جایگاه بورس در فردای اقتصاد ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۶ - ۰۲:۵۱:۵۴
کد خبر: ۲۱۳۱۸۰

بورسان| مهدی فریور نایب‌رییس هیات‌مدیره سبدگردان آسمان در خصوص سیاست‌های دولت عنوان کرد: کشور از نظر اقتصادی وارد چرخه‌ای شده است که عملکرد و نتیجه مطلوبی برای اقتصاد در پی ندارد. در ۱۰ سال گذشته تقریبا رشد اقتصادی مثبت تجربه نشد. وی خاطرنشان کرد: نرخ تشکیل سرمایه ثابت خالص در سال‌های گذشته عددی منفی ثبت شد.

زمانی نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی می‌شود بدین معنی خواهد بود که توان اقتصادی در حال تحلیل رفتن است. در واقع منابع برای تولید و توان رقابتی در فضای رقابت جهانی تضعیف می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: این مهم چرخه‌ای است معیوب که منجر به کاهش نرخ تشکیل سرمایه ثابت می‌شود.

اکنون کشور نیازمند این است که چنین چرخه‌ای را متوقف و در ادامه معکوس کند وی افزود: تصمیمات کنونی در مسیر معکوس کردن چرخه نیست و نتیجه چرخه معیوب در متغیرهای پولی و اقتصادی نمایان می‌شود. تورم فعلی، رشد نامطلوب نقدینگی از جمله موارد هستند.

در سال ۹۷ نسبت پول به شبه پول در کشور ۱۴ درصد بود و در انتهای سال ۱۴۰۱ این نسبت ۳۵ درصد شد. در واقع منابعی که از شبه پول به پول حرکت کرده است مترصد ورود به بازارهای سفته‌بازی هستند. فریور در خصوص ضرورت اصلاح چرخه بیان کرد: برای اصلاح این چرخه نیازمند تصمیمات اساسی هستیم که در چارچوب متخصصین بازار سرمایه و فعالان اقتصادی نیست. در حقیقت اصلاح در روند و فرآیند سیاست داخلی و خارجی می‌تواند باعث تغییر در پارادایم شود. اقدامات فعلی دولت به مثابه ایجاد آرامش مقطعی برای قشر ضعیف و حقوق‌بگیران در جامعه است. به عنوان مثال ایجاد کمیته تعیین و تثبیت قیمت خودرو. به نظر می‌رسد این قبیل سیاست به تغیر چرخه و مسیر اصلی اقتصاد منجر نخواهد شد. پیش بینی می‌شود طی چند ماه آینده کمیته تعیین و تثبیت قیمت‌ها تغیر شکل دهد و قیمت‌ها منطبق با واقعیت‌ها و مولفه‌های اقتصادی خواهد شد.  نایب رییس هیات‌مدیره سبدگردان آسمان درباره آینده بورس گفت: چشم‌انداز بورس از ۲ منظر قابل بررسی است.

نخست فارغ از فضای اقتصادی، مقایسه بازار سرمایه با دهه ۸۰ یا ۹۰. در واقع عمق محصولات، ابزارها، تعداد نهادها، ناشران و خدماتی که در بازار وجود داشت در مقایسه با امروز تفاوت را نشان می‌دهد. سال ۹۶ و ۹۷ که آپشن‌های سهام فقط روی برخی نمادها نظیر فولاد مورد معامله قرار می‌گرفتند. امروز عمق و ضریب نفوذ علاقه سرمایه‌گذاران به موضوع مشتقه‌ها در مقایسه با ۹۷ با تغییر همراه شده است. فریور ادامه داد: بخشی از تامین مالی شرکت‌ها از بانک به بازار سرمایه منتقل شده است. این مهم نشان می‌دهد به استانداردهای جهانی که تامین سرمایه عمدتا از مسیر بازار سرمایه انجام می‌شود، نزدیک می‌شویم.سهم کیک بازار سرمایه از کل کیک اقتصاد رو به افزایش است.در عین حال، بازار سرمایه بخشی از واقعیت اقتصاد کشور بوده و مسیر این بازار از مسیر کلی اقتصاد جدا نیست.

اگر متغیرهای پولی به درستی مدیریت نشدند و در ماه‌ها و سال‌های اخیر چاپ پول زیادی اتفاق افتاد، انتظار می‌رود در یک زمان و مقطعی این واقعیت خود را به بازارها تحمیل کندتجربه نشان می‌دهد، همیشه بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عملکرد بهتری داشته است.

 

ارسال نظر