تغییر ۹۹۸ مدیر شهرداری در 23 ماه!

۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۰۱:۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۱۳۶۵۲
تغییر ۹۹۸ مدیر شهرداری در 23 ماه!

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته است، در 710 روز حضور خود در شهرداری تهران، 998 مدیر این سازمان شهری تغییر کرده‌اند. به عبارت دیگر، یعنی هر 1.5 روز یک «مدیر» در شهرداری تهران جای خود را به مدیری دیگر داده است! اگرچه دیروز زاکانی برای پاسخ به سئوال یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره انتصابات مغایر با اساسنامه شهرداری تهران به صحن علنی پارلمان شهری پایتخت آمده بود و از کیفیت قانونی انتصابات انجام شده در شهرداری دفاع کرد، اما به ناخودآگاه آمار عجیب و غریبی از تعداد انتصابات در این سازمان شهری اعلام کرد که در گستره اصطلاحات رایج «مدیریت اتوبوسی» نیز نمی‌گنجد و باید نام «مدیریت قطاری» را برای آن انتخاب کرد.

جالب اینکه تغییر مدیران شهرداری و زیرمجموعه‌های آن‌که احتمالا از تعداد مسافران یک قطار هم فزونی گرفته است، صرفا در 23 ماه رخ داده است. تغییر وسیع مدیران شهرداری اگر چه از نظر سیاسی قابل نقد و بررسی است اما بی‌گمان از نظر سازمانی منجر به دومینوی تغییرات گسترده‌تری در سطح این سازمان شهری شده و آن را بیش از پیش تضعیف کرده است. البته اعضای شورای شهر تهران باید با اختیارات نظارتی خود این مساله را به‌طور دقیق بررسی کنند.

بر اساس این گزارش، زاکانی دیروز گفت: در ۲۳ ماهگی حضور در شهرداری از ۹۹۸ نفر مدیران شهرداری ۹۰۲ نفر را از درون شهرداری انتخاب کردیم. یعنی ۹۰.۴ درصد مدیران از درون شهرداری انتخاب شدند که در گذشته چنین چیزی کمتر اتفاق افتاده بود.او در یکصد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال امانی عضو شورا، گفت: از آقای امانی تشکر می‌کنم که در قالب سوال خود تاکید بر قانون و قانون گرایی داشتند و در ادله‌ای که امروز عنوان می‌کنند مشخص خواهد شد که ۱۰۰ درصد قانون را رعایت کرده‌ایم وهیچ شائبه‌ای وجود ندارد.وی افزود: خداوند به ما توفیق داد که ۲۳ ماه و ۲۰ روز است که در شهرداری خدمت مردم عزیز تهران هستیم. در این مدت اتفاقاتی که رقم خورده در جهت صیانت از قانون و خدمتگزاری به مردم و مجموعه شهرداری تهران بوده که مطلوب شورا و مدیریت شهری دوره ششم است.

  ۹۰ درصد مدیران از داخل شهرداری انتخاب شده‌اند

وی ادامه داد: در بدو حضور یکی از کارهای ویژه بزرگ انتصاب مدیرانی بود که مبتنی بر خرد جمعی و مشورت و با هدف ایجاد زمینه بهره مندی بیشتر انجام شد . زاکانی با اشاره به فعالیت کانون ارزیابی با حضور استادان مجرب برای انتصابات، اظهار کرد: از حدود ۵۰۰۰ رزومه‌ای که دریافت کردیم ۸۲۰ نفر در کانون ارزیابی قرار گرفتند و در مجموع ۱۲۰ انتصاب از طریق کانون ارزیابی انجام شد.شهردار تهران بر این موضوع تاکید کرد که کمترین اثر را به شخصه در انتصابات داشتم و این مکانیزم‌ها بودند که افراد را بالا می‌آوردند و ارزیابی‌ها برای اولین‌بار توسط اساتید برجسته صورت گرفت که امیدواریم به عنوان یک الگو مورد تمجید قرار گیرد.

