آمریکای لاتین و کالاهای ایرانی

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۲:۲۳:۱۵
کد خبر: ۲۰۸۱۰۶
آمریکای لاتین و کالاهای ایرانی

سفر رییس‌جمهور به امریکای لاتین در کنار مسائل سیاسی، می‌تواند برای ما از نظر اقتصادی نیز مسیرهای جدیدی باز کند. هرچند تجارت با تعدادی از کشورهای این منطقه ادامه دارد اما عملا با بعضی از کشورهای این منطقه رابطه‌ای نداریم و در جریان این سفر می‌توان به باز شدن افق‌های جدید اقتصادی نیز امیدوار بود.

در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده که این میزان ۴۱۶ درصد نسبت به سال قبل‌تر افزایش داشته، در این سال صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه انجام نشده است. واردات کشورمان از کشور ونزوئلا در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ تن به ارزش ۸۱۶ هزار دلار و از کشور کوبا حدود ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده، اما در ۱۰ سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده و از ایران نیز کالای غیر نفتی به این کشور صادر نشده است.

صادرات ایران به ونزوئلا از زمان دولت نهم و دهم افزایش یافت و در سال ۱۳۹۲ به ۱۲۰ میلیون و ۶۲۶ هزار دلار رسید ولی در دولت یازدهم مسیر کاهشی را در این امر شاهد بودیم تا جایی که در سال ۱۳۹۶ به ۳۶۳ هزار رسید، اما در سال پایانی دولت دوازدهم مجددا به ۱۱۹ میلیون دلار رسید و در سال ۱۴۰۰ مجددا با کاهش، ۲۳میلیون دلار کالا صادر شد و در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱۶ درصدی به بیش از ۱۱۸ میلیون دلار رسید.

تا سال ۱۳۹۱ به صورت محدود اما سالانه کالای ایرانی به کوبا صادر می‌شد اما از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ صادراتی به این کشور انجام نشده و فقط ۶۰ هزار دلار در سال ۱۳۹۷ صادرات صورت گرفته و مجددا بعد از آن تاکنون صادراتی به کوبا اتفاق نیفتاده، اما واردات از کوبا که عمدتا دارو و تجهیزات پزشکی است در سال‌های مختلف انجام شده که بالاترین میزان آن در ۱۲سال گذشته در سال ۱۳۹۷ با ۶۰ هزار تن به ۲۱ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار رسیده است.

متاسفانه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه واردات کالا و صادراتی (غیرنفتی) در یک دهه گذشته با نیکاراگوئه نداشته که امیدواریم با سفر رییس‌جمهوری به این کشور شاهد آغاز تعامل تجاری با نیکاراگوئه باشیم. در چارچوب سیاست ورود یا توسعه روابط تجاری و اقتصادی دولت سیزدهم به بازارهای بکر و جدید، منطقه‌ای و بین‌المللی همراه با رویکرد چندجانبه‌گرایی، سفر رییسی به امریکای‌لاتین با برنامه‌ها و گفت‌وگوهای مد نظر، می‌تواند علاوه بر دستاوردهای سیاسی، در توسعه روابط تجاری و اقتصادی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش سازنده‌ای ایفا کند.

 

ارسال نظر