راهاندازی سامانه رتبهبندی ناشران بعد از تصویب دستورالعمل
سنا| امیر طایفه ابراهیمی رییس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس در رابطه با دستورالعمل رتبهبندی ناشران، اظهار کرد: مطابق مستندات تا سال ۱۳۹۶ رتبهبندی ناشران براساس دومولفه (قابلیت اتکا و به موقع بودن اطلاعات) مورد ارزیابی صورت میگرفت اما از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ ناشران اوراق بهادار به دلیل تغییر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات مورد ارزیابی قرار نگرفتند.
او افزود: همزمان با راهاندازی اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، موضوع رتبهبندی ناشران نیز در دستور کار این اداره قرار گرفت، برای رتبهبندی ناشران به یکسری مولفهها و ضوابط نیاز بود در همین راستا پیشنویس دستورالعملی تحت عنوان (امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار) آماده و برای کمیته تنقیح و تدوین مقررات سازمان ارسال گردید.
رییس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس تاکید کرد: تاکنون چندین جلسه از بررسی دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار برگزار شده و پس از آنکه بهطور کامل تدوین این دستورالعمل طی چند جلسه آتی نهایی گردید، جهت بررسی و تصویب به هیاتمدیره محترم سازمان ارسال خواهد شد.
طایفه ابراهیمی در خصوص اقدامات بعد از تصویب دستورالعمل امتیازدهی به ناشران، گفت: پس از تصویب دستورالعمل امتیاز دهی ناشران، بحث طراحی و راهاندازی سامانه امتیاز دهی ناشران اوراق بهادار مطرح است. او در خصوص معیارهای دستورالعمل رتبهبندی ناشران، گفت: دستورالعمل رتبهبندی ناشران براساس شفافیت اطلاعاتی، حاکمیت شرکتی و نقش آفرینی در توسعه بازار سرمایه تهیه و تنظیم شده است.
رییس اداره میز صنعت و رتبهبندی ناشران سازمان بورس تصریح کرد: شفافیت اطلاعاتی به دو قسمت ارایه اطلاعات به موقع (اطلاعات صورتهای مالی، گزارش فعالیتهای ماهانه، گزارش فعالیت هیاتمدیره، پرتفوی شرکتهای سرمایهگذاری و...) و بحث ارائه اطلاعات قابل اتکا هم به موضوعاتی از جمله تفاوت سودهای حسابرسی شده و نشده، تعدیلات اعلامی در قالب گزارش فعالیتهای ماهانه و پرتفوی و نوع گزارش حسابرسی بر میگردد.
طایفه ابراهیمی افزود: قسمت دیگر شفافیت اطلاعاتی به رعایت ضوابط پذیرش ناشر در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس باز میگردد و اینکه آیا ناشران اوراق بهادار معیارهای پذیرش تابلوها را رعایت کردند یا خیر. او در رابطه با بحث حاکمیت شرکتی در بحث رتبه دهی ناشران بیان کرد: بحث حاکمیت شرکتی به رعایت ضوابط و مقرراتی که مطابق دستورالعمل حاکمیتی شرکتی برای ناشران وضع شده است.