ما به صدای مردم ایران گوش می‌کنیم

۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - ۰۴:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۷۸۲
ما به صدای مردم ایران گوش می‌کنیم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره سفر رییس‌جمهور ایران به چین و رایزنی‌های برجامی او در پکن، تاثیر تحریم‌های امریکا بر انتقال اقلام بشردوستانه به ایران و اظهارات برخی چهره‌های ایرانی خارج از کشور درباره امور داخلی ایران پاسخ داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی چهره‌های خارجی درباره امور داخلی ایران، ضمن اشاره به اینکه دولت امریکا حاضر است صحبت‌های ایرانیان خارج از کشور را در این باره بشوند، گفت: هیچ کسی، نه تنها دولت امریکا، بلکه هیچ کسی جز مردم داخل ایران نمی‌تواند مدعی سخن‌ گفتن از طرف مردم ایران باشد. تنها خودشان می‌توانند.

اظهارات پرایس درباره فعالیت این چهره‌های خارجی در پی این مطرح می‌شود که بنا بر گزارش خبرگزاری آلمانی دویچه وله، موسسه زنان، صلح و امنیت در دانشگاه جرج تاون در شهر واشنگتن امریکا روز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه (۱۰ فوریه) میزبان هشت «چهره اپوزیسیون جمهوری اسلامی» در نشستی با عنوان «آینده جنبش دموکراسی ایران» بود.

طبق این گزارش، رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی، علی کریمی و عبدالله مهتدی سخنرانان در این نشست بوده‌اند. دویچه وله در ادامه گزارش داد که برگزاری این نشست نظرات موافق و مخالف منتقدان و کاربران فضای مجازی را در پی داشته است.

پرایس در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا دولت بایدن با ایرانیان داخل و خارج موافق است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند خود را اصلاح کند و تغییر حکومت لازم است؟»، گفت: این سوال ارتباطی به ما ندارد و سوالی است که باید از مردم ایران پرسید. ما به صدای مردم ایران گوش می‌کنیم، به ایده‌های ایرانیان خارج از کشور گوش‌ می‌کنیم و به دنبال پیدا کردن راهی برای حمایت از جنبش آنها و خواسته‌هایشان هستیم. اما این سوالی است که آنها باید پاسخ دهند، نه ما.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر رییس‌جمهور ایران به چین و گفت‌وگوهایی که در آن‌جا درباره احیای توافق هسته‌ای (برجام) انجام شده است، آیا مذاکرات احیای توافق باید از سر گرفته شود و آیا دولت بایدن حاضر است پیشنهادی در این زمینه ارایه کند، با اشاره به همکارهای پیشین امریکا و چین در زمینه مذاکرات هسته‌ای در سال‌های گذشته، گفت: ما بارها گفته‌ایم که با جمهوری خلق چین و دیگر کشورها تعامل داشته‌ایم تا در این زمینه چین را ترغیب کنیم که با سیاست‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه مقابله کند که تهدیدی برای شرکا و متحدان ما محسوب می‌شود. برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی آن و دیگر فعالیت‌ها و نفوذ مخربش، عمیقا در منطقه ثبات زدایی می‌کند.

او با مطرح کردن این ادعاها علیه نقش ایران در منطقه گفت: این نه‌تنها موجب نگرانی ما است، بلکه باید موجب نگرانی چین هم باشد. احتمالا، چین تقریبا یک دهه پیش، به همین دلیل در چارچوب گروه ۱+۵ با ما همکاری کرد که در نهایت، نتیجه آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد.

او ادامه داد: چین می‌تواند در انتقال واضح این پیام به ایران که فعالیت‌های ثبات‌زدا و سیاست دشمن‌تراشی و زورگویی آن پاداشی به دنبال نخواهد داشت و از آن حمایت نخواهد شد نقش داشته باشد. این چیزی نیست که جامعه جهانی حاضر باشد ساکت بنشیند و آن‌ را نظاره‌ کند. امیدواریم چین در زمینه این چالش، نفوذش را در مسیری به کار ببندد که به نفع هر دو طرف باشد.

 

 

ارسال نظر