جبران تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا در دستور کار نیست
در سال تحصیلی گذشته زمانی که بعد از دو سال تعطیلی مدارس و آموزش مجازی به علت شیوع کرونا بالاخره مدارس باز شدند، در نیمه دوم سال آلودگی هوا بار دیگر باعث تعطیلی متناوب مدارس شد. البته باز هم به همان سبک و سیاق دوران کرونا آموزش مجازی از سر گرفته شد، اما بارها و بارها مسوولان آموزش و پرورش در اظهارات خود خبر از جبران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا در تابستان میدادند اما حالا معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آموزش مجازی در دوران تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا انجام شده و کلاس جبرانی برای زمانی است که یادگیری متوقف شده باشد.
پس از ۲ سال وقفه از تعطیلات دوران کرونا، آموزش حضوری در مدارس کشور از سال تحصیلی ۱۴۰1 - ۱۴۰0 از سر گرفته شد تا دانشآموزان به صورت منظم روزانه در کلاسهای درس حاضر شوند اما هنوز یک ماه از آغاز سال تحصیلی نگذشته بود که شاهد تعطیلات پیدرپی مدارس و بازگشت دانشآموزان به آموزش مجازی به دلیل آلودگی هوا بودیم. تجربه ۲ سال آموزش مجازی دوران شیوع کرونا نشان داد که این سبک آموزش، نمیتواند نیازهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان را پاسخ دهد، مسوولان آموزش و پرورش و کارشناسان اعلام کردند که دانشآموزان برای یادگیری عمیق به کلاسهای جبرانی نیاز دارند زیرا تعطیلات آلودگی هوا برنامه زمانی آموزش دانشآموزان را به تاخیر انداخته است و باید دانشآموزان سال تحصیلی آینده را با پایهای قویتر آغاز کنند. اما مساله اینجاست که تاکنون هیچ تمهیدی برای برقراری کلاسهای جبرانی در مدارس صورت نگرفته است.
اینکه بسیاری از دانشآموزان امکان استفاده از آموزش مجازی را نداشتهاند خود میتواند به تنهایی دلیلی برای برگزاری کلاسهای جبرانی باشد، اما آنچه در گفتوگو با مسوولان آموزش و پرورش مشخص شده این وزارتخانه هیچ برنامهای برای برگزاری کلاسهای جبرانی در مدارس را ندارد. یادمان نرفته که در دوران کرونا بیش از 3 میلیون دانشآموز از حق تحصیل محروم بودند چرا که به وسایل آموزش مجازی دسترسی نداشتند، اما حالا که بر اساس اظهارنظرهای گذشته قرار بر این بود تا با کلاسهای جبرانی تا حدی از این محرومیتها کاسته شود، وزارت آموزش و پرورش میخواهد از زیر بار مسوولیت شانه خالی کند.
والدین خواستار برگزاری کلاسهای جبرانی
برخی از این والدین معتقدند که در دوران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگیهوا مانند سالهای قبل که مجازی بود، دانشآموزان به ویژه پایه اول تا سوم ابتدایی نتوانستهاند دروس را بهطور کامل یاد بگیرند و والدین هم روشهای تدریس را مناسب نمیدانند، بنابراین هزینه کلاس خصوصی جبرانی برای آنها هم سنگین است و خواهان برگزاری این کلاسها توسط مدارس بودند.
دانشآموزان مقطع ابتدایی باید آموزش را از نزدیک لمس کنند
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره جبران برنامههای آموزشی دانشآموزان در تابستان گفت: تلاش شده است تا دانشآموزان در طول سال تحصیلی دروس را یاد بگیرند و در همین راستا، تابستان سال گذشته کلاسهای جبرانی تثبیت و تعمیق یادگیری به دلیل آموزشهای مجازی و وقفه ۲ ساله آموزشی برگزار شد. معصومه معصومیان افزود: اما دانشآموزان مقطع ابتدایی باید آموزش را از نزدیک لمس کنند و درس را همراه بازی بیاموزند تا آموزش برای آنها تثبیت شود. امسال آموزشها حضوری بود و از ابتدای سال برنامهریزی شد که با دانشآموزان ضعیف بیشتر کار شود اما نیاز به این شکل نبود که کلاسهای تثبیت و تعمیق یادگیری برگزار شود. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: این فرهنگ خودجوش وجود دارد که معلم با دانشآموز ضعیف بیشتر درس را کار میکند و امسال هم در شرایط حضوری بودن آموزشها، معلمان دوره ابتدایی در این زمینه تلاشهای بسیاری کردند.
در دوران آلودگی هوا آموزش تعطیل نشده است
او در پاسخ به این پرسش که آیا برنامهای برای جبران آموزش دانشآموزان در تعطیلات پیاپی مدارس به دلیل آلودگی هوا برگزار میشود یا خیر، اظهار کرد: در دوران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، آموزشها به صورت مجازی ارایه شد و جبران، زمانی صورت میگیرد که آموزشی ارایه نشده باشد. معصومیان عنوان کرد: در تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا، آموزش ارایه شد و معلم هر روز در کلاس مجازی حضور داشته است و در همه روزهایی که هوا آلوده بود نیز همکاران حضور داشتند و آموزش مجازی تداوم داشته است.
او درباره برنامههای تابستانی برای دانشآموزان ابتدایی شهر تهران، گفت: برنامههایی برای اوقات فراغت تابستان درنظر گرفته شده که بیشتر در قالب تربیتی است. معصومیان ادامه داد: در کنار برنامههای تربیتی، آموزش جبرانی با رویکرد غالب جبران فقر حرکتی، تربیتی و مهارتی برگزار خواهیم کرد. بر اساس آمار اعلامی، شمار دانشآموزان تهرانی در پایه اول ابتدایی یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۷۶۶ نفر، در پایه دوم ابتدایی یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۳۵۸ نفر، در پایه سوم ابتدایی یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۱۲۷ نفر، در پایه چهارم ابتدایی یک میلیون و ۴۲۲ هزار و ۱۲۶ نفر، در پایه پنجم ابتدایی یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۵۹۶ نفر و در پایه ششم ابتدایی یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۲۸۱ نفر است.