رشد دلار بر کدام سهام بورسی تاثیر می‌گذارد؟

۱۴۰۲/۰۶/۲۱ - ۰۱:۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۱۵۰۵۳

بیدار بورس| شهیر محمدنیا، تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش در خصوص روند معاملات بازارسرمایه گفت: در معاملات روز گذشته بازارسرمایه شاهد افزایش عرضه بودیم و به عبارتی حدود یک هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازارسرمایه خارج شد؛ البته لازم به ذکر است که شدت فشار فروش بالا نبود و تنها ۱۵ درصد از نمادهای بازارسرمایه با صف فروش کار خود را به پایان رساندند.

او با اشاره به ارزش معاملات خرد سهام که در محدوده ۵.۷ همت قرار داشت، عنوان کرد: باتوجه به این اعداد و ارقام می‌توان گفت که سهام در منفی‌ها خریدار داشتند و به نوعی روز گذشته شاهد دست‌به دست شدن سهام در صنایع مختلف بودیم.

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است ترسی که در میان معامله‌گران دیده می‌شد، مرتبط با اخبار سیاسی حاکی از وجود تنش در قفقاز، بود و از سویی دیگر با نزدیک شدن به سالگرد حوادث سال گذشته، احتیاط در بین معامله‌گران نیز افزایش یافته است. محمدنیا با بیان اینکه بازارسرمایه در ۱۱ روز معاملاتی گذشته روند صعودی به خود گرفت و بعد از شکست مقاومت ۲۰۵۴۰۰۰ واحد این روند صعودی تثبیت شد، بیان کرد: در زمان شکست مقاومت ۲۰۵۴۰۰۰ واحد انتظار پولبک در مسیر صعودی وجود داشت که به دلیل انتشار اخبار مثبت مانند تغییر نرخ ارز پایه محصولات پتروشیمی از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۵۰۰ و همچنین تغییر نرخ خوراک و گاز هیجان مثبتی در بازار شکل گرفت و این پولبک را به تعویق انداخت.

او در ادامه گفت: در حال حاضر با رسیدن به محدوده ۲۱۴۰۰۰۰ واحد، بازارسرمایه وارد فاز پولبک شده اما همچنان روند صعودی در بازار تداوم دارد و ریزش روز گذشته تنها اصلاح موقتی در مسیر رشد شاخص کل است. محمدنیا، با بیان اینکه بازارسرمایه در روزهای آتی منتظر اخباری مهم از جمله بررسی لایحه برنامه توسعه هفتم است، خاطرنشان کرد: بررسی لایحه برنامه توسعه هفتم در دستور کار است و در ۲۶ شهریورماه بررسی لایحه آغاز می‌شود. تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش، ادامه داد: برنامه توسعه هفتم از جهت تعیین نرخ انرژی، نرخ مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری برای بازار سرمایه مهم است و از سویی به جهت افزایش‌سرمایه‌ از محل تجدید ارزیابی‌ها که به خصوص برای گروه خودرویی نیز اهمیت دارد، بر بازارسرمایه تاثیرگذار است و مصوبات این لایحه می‌تواند تداوم فضای مثبت در بازار را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه تغییر نرخ تسعیر ارز برخی محصولات پتروشیمی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به نرخ مرکز مبادله به‌طور کلی برای صنعت پتروشمی مثبت تلقی می‌شود، عنوان کرد: اثرات این تغییر بر تمام شرکت‌ها یکسان نیست و به عبارتی محصولات برخی از شرکت‌ها به واسطه تقاضای بالایی که داشتند بالاتر از نرخ پایه در بورس کالا معامله می‌شدند، که طبیعتا این افزایش روی آنها اثری ندارد.

او اضافه کرد: برخی شرکت‌ها مواد اولیه خود را از بورس‌کالا تهیه می‌کنند، اما نمی‌توانند محصولاتشان را متناسب با آن بفروشند و در نتیجه این مساله موجب کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها خواهد شد؛ هرچند به تجربه دیده شده که این شرکت‌ها هم با یک فاز تاخیر افزایش نرخ می‌گیرند. به گفته محمدنیا، برخی از شرکت‌ها که محصولاتشان با قیمت‌پایه در بورس‌کالا معامله می‌شوند، مخصوصا تولیدکنندگان الفین طبیعتا از این افزایش، بهره خواهند برد.

 

ارسال نظر