زاکانی تاکید کرد: ناظر به تعامل با شورا در ۲۳ ماهگی حضور در شهرداری از ۹۹۸ نفر مدیران شهرداری ۹۰۲ نفر را از درون شهرداری انتخاب کردیم. یعنی ۹۰.۴ درصد مدیران از درون شهرداری انتخاب شدند که در گذشته چنین چیزی کمتر اتفاق افتاده بود.شهردار تهران گفت: مورد سوال امروز کامل نیست؛ به این معنا که سه دوره اساسنامه در شهرداری تهران داریم که یک دوره مربوط به انتهای دهه ۸۰ که نظر شورا را در این خصوص گرفتیم. دوره دوم اساسنامه‌های سال ۹۳ که مورد عنایت آقای امانی است و سومین دوره مربوط به سال ۱۴۰۰ و دوره قبلی شورا است که هر یک ویژگی‌هایی را برای مدیران ذکر کرده است.

وی اضافه کرد: با عنایت به اختلالی که در حوزه مالی برای اساسنامه‌های سال ۱۴۰۰ ایجاد کرده بود، اعلام کردیم که مخل اقدامات شرکت‌ها و سازمان‌های ماست و درخواست توقف دادیم و شورا این توقف را قبول کرد و تحت عنوان اجازه به شهرداری به ما اجازه دادند که به اساسنامه‌های قبل برگردیم. به گفته وی، اساسنامه‌های قبلی نیز دو نوع بودند یکی ناظر به سال ۹۳ و بخش دیگر ناظر به انتهای دهه ۸۰ که در مسیر بررسی متوجه شدیم اساسنامه‌های سال ۹۳ اصالت ندارند و غیرقانونی هستند. چرا که در سال ۹۴ آقای چمران در نامه‌ای به آقای قالیباف این اساسنامه‌ها را غیرقانونی و فاقد مصوبه شورا معرفی کرده، لذا مواردی که آقای امانی عنوان کردند از دستور خارج شد.

وی ادامه داد: همه اسناد دست بنده است. نامه آقای چمران در ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ زده شده که شهردار تهران را موظف کرده اساسنامه هر یک از شرکت‌ها و سازمان‌ها را به‌طور جداگانه تنظیم و به شورا ارایه کند و پس از تصویب شورا ملاک عمل قرار گیرد. لذا دلیل موضوع مشخص شده است. به این ترتیب ما به قانون عمل کردیم. شهردار تهران با بیان اینکه فرق اساسنامه‌های سال ۸۶ با ۹۳ و ۱۴۰۰ در نوع نگارش آن است، افزود: در سال ۸۹ چهار سال سابقه اجرایی در امور شهرداری و تجربه در امور سازمان مربوطه برای انتصاب فرد مدنظر قرار گرفته است.شهردار تهران پس از استماع سوالات، پیشنهادات و انتقادات اعضا بار دیگر در پاسخ به آنها گفت: ما اساسنامه‌ها را لیست کردیم اما سازمان فاوا اساسنامه نداشت و جایی وجود نداشت که به آن استناد کنیم.

همه اساسنامه‌های سال ۸۹ ملاک کار ما بوده اما برای سازمان فاوا در آن موقع اساسنامه‌ای وجود نداشته است.وی خطاب به امانی گفت: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اساسنامه نداشته، چرا به موضوعی که نیست اصرار می‌کنید. قرار نیست ما همدیگر را محکوم کنیم. من قطعا می‌توانم طور دیگری نیز صحبت کنم اما خلاف مصلحت کشور و مصلحت جمعی ماست. در مورد موضوع یکی از سازمان‌های نظارتی نیز توضیحات به این سازمان داده شد که ما طبق قانون عمل کردیم و آنها نیز قانع شدند.وی افزود: آیین‌نامه استخدامی پاسخ‌ها را مشخص کرده، در سال‌های مختلف یک انحراف از قانون صورت گرفته که ما در جهت اصلاح آن حرکت کردیم تا قانون اعمال شود.

  استناد مکتوب زاکانی به اساسنامه 93

ناصر امانی در جلسه دیروز شورای شهر تهران با طرح سوال خود از شهردار تهران، با بیان اینکه رعایت قانون مهم‌ترین وظیفه مدیران به ویژه مدیران عالی کشور است، گفت: مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اساسنامه سازمان‌های وابسته با آیین نامه‌های مالی و معاملاتی سازمان‌ها ۸ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده است، اظهار کرد: شهرداری درخواست توقف این مصوبه را داشت و شورا در هفدهمین جلسه دوره فعلی با پیشنهاد شهردار برای توقف مصوبه موافقت کرد و طی نامه‌ای در ۳۰ آذرماه موافقت خود را اعلام کرد و در اساسنامه‌های سال ۹۳ برای انتصاب مدیران شرایطی به صورت تیتر وار تصویب شده است و در همه ۱۱ سازمانی که بنده لحاظ کردم، یک بند لحاظ شده و مدیرعامل باید یک نفر از کارمندان رسمی شهرداری یا با سابقه هشت سال فعالیت قراردادی با حکم رییس شورا باشد.

