پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جدید

۱۴۰۲/۰۳/۲۰ - ۰۲:۵۳:۵۰
کد خبر: ۲۰۷۸۵۰

محمدعلی شیرازی روز پنجشنبه در نشست خبری که در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک، بیمه) در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: شرکت فرابورس سال گذشته ۱۷ عرضه اولیه داشت که پذیرش و عرضه تپسی به عنوان نخستین استارتاپ بازار سرمایه انجام شد.

وی افزود: سال قبل پذیرش اولین صندوق اهرمی و املاک و مستغلات انجام و در اوایل امسال نیز اولین اوراق قرض‌الحسنه منتشر شد.در این بازار شاهد پذیرش ۲۲ صندوق قابل معامله ETF و یک صندوق سرمایه خصوصی بودیم. شیرازی با بیان اینکه سال گذشته نخستین صندوق اهرمی و صندوق املاک و مستغلات در بازار پذیرش شد، تصریح کرد: در ابتدای امسال نخستین اوراق قرض الحسنه منتشر شده است. وی با یادآوری اینکه پذیرش شرکت‌های دانش بنیان و صندوق‌های جسورانه نیز دنبال شد و در پایان سال ۱۴۰۱ بزرگ‌ترین صندوق جسورانه را پذیرش کردیم، درمورد برنامه‌های سال جاری این شرکت، گفت: مهم‌ترین برنامه‌ای که در دستور کار قرار گرفته است، راه‌اندازی بازار توافقی است، این بازار برای شرکت‌هایی است که سهامی عام هستند و شرایط پذیرش در بازارهای اصلی را ندارند. مدیرعامل فرابورس ایران تاکید کرد: در ادامه اقدامات انجام شده به دنبال فعال‌سازی بازار سوم هستیم که این اقدام نیز با همکاری سازمان بورس دنبال می‌شود. این بازار مختص شرکت‌های سهامی خاص است و در این میان در تلاش هستیم تا با تخصیص ساختار به پذیرش استارتاپ‌ها در بازار بپردازیم. هدف از این اقدام این است که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و استارتاپ‌ها در این بازار پذیرش شوند. مدیرعامل فرابورس ایران از دیگر ابزارهای فرابورس تامین مالی جمعی عنوان کرد که امسال رونق بیشتری می‌گیرد.

شیرازی اظهار داشت: با توجه به ارتقای حاکمیت شرکتی، تاکید بیشتر بر رعایت الزامات حاکمیت شرکتی در ناشران فرابورسی از دیگر اقدامات در دستور کار برای سال ۱۴۰۲ است. این امر تضمین‌کننده بازاری ایمن به لحاظ حفظ منافع عموم سهامداران خواهد بود. وی همچنین درخصوص برنامه فرابورس برای توسعه ابزارهای نوین، اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی تامین مالی جمعی تدوین شده است و در سال جاری تلاش بر رونق این موضوع داریم. همچنین در بازار ثانویه بر تامین مالی جمعی تمرکز خواهیم کرد و در تلاش هستیم تا در ۶ ماه نخست این بازار راه‌اندازی ‌شود.

به گفته وی، اکنون ۱۸ سکوی تامین مالی وجود دارد و مصمم هستیم تا این تعداد به‌طور ویژه افزایش یابد. مدیرعامل فرایورس ایران با بیان اینکه اکنون برخی از سکوهای تامین مالی با وجود اینکه دارای مجوز هستند اما دارای عملکرد فعالی نیستند، گفت: در این خصوص نیز مهلت مقرری درنظر گرفته می‌شود و در صورت عدم عملکرد فعالانه، مجوز آنها لغو می‌شود.

شیرازی در پاسخ سوالی درمورد اختصاص سهام شرکت‌های کوچک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: اجرای این اقدام با سه هدف در دستور کار قرار گرفت، نخستین موضوع مربوط به بالا بودن ریسک سهام شرکت‌های کوچک است. عرضه شرکت‌های کوچک به عموم مردم رقم بسیار کوچکی می‌شود ودر پایان هدف ما این است تا عموم مردم که جزو سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تلقی نمی‌شوند به صورت غیرمستقیم وارد بازار شوند و اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر برنامه فرابورس برای افزایش دامنه نوسان اعلام کرد: اکنون بازار در وضعیت مناسبی قرار دارد اما افزایش دامنه نوسان در سازمان بورس در حال بررسی است. شیرازی به تصمیمات اتخاذ شده درخصوص بسته شدن نمادها اشاره کرد و گفت: سیاست این است که تا جایی که ممکن است نمادی بسته نشود، خط قرمز ما توقف نماد است و زمانی که نمادی متوقف می‌شود بورس‌ها هم به دلیل عدم اخذ کارمزد متضرر می‌شوند.

مصوبه اخیر سازمان بورس درمورد لغو پذیرش شرکت‌ها راهگشا است، پیش از این برای لغو پذیرش باید از شرکت‌ها ارزش‌گذاری می‌گرفتیم که فرآیندی طولانی بود که با این مصوبه الزام به ارزش‌گذاری برداشته شده است. مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه دستورالعمل مناسبی برای تامین مالی جمعی وجود ندارد، عنوان کرد: ۱۸ سکو مجوز تامین مالی جمعی از فرابورس اخذ کردند که مصمم هستیم تعداد آنها افزایش یابد و بازار ثانویه تامین مالی جمعی تا پایان شهریور راه‌اندازی می‌شود.

 

ارسال نظر