افت بهره‌وری واگن‌های باری و مسافری

۱۴۰۲/۰۷/۱۰ - ۰۱:۰۴:۰۶
کد خبر: ۲۱۶۴۵۵

متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ آن‌طور که انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل ریلی اشاره کرده، افت پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است.

به گزارش ایسنا، انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته شاخص‌های مهم این صنعت را در بازه‌ سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با مدت مشابه سه سال گذشته و همچنین سه فصل پیش مقایسه کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ افت پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است. در همین مدت سرعت بازرگانی واگن‌های باری با افت ۵.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به عدد ۲۳.۳ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

از طرفی هر دو این شاخص‌ها در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ تغییر محسوسی نداشته و تقریبا ثابت باقی مانده‌اند. همچنین تن-کیلومتر بار ترانزیتی ریلی در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ افت ۱.۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌های‌ ۱۴۰۱ و افت ۴.۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ داشته است.

متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های مسافری در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ به‌دلیل محدودیت‌های ایجادشده ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به‌شدت کاهش یافت و به حدود ۹۰ هزار نفرکیلومتر به ازای هر واگن مسافری رسید. به تدریج و با رفع این محدودیت‌ها، این شاخص در مدت مشابه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بهبود پیدا کرد. در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ این شاخص با رسیدن به عدد ۷۸۳ هزار نفرکیلومتر به ازای هر واگن مسافری، رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است.

در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ از مجموع ۹۵۴ دستگاه لکوموتیو کشور، ۵۸۳ دستگاه آماده‌به‌کار بوده است. در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ نیز از مجموع ۹۹۱ دستگاه لکوموتیو، ۵۳۰ دستگاه آماده‌به‌کار بوده است. به‌عبارتی هرچند در این بازه زمانی ۳۷ دستگاه لکوموتیو جدید به شبکه ریلی اضافه شده اما در مقابل ۹۰ دستگاه لکوموتیو، سرد و از مدار خدمت خارج شده است.

این داده‌های آماری گویای یک واقعیت است: اینکه در بازه ۸۸ سال‌های که از زمان بهره‌برداری راه‌آهن سراسری ایران می‌گذرد، هر سال تقریبا ۱۱ لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه شده اما کاهش آماده‌به‌کاری ناوگان لکوموتیو کشور صرفا طی یک بازه زمانی حدود سه ساله از آغاز ۱۳۹۹ تا اوایل ۱۴۰۲، به‌اندازه 8 سال از تاریخ راه‌آهن کشور بوده است.

 

ارسال نظر