روز آتش‌نشان؛ از پالایشگاه آبادان تا ساختمان پلاسکو

۱۴۰۲/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۲۶۱
روز آتش‌نشان؛ از پالایشگاه آبادان تا ساختمان پلاسکو

آتش‌نشانان هم جزو اقشاری هستند که هر روز از جان خود مایه می‌گذارند تا سلامت هم‌میهنان‌شان را تامین کنند. هر حادثه‌ای می‌تواند به قیمت جان یک یا چند آتش‌نشان تمام شود. مثل حادثه پلاسکو یا همان حادثه‌ای که باعث شد ۷ مهر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز آتش‌نشان نامگذاری شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم‌زمان با روز ایمنی و آتش‌نشانی از مجلس شورای اسلامی خواست برای حل مساله «مشاغل سخت و زیان‌آور» آتش‌نشانان تهرانی اقدام کند و گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی آتش‌نشانی تهران را نیز شرح داد. از سال ۱۳۷۹ تاکنون، هفتم مهرماه در تقویم ملی کشورمان به نام روز «آتش‌نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است.

روزی که در آن ضمن تکریم و تقدیر از آتش‌نشانان به موضوع ایمنی و ضرورت رعایت آن نیز پرداخته می‌شود. اما پیشینه نامگذاری این روز به حدود ۲۰ سال قبل از ثبت و ورود آن به تقویم باز می‌گردد. در روز هفتم مهرماه سال ۱۳۵۹ و در شرایط جنگ میان ایران و عراق به تازگی آغاز شده بود، هواپیماهای بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کردند، این اقدام منجر به ایجاد آتش‌سوزی در این منطقه شده و به همین دلیل آتش‌نشانانی از آبادان و چند شهر نزدیک به محل حادثه برای اطفاء حریق وارد عمل شدند.

هنوز چند دقیقه از حضور آتش‌نشانان و شروع عملیات اطفاء حریق در پالایشگاه نگذشته بود، که هواپیماهای دشمن دوباره به این منطقه بازگشت و این‌بار حملات هوایی خود به پالایشگاه را در شرایطی تکرار کردند که آتش‌نشانان نیز تحت این حملات قرار گرفتند. حملاتی که منجر به شهادت تعدادی از آتش‌نشانان حاضر در این ماموریت شد.

   انجام روزانه حدود ۴۰۰ ماموریت از سوی آتش‌نشانی

او گفت: امروز سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با ۱۳۸ ایستگاه در نقاط مختلف پایتخت و همچنین ۵۳۰۰ نیروی آتش‌نشان در خدمت مردم است. به‌طوری‌که برابر آمارهای ما روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر با سامانه ۱۲۵ در تهران تماس می‌گیرند که از این تعداد به‌طور میانگین در هر روز حدود ۴۰۰ ماموریت انجام می‌شود. علاوه بر آن آتش‌نشانی تهران در رویدادهای مهم کشوری و حتی خارجی نیز به عنوان نیروی کمکی حضور داشته یا آمادگی خود برای کمک را اعلام کرده است.

     برنامه‌ریزی برای تبدیل آتش‌نشانی  تهران به کارآمدترین آتش‌نشانی خاورمیانه

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه امروز می‌توان گفت که آتش‌نشانی تهران در میان آتش‌نشانی دیگر شهرهای کشور مجهزترین و کارآمدترین سازمان آتش‌نشانی است، گفت: البته هدف من این است که تا دو سال آینده با پشتیبانی بدنه شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری به عنوان بهترین و کارآمدترین سازمان آتش‌نشانی تبدیل شویم. اوبا بیان اینکه در طول یکسال گذشته نزدیک به ۲۵۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین و همچنین مقادیر قابل توجهی تجهیزات را به آتش‌نشانی تهران اضافه کردیم، گفت: این موارد همگی جزو تجهیزات به‌روز بود که بر اساس استانداردها و با استفاده از دانش روز و آخرین تکنولوژی‌ها ساخته شده‌اند.

   ۴ تا ۶ دقیقه؛ میانگین زمان حضور  آتش‌نشانان در محل حادثه

محمدی درباره میانگین زمان حضور آتش‌نشانی تهران در صحنه وقوع حوادث نیز اظهارکرد: ‌میانگین زمان حضور آتش‌نشانان تهرانی در محل وقوع حوادث بین چهار تا شش دقیقه از زمان برقراری تماس است. این درحالی که در برخی از ماموریت‌ها، آتش‌نشانان در مدت زمان کمتر از چهار دقیقه نیز در محل حاضر شده‌اند.

   حل مشکل مسکن تمام آتش‌نشانان در تهران

محمدی در ادامه به برخی از مشکلات معیشتی و صنفی آتش‌نشانان نیز اشاره کرد و به ایسنا گفت: یکی از مشکلاتی که سال‌ها ماموران آتش‌نشانی با آن مواجه بودند، موضوع مسکن بود که خوشبختانه ما در این دوره آن را پیگیری کردیم و سرانجام چند روز پیش کلنگ احداث ۴۵۰۰ واحد مسکونی برای آتش‌نشانان را بر زمین زدیم که طبق برنامه‌ریزی‌ها این واحدها تا دوسال آینده تکمیل و به این عزیزان تحویل داده می‌شود.

همچنین طی روزهای آینده، فاز دوم ساخت مسکن آتش‌نشانان نیز آغاز خواهد شد تا ان‌شاءالله به یاری خدا بتوانیم تمامی آتش‌نشانان شهر تهران را صاحبخانه کنیم. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره محل قرارگیری این خانه‌ها نیز اظهارکرد: محل این خانه‌ها داخل شهر تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۲۱ قرار گرفته است.

   درخواست آتش‌نشانی از مجلس

او درباره مساله سخت و زیان‌آور شدن شغل آتش‌نشانی نیز اظهارکرد: ‌متاسفانه این موضوع در شهر تهران هنوز حل نشده و ما برای حل آن نیازمند ورود مجلس و تصویب قانون هستیم. در همین راستا نیز رایزنی‌هایی را با برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انجام دادیم و مواردی نیز در کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسیده که امیدواریم به زودی وارد صحن شده و مشکل چندین و چند ساله آتش‌نشانان تهران در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور را حل کنیم.

   آیا تعداد آتش‌نشانان زن افزوده می‌شود؟

محمدی درباره فعالیت زنان آتش‌نشان نیز خاطرنشان کرد: ۱۶ آتش‌نشان زن پس از آنکه آموزش‌های لازم را فراگرفتند وارد چرخه آتش‌نشانی شدند و هم‌اکنون این افراد در ماموریت‌ها حضور دارند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره اینکه آیا آتش‌نشانی برای جذب زنان آتش‌نشان دیگر نیز برنامه‌ای دارد یا خیر اظهارکرد: باید ابتدا از فعالیت ۱۶ آتش‌نشان زن بازخورد بگیریم و با توجه به نتیجه به دست آمده در مورد اینکه تعداد زنان آتش‌نشان را افزایش دهیم یا خیر برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

 

ارسال نظر