تورم کمک دست بورس ایران و ترکیه

۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۴:۱۰:۵۹
کد خبر: ۲۰۷۱۲۷
تورم کمک دست بورس ایران و ترکیه

اردوغان توانست اکثریت آرا را در انتخابات به دست آورد، سیاست‌های وی فارغ از وضعیت داخلی کشور ترکیه، تورم انتظاری را دارند و بورس آنها در این مدت رشد خوبی داشت و این نشان می‌دهد که با کاهش ارزش پول ملی هر کشوری، بورس کشور مذکور رشد می‌کند.

در ایران هم نگاه کنیم هر زمانی که دلار با افزایش قیمت مواجه می‌شود، بورس نیز به عنوان یک متغیر اصلی رشد می‌کند. به نظر بنده احتمالا اتفاقات بورس ترکیه بر محور کاهش ارزش لیر باشد. 

اردوغان باتوجه به اینکه در بحث تحریم‌ها همکاری خوبی با ایران دارد، یک از پایگاه‌های اصلی دورزدن تحریم‌ها برای ایران ترکیه است و دور زدن تحریم‌ها و انتخاب اردوغان برای اقتصاد ترکیه بسیار مهم است.

یعنی روزنه‌هایی که فروش و صادرات پیدا شده باتوجه به اینکه اردوغان سیاست‌های پیشین را ادامه می‌دهد و با تکیه بر موضع این رییس‌جمهور به تازگی نگاهی به شرق دارد باعث می‌شود که در تیم همکاری ایران، روسیه و چین، همچنین مناسبات ایران و عربستان به نظر می‌رسد یک فضای بسیار خوبی برای اقتصاد ایران رقم بخورد. یعنی ایران در بحث‌ تجارت خارجه با مشکل جدی مواجه نشود.

اقتصاد ایران واکنش مثبتی را نسبت به انتخاب اردوغان نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد می‌تواند منجر به این شود که دلار مدت بیشتری را در محدوده 50 هزار تومان تثبیت شود. درصورتی که اگر اردوغان انتخاب نمی‌شد اما و اگرهای بسیاری در مسائل ایران پیش می‌آمد؛ به نوعی این رییس‌جمهور در کلان به نفع ایران عمل می‌کند و می‌تواند آثار مثبتی را در اقتصاد ایران داشته باشد. باید در خصوص بورس تهران گفت که بازار ما درحال حاضر با توجه به نبود ورود نقدینگی بازار نمی‌تواند به روند صعودی خود با این مختصاتی که اکنون دارد ادامه دهد (عمدتا ورود نقدینگی از ابتدای سال تا اواسط اردیبهشت باعث شد بازار رشد کند.)

مگر اینکه اخباری ازسمت مجامع و سود تقسیمی مجامع نسبت به بازار مخابره ‌شود و گزارش‌های مالی نیز خوب به بازار وارد ‌شود. به عقیده بنده نگاه بازار به دلار نیمایی دوم است و از نگاه بنده این دلار نیمایی به تدریج از اواخر خرداد و تیر ماه به بیش از 40 هزار تومان می‌رسد و این موضوع کمک شایانی را به رشد بازارمی‌کند. شاخص کل محدوده دو میلیون و 200 هزار واحدی را از دست نمی‌دهد. قیمت دلار نیمایی دوم تا حدود 44 هزار تومان می‌رسد که دلار بازار آزاد نیز در حدود 50 هزارتومان است که باید اختلاف دلار نیمایی و آزاد 10 درصد باشد که باتوجه به تورم این امکان وجود دارد که بازار نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی و نقدینگی واکنش نشان دهد و به یک خوش‌بینی رشدی می‌رسد که آن باعث می‌شود بازار سرمایه یک روند افزایشی داشته باشد. 

 

ارسال نظر