مرکز بین‌المللی مطالعات گردوخاک تاسیس شد

۱۴۰۲/۰۱/۳۱ - ۰۳:۵۵:۱۲
کد خبر: ۲۰۳۷۶۲

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از تاسیس مرکز بین‌المللی مطالعات گردوخاک در مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با هدف آمادگی مقابله با پدیده گردوغبار، خبر داد.

به گزارش ایرنا، مهدی رهنما با اعلام تاسیس مرکز بین‌المللی مطالعات گردوخاک در مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، گفت: بر اساس اسناد و قوانین و مقررات بالادستی مربوط به توفان‌های گردوخاک نظیر آیین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گردوغبار، قانون برنامه ششم توسعه و قانون هوای پاک، پایش، پیش‌بینی و پیش‌آگاهی به عنوان یکی از اقدامات اساسی در مقابله با پدیده توفان‌های گردوخاک تعیین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) نزدیک به حدود ۷۵ درصد کانون‌های منشأ توفان‌های گردوخاک، طبیعی است که با افزایش کانون‌های منشأ انسان ساخت تعداد توفان‌های گردوخاک نیز در حال افزایش هستند.

رهنما خاطرنشان کرد: پایش، پیش‌بینی و پیش‌آگاهی در خصوص توفان‌های گردوخاک به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در مقابله با این پدیده هم در تمرکز اقدامات اضطراری در مناطق مورد نیاز و هم در افزایش اثربخشی سایر اقدامات پیشگیرانه، مقابله‌ای و توسعه شناخت از این پدیده با جمع‌آوری آمار و داده‌های مورد نیاز، نقشی اساسی دارد.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور بیان کرد: بر همین اساس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به منظور افزایش اثربخشی اقدامات پیشگیرانه و کاهش خسارات ناشی از توفان‌های گردوخاک، تاسیس مرکز بین‌المللی مطالعات گردوخاک در این مجموعه را در دستور کار قرار داد.

وی تصریح کرد: این مرکز با اتمام فعالیت‌های عمرانی و اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کرده است و در هفته‌های آتی به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

 

ارسال نظر