهای وسایل نقلیه نیز میتواند باعث افزایش آلایندهها شوند بنابراین افزایش شاخص گازهای آلاینده بهطور قطع به علت شرایط پایداری هوا است. دلایل قطعی این انتشار را که از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران در حال بررسی آن هستیم، اطلاع خواهیم داد.
او خاطرنشان کرد: بررسیها نشان میدهد در نیروگاهها و صنایع بزرگ مقیاس تهران مازوتسوزی نداشتیم و نداریم. آنها تحت کنترل هستند و امیدواریم سوخت گاز صنایع نیروگاهها تامین شود تا به سمت مازوتسوزی نرویم.
چرا آلودگی هوای تهران ادامه دارد؟
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران به علت تداوم آلودگی هوای تهران اشاره کرد و توضیح داد: ما اکنون در شرایط پایداری دما هستیم؛ به عبارتی با انتشار هر سوخت و منبع انرژی، آلودگی آن در لایههای پایینی جو باقی میماند و عملا راهی برای کاهش آلودگی وجود ندارد.
او درباره دو اقدام انجام شده از طریق کارگروه اضطرار آلودگی هوا گفت: ابتدا تصمیماتی در جهت کاهش مواجهه بهویژه برای گروههای حساس گرفته شد. به عنوان نمونه دانشگاهها و مدارس غیرحضوری شدند. هدف از تعطیلی مدارس کاهش آلودگی هوا نیست بلکه صرفا هدف کاهش مواجهه با این پدیده است. دوم اینکه فعالیتهای عمرانی، فعالیتهای بتنریزی، آسفالتکاری، درجا کار کردن اتوبوسها و.... که مستعد تولید آلودگی هوا هستند را متوقف و نظارت و پایشهای واحدهای صنعتی را تشدید کردهایم.
عبادتی تاکید کرد: ما تلاش کردیم در شرایط پایداری دما در حد توان میزان آلاینده منتشر شده در جو را کاهش دهیم. او با اشاره به راهکارهای بلندمدت و کوتاهمدت آلودگی هوا اظهار کرد: راهکارهای بلندمدت در قانون هوای پاک پیشبینی شدهاند. بخشی از آنها محقق شده و در حال پیگیری بخش دیگری که محقق نشده هستیم. ما تکالیف همه دستگاهها را احصا کردهایم و آنها مکلف هستند که وظایفشان را انجام دهند. زمان مواجهه با شرایط اضطرار آلودگی هوا مجبوریم تعدادی راهکار کوتاهمدت را در پیش بگیریم. در این شرایط نمیتوان به راهکار بلندمدت فکر کرد.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران افزود: شنبه (۲۶ آذرماه) کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و براساس دستورالعمل مصوبه هیات وزیران تصمیمهایی باتوجه به شاخص کیفیت هوا گرفته شد و خوشبختانه اثرگذار نیز بوده است. عبادتی خاطرنشان کرد: ما وارونگی دما (اینورژن) را بهمدت طولانی مدت را تجربه کردهایم و اداره کل هواشناسی پیشبینی کرده بود که شاخص کیفیت هوا در هفته جاری از ۱۵۰ تیز بالاتر خواهد رفت اما در کل زیر ۱۵۰ و در شرایط ناسالم برای گروههای حساس بوده است.
برای کاهش آلودگی هوا چه کنیم؟
معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به رایزنیها و جلسات برگزار شده با دستگاههای ذیربط به اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: برخی اقدامات مانند توسعه حمل و نقل از اقدامات میان مدت و بلندمدت هستند البته قبل از آن باید نوسازی حمل و نقل رخ دهد چراکه اتوبوسها و مینیبوسهای فرسوده در سطح شهر تهران از عوامل مهم آلودگی هوا هستند و نقش ۲۴ درصدی در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند. پس از نوسازی باید به موضوع توسعه حمل و نقل پاک مانند مترو، اتوبوسهای برقی، اتوبوسهای گازسوز و... بپردازیم. آنها عواملی هستند که باتوجه به بارگذاری جمعیت قابل توجه در تهران باید جزو اولویتهایمان باشد.