پای طالبان به دعوای «توییتر» و «تردز» باز شد
یکی از فرماندهان گروه طالبان در اظهاراتی حمایتکننده، گفت: توییتر نسبت به رقیبانش، به آزادی بیان پایبندی بیشتری دارد. به گزارش ایسنا، یکی از فرماندهان ارشد طالبان به نبرد شبکه اجتماعی بین ایلان ماسک و مارک زاکربرگ ورود و اظهار کرد: وقتی صحبت از شبکههای اجتماعی میشود، توییتر مزایای مهمی نسبت به رقیبانش دارد. انس حقانی که به مذاکرات طالبان با دولت قبلی افغانستان کمک کرده بود، روز دوشنبه دهم ژوییه در پستی نوشت: اولین مزیتی که توییتر دارد، «آزادی بیان» است.
دومین مزیت، «ماهیت عمومی» و «اعتبار» این پلتفرم است. وی افزود: طرفدار اپلیکیشن «تردز» (Threads) که ماه جاری راهاندازی شد و رقیب اصلی توییتر است، نیست. حقانی نوشت: توییتر، سیاست غیرقابل اغماض مانند متا ندارد. پلتفرمهای دیگر نمیتوانند جای توییتر را بگیرند. ماسک، که خود را طرفدار مطلق «آزادی بیان» مینامد، تلاش کرده است توییتر تحت مالکیتش، پذیرای همه نوع بیانی باشد، حتی اگر جنجال برانگیز باشد، البته تا زمانی که قانونی باشد.
روزنامه ال پاییس پیشتر گزارش کرده بود که عمل به این وعده، زیر ذره بین رفته است زیرا میزان موافقت توییتر با درخواستهای سانسور توسط دولتهایی مانند ترکیه و هند از زمان خریداری شدن این شرکت شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک، افزایش پیدا کرده است. ب
ه عنوان نمونه، منتقدان از ماسک به دلیل موافقت با درخواستهای سانسور ترکیه پیش از انتخابات ریاستجمهوری این کشور، بهشدت انتقاد کرده بودند و ماسک در پاسخ گفته بود: توییتر چارهای به جز عمل به این درخواستها ندارد. حقانی، یک حامی جنجالبرانگیز بوده است. او پس از سپری کردن پنج سال در زندان، در توافق مبادله زندانیان با طالبان، در نوامبر سال ۲۰۱۹ آزاد شد و هشت ماه بعد، به عضویت توییتر پیوست. دولت امریکا در سال ۲۰۱۲، شبکه حقانی را یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کرده بود. طالبان بیش از یک دهه قبل پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به عنوان گروه تروریستی شناخته شده بود.
حمایت حقانی از توییتر در شرایطی روی میدهد که توییتر با رقابت شدید از سوی شبکههای اجتماعی غیرمتمرکز مانند ماستودون و بلو اسکای روبروست که کاربران ناراضی از مدیریت ماسک در توییتر، تبلیغ محتوای افراطی در این شبکه اجتماعی و مشکلات فنی اخیرش را به خود جلب کردهاند. اما عرضه «تردز» از سوی شرکت متا پلتفرم که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر متن است، جدیترین تهدیدی است که توییتر تاکنون به خود دیده است. این اپلیکیشن کمتر از یک هفته پس از راهاندازی شدن، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را جذب کرده است.