عصر قانونمداری شرکتهای فناوری در اروپا آغاز شد
قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا از روز گذشته اجرا میشود و پلتفرمهای دروازهبان اینترنت مشمول قانونی جدید میشوند که محدودیتها و مسوولیتهای مختلفی را برای آنها دارد.
به گزارش مهر به نقل از تک کرانچ، شرکتهای بزرگ فناوری باید روز گذشته را در تقویم خود علامت بزنند زیرا قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اکنون بهطور فنی قابل اجرا است. این قانون در حقیقت برنامه اتحادیه اروپا برای کنترل قدرت شرکتهای بزرگ فناوری است. نقطه عطف مهم در این فرایند چندماه دیگر و در اوایل پاییز اتفاق میافتد.
هنگامی که کمیسیون اتحادیه اروپا تایید میکند کدامیک از شرکتهای بزرگ فناوری باید از رژیم قانونی جدید اتحادیه پیروی کنند. اما شرکتهای بزرگ فناوری تابستانی شلوغ را در پیش دارند و باید خود را برای ایجاد استراتژی پیروی از قوانین آماده کنند. البته باید توجه داشت قانون بازارهای دیجیتال شامل مجموعهای از وظایف است که برای دروازه بانان اینترنتی با مشخصات خاصی وضع شده است.
نخست آنکه شرکتهای مشمول این قانون باید حداقل یک پلتفرم خدمت رسانی مرکزی داشته باشند. این نوع شرکتها شامل موتورجستوجوهای آنلاین، شبکههای اجتماعی، فروشگاههای اپ، برخی پیام رسانها، دستیارهای هوش مصنوعی، مرورگرهای وب، سیستمهای عامل و سرویسهای واسطهگری آنلاین میشود. در درجه دوم شرکتهای مشمول DMA باید حجم وسیعی داشته باشند و موقعیت آنها در بازار تثبیت شده باشد. این بدان معناست که گزارش درآمد سالانه آنها در منطقه اقتصادی اروپا در سه ماهه مالی آخر هر سال بیش از ۷.۵ میلیارد یورو باشد یا میانگین ارزش بازاری آنها در یک سال مالی گذشته حداقل ۷۵ میلیون یورو باشد.
علاوه بر آن شرکت باید حداقل در ۳ کشور عضو اتحادیه اروپا پلتفرم سرویسهای مرکزی خود را ارایه کند. در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است: اکنون که DMA اجرا میشود، دروازه بانان احتمالی اینترنت تا ۳ جولای فرصت دارند خدمات پلتفرم اصلی خود را به کمیسیون اطلاع دهند. پس از آن کمیسیون ۴۵ روز کاری (تا۶ سپتامبر ۲۰۲۳) فرصت خواهد داشت تا تصمیم بگیرد که آیا شرکت شامل قانون میشود یا خیر و در نهایت دروازه بانان اینترنتی را تعیین کند. پس از تعیین شرکتهای مذکور، دروازه بانان شش ماه (یعنی تا ۶ مارس ۲۰۲۴) فرصت خواهند داشت تا از الزامات DMA پیروی کنند.