وی با اشاره به اینکه در مصوبه سال ۱۴۰۰ شرایطی برای مدیران عامل تصویب شده که برای هر ۱۱ سازمان یکسان است و انتخاب برای دو سال بوده و باید فرد مورد نظر دارای پنج سال سابقه کاری مرتبط و حداقل یک سال فعالیت در شهرداری و حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی باشد، اظهارکرد: انتصابات بر خلاف مصوبات سال ۹۳ بوده است و مدیران هیچ یک از شرایط مصوبه را ندارند و چرا هیچ لایحه‌ای پس از لغو این مصوبه به شورا ارسال نشده و انتصابات بر چه اساسی بوده است؟ ما کل اساسنامه‌های دوره پنجم را لغو کردیم و اگر شهردار می‌گفت که این بند در مدتی اجرا نشود، حتما شورا موافقت می‌کرد.وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود بعد از استماع سخنان شهردار با طرح این پرسش که از ابتدای شهریورماه سال ۱۴۰۰ سازمان‌ها با کدام اساسنامه اداره می‌شوند؟ گفت: هر سازمان ارکانی دارد و سوال می‌کنم که سازمان ورزش - که به مدیرعامل آن احترام می‌گذارم - بر اساس اساسنامه سال ۱۴۰۰، ۱۳۹۳ یا سال ۱۳۸۹ اداره می‌شود؟ نامه‌ای از سوی شهردار تهران به رییس شورا ارسال شده بود و دو نفر برای عضویت در هیات‌مدیره سازمان فاوا بر اساس اساسنامه سال ۱۳۹۳ معرفی شده بودند و جالب است وقتی بنده می‌گویم، می‌گویند اساسنامه سال ۱۳۹۳ غیرقانونی است اما شهردار در نامه خود بر همین موضوع اصرار می‌کند. شما با بنده صحبت می‌کنید که چهار سال معاون برنامه‌ریزی شهرداری بوده و در جلسات متعددی حضور داشته است.

   تمام اقدامات سازمان‌ها غیرقانونی است

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه تصمیم گرفته شد که اساسنامه سال ۹۳ ابلاغ شود و ملاک عمل باشد، تأکید کرد: حرف‌های شهردار نشان می‌دهد که تمام اقدامات این سازمان‌ها غیرقانونی و هزاران میلیارد تومان پول جابه‌جا شده است.‌ای کاش این مشاوره اشتباه را به شهردار نمی‌دادند و می‌گویند آیین نامه استخدامی شهرداری به بنده اجازه داده که اگر برای پست‌های سازمانی کسی را پیدا نکردم، از بیرون از شهرداری نیرو وارد می‌کنم. پست‌های سازمانی ارتباطی به پست‌های شهرداری ندارد و پست مدیرعامل سازمان ربطی به پست سازمانی ندارد. مگر می‌شود در اساسنامه برای مدیرعامل شرایطی بگذاریم و شما با استناد به ماده ۱۹ آیین نامه استخدامی نیرو وارد کنید؟ اینگونه اساسنامه عبث خواهد بود.

امانی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ که اساسنامه‌ها مصوب شد نیز شهرداری بر اساس مصوبات سال ۹۳ عمل کرد، گفت: بر اساس اساسنامه اصلاحی سال ۱۳۸۹ شهرداری به اساسنامه اعتراض کرد و اختلاف روی یک کلمه بود و اصرار بر این بود که آیین‌نامه‌های معاملاتی در شورا تصویب شود اما شهرداری اصرار داشت که باید در شورای آن سازمان تصویب شود و‌بندی که در نامه مطرح کردم موارد اختلافی نبود بلکه جزو اساسنامه تیپ بود و به تصویب هیات حل اختلاف رسیده بود و کاملا قانونی است. سازمان‌های شما همین امروز هم بر اساس اساسنامه‌های سال ۹۳ مدیریت می‌شود.

 

ارسال نظر