آماده‌باش کامل ستاد مدیریت بحران در پایتخت

۱۴۰۲/۰۶/۱۹ - ۰۱:۰۷:۰۷
کد خبر: ۲۱۴۸۹۷

گروه راه و شهرسازی|

همزمان با پیش‌بینی پدیده‌های جوی کاهش دما، بروز گرد و غبار، احتمال انتقال گرد و غبار از استان‌های مجاور به استان تهران و در نهایت اعلام هشدار نارنجی، ستاد مدیریت بحران این استان برای نیروهای خود دستور آماده‌باش کامل صادر کرد. در پی این پیش‌بینی‌ها، کارگروه شرایط اضطرار پدیده گردوغبار برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به برگزاری این کارگروه گفت: در این کارگروه مصوب شد دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران تا دو روز آینده در آماده‌باش کامل قرار بگیرند. به گزارش تسنیم، حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در حاشیه برگزاری کارگروه شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار استان تهران که با حضور مدیرکل هواشناسی استان و سایر اعضای کارگروه در اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی در استان تشکیل شد.

وی با اشاره به برگزاری کارگروه اضطرار گفت: طی این جلسه مقرر شد تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران تا روز دوشنبه 20 شهریور در آماده‌باش کامل قرار بگیرند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با بیان اینکه در زمان صدور هشدار نارنجی ضروری است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی نظیر آسم، سالمندان و کودکان از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند، افزود: از شهروندان نیز می‌خواهیم دیگر فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. یزدی‌مهر افزود: توصیه می‌شود برای پیشگیری از ورود گردوغبار به داخل ساختمان، در و پنجره‌ها و منافذ را ببندیم و از باز و بسته کردن غیر ضرور آنها پرهیز شود، همچنین در شرایط بروز گردوغبار به علت بخارات حاصل از پاک‌کننده‌های شیمیایی و گندزدا‌ها حتی‌الامکان از این مواد کمتر استفاده شود. وی تصریح کرد: توصیه اکید مدیریت بحران در تمام اوقات بروز پدیده گرد و غبار این است که افراد از فعالیت‌های شدید بدنی مانند ورزش‌های سبک و سنگین و قدم زدن در فضای باز خودداری کنند و مصرف شیر و ماست کم چرب و میوه و سبزیجات تازه برای دفع سموم از بدن را در دستور کار قرار دهند.

   کاهش دمای هوای تهران

این در حالی است که اداره کل هواشناسی استان تهران از کاهش نسبتا محسوس دما طی امروز و فردا (۱۹ و ۲۰ شهریورماه) و احتمال انتقال گرد و غبار از استان‌های مجاور و در بعضی ساعات کاهش کیفیت هوا تا دوشنبه خبر داده است. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری، در بعضی ساعات همراه با افزایش وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

تا روز دوشنبه احتمال انتقال گرد و غبار از استان‌های مجاور و در بعضی ساعات کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است.روزهای یکشنبه تا دوشنبه کاهش نسبتا محسوس دما رخ خواهد داد. افزون بر این، اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به وزش باد شدید تا خیلی شدید و گردوخاک و احتمال رخداد توفان لحظه‌ای در استان هشدار داد. به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وزش باد شدید تا خیلی شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای و خیزش گردوخاک امروز (۱۹ شهریورماه) در استان تهران و دوشنبه (۲۰ شهریورماه) درغرب و نیمه‌جنوبی و ارتفاعات به‌ویژه ارتفاعات شمال شرق پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی، کاهش موقت دید و کیفیت هوا، تاثیر بر تجهیزات حساس به گردوخاک، سقوط اشیا از ارتفاع، احتمال آسیب به تجهیزات واقع در ارتفاع مانند ترانس برق، دکل‌های برق و مخابرات و تجهیزات ساختمانی مرتفع مانند جرثقیل‌های مرتفع و سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها و بنرهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال و فرسوده و نهال‌ها، آسیب به پوشش گلخانه‌ها به ویژه در روز یکشنبه احتمال رخداد توفان لحظه‌ای دور از انتظار نیست.

اداره کل هواشناسی استان تهران در این وضعیت آب و هوایی خودداری از تردد افراد کهنسال، کودکان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و تنفسی، عدم صعود به ارتفاعات، استحکام سازه‌های سست و موقت، رعایت نکات ایمنی برای داربست‌ها و تجهیزات واقع در ارتفاع و تجهیزات ساختمانی مرتفع، خودداری از قرارگیری در مکان‌های مرتفع مانند داربست‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست و بنرهای تبلیغاتی و سایه بان‌ها، عدم تردد از کنار سازه‌های یاد شده، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان و آمادگی دستگاه‌های امدادرسان و ارگان‌های ذیربط را توصیه می‌کند. 

 

ارسال نظر