نابودی ۸۵ درصد مساحت تالاب‌ها

۱۴۰۲/۰۳/۰۲ - ۰۳:۵۱:۵۲
کد خبر: ۲۰۶۴۷۸
نابودی ۸۵  درصد مساحت تالاب‌ها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه متأسفانه بررسی‌های اخیر در سطح جهانی نشان از تداوم زوال تنوع زیستی دارد، گفت: حدود ۸۵ درصد مساحت تالاب‌ها از بین رفته است. علی سلاجقه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی با اشاره به اینکه متأسفانه بررسی‌های اخیر در سطح جهانی نشان از تداوم زوال تنوع زیستی دارد، گفت: بیشتر اقیانوس‌ها آلوده شده و حدود ۸۵ درصد مساحت تالاب‌ها از بین رفته است.

او افزود: امروزه تمام مولفه‌های اقتصادی، ایمنی، امنیت و حتی فرهنگی و اجتماعی مرتبط با محیط زیست اگر کاملاً وابسته به تنوع زیستی نباشند حداقل موثر و متأثر از تنوع زیستی هستند. تجربه تلخ کووید ۱۹ به دنیا نشان داد که حتی کوچک‌ترین اجزای تنوع زیستی چگونه می‌تواند دنیا را با مخاطره جدی روبرو کند بنابراین حفاظت از تنوع زیستی در کلیه حوزه‌ها و سطوح خود اعم از اکوسیستم‌های خشکی و آبی، گونه‌ها و جمعیت‌ها و منابع ژنتیکی در راستای رسیدن به توسعه پایدار به موضوعی جدی و مهم برای جامعه جهانی تبدیل شده، به‌گونه‌ای که در حال حاضر بخش مهمی از موضوعات نشست‌ها، اجلاس‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داده است.

سلاجقه گفت: با این همه متأسفانه بررسی‌های اخیر در سطح جهانی نشان از تداوم زوال تنوع زیستی دارد. شاخص جهانی سیاره زنده در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ میلادی جمعیت پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و ماهی‌ها به‌طور میانگین ۶۸ درصد کاهش یافته است. حدود ۷۵ درصد از سطح فاقد یخ کره زمین دچار تغییرات قابل توجه شده و بیشتر اقیانوس‌ها آلوده و حدود ۸۵ درصد مساحت تالاب‌ها از بین رفته است. به‌طور متوسط حدود ۲۵ درصد از گونه‌های جانوری و گیاهی ارزیابی شده در سطح جهان در معرض تهدید هستند که نشان می‌دهد در حال حاضر حدود یک میلیون گونه با خطر انقراض روبرو هستند. این عدد در مورد جمعیت مهره‌داران خشکی کشورمان بالغ بر ۸۶ گونه است.

 

ارسال نظر