محبوبترین موتورهای جستوجو در میان کاربران رایانه
سهم گوگل از بازار جستوجوی جهانی تا مارس سال میلادی جاری، به حدود ۸۵.۵۳ درصد رسید و بینگ مایکروسافت و یاهو با فاصله زیادی در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
به گزارش ایسنا، آمار استاتیستا نشان داد سهم بینگ از بازار جستوجوی جهانی، از ژانویه سال ۲۰۱۵ تا مارس سال ۲۰۲۳، به ۸.۲۳ درصد و سهم یاهو به ۲.۴۴ درصد رسید. از زمان معرفی موتور جستوجوی گوگل (Google Search) در سال ۱۹۹۷، این شرکت بازار جستوجو را تحت سلطه داشته است، در حالی که سهم ابزارهای جستوجوی دیگر، تقریبا ناچیز بوده است. عمده درآمد گوگل از تبلیغات است. آلفابت (شرکت مادر گوگل) یکی از بزرگترین شرکتهای اینترنتی جهان تا سال ۲۰۲۲ بوده و ارزش بازارش به ۱.۳ تریلیون دلار رسیده است. این شرکت همچنین خدماتش را به ایمیل، ابزارهای بهرهوری، محصولات سازمانی، دستگاههای موبایل و حوزههای دیگر گسترش داده است. در نتیجه گوگل، یکی از پردرآمدترین شرکتهای اینترنتی به شمار میرود. گوگل پراستفادهترین موتور جستوجو در سراسر جهان است.
اما در بعضی از کشورها، موتورهای جستوجوی دیگری هستند که پیشتاز بوده یا تا حدودی با این سرویس جستوجوی امریکایی رقابت میکنند. تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۲ درصد از کاربران اینترنت در روسیه از یاندکس استفاده کردند در حالی که کاربران گوگل حدود ۳۶ درصد بودند. در چین، بایدو، پراستفادهترین موتور جستوجو بوده و حدود ۸۶ درصد از کاربران اینترنت در این کشور به آن دسترسی دارند. در کشورهای دیگر مانند ژاپن و مکزیک، مردم تمایل دارند از یاهو در کنار گوگل استفاده کنند. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، حدود ۵۶ درصد از پاسخدهندگان در ژاپن گفتند در چهار هفته گذشته از یاهو استفاده کردند. همان سال، بیش از ۲۷ درصد از کاربران در مکزیک گفتند از یاهو استفاده کردهاند. موتور جستوجوی بینگ مایکروسافت، دومین موتور جستوجوی محبوب در انگلیس پس از گوگل است.