هیچ شواهدی درباره نقش ایران در حمله حماس به اسراییل نداریم

۱۴۰۲/۰۷/۱۹ - ۰۱:۰۷:۱۸
کد خبر: ۲۱۷۱۲۵

هماهنگ‌کننده شورای ارتباطات راهبردی کاخ سفید در گفت‌وگویی ضمن اشاره به اینکه حمایت‌های نظامی امریکا از رژیم صهیونیستی ادامه می‌یابد، گفت که دولت امریکا در حال حاضر شواهدی برای اثبات ادعای دست داشتن ایران در حمله مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی ندارد.

هماهنگ‌کننده شورای ارتباطات راهبردی کاخ سفید در گفت‌وگویی ضمن اشاره به اینکه حمایت‌های نظامی امریکا از رژیم صهیونیستی ادامه می‌یابد، گفت که دولت امریکا در حال حاضر شواهدی برای اثبات ادعای دست داشتن ایران در حمله مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی ندارد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا روز (سه‌شنبه) در گفت‌وگویی با شبکه ان‌بی‌سی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است شمار کشته‌های امریکایی در حمله مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی افزایش بیابد و آیا واشنگتن توانسته شمار گروگان‌های امریکایی را تایید کند، گفت: ما در تلاش هستیم تا جایی که ممکن است درباره امریکایی‌هایی که آنجا هستند، اطلاعات کسب کنیم اما بله متاسفانه، مرگ ۲ امریکایی دیگر تایید شده (و به ۱۱ نفر رسیده) است. احتمال این وجود دارد که تعدادشان بیشتر باشد. شمار دقیق امریکایی‌هایی که از محل و وضعیت‌شان خبر نداریم نیز مشخص نیست. نمی‌توانیم این احتمال را نادیده بگیریم که حماس برخی از آنها را گروگان گرفته‌ باشد. در تلاش هستیم اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم اما فعلا آن را در اختیار نداریم.

صبح شنبه، حملات سنگین راکتی و موشکی مقاومت فلسطین، شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه را هدف قرار داده و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) از آغاز عملیات «توفان الاقصی» خبر داد. عملیات توفان الاقصی پس از آن آغاز شد که مسجدالاقصی طی روزهای گذشته با یورش‌های گسترده شهرک‌نشینان تندروی صهیونیست مواجه شد. درگیری‌ها در چهارمین روز از عملیات 

توفان الاقصی توسط گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) علیه اشغالگران ادامه یافت و صهیونیست‌ها نیز به حملات خود به مناطق مختلف نوار غزه ادامه دادند. در پی حملات رژیم صهیونیستی، چندین غیرنظامی به شهادت رسیده و منازل و مساجد تخریب شده‌اند.

بر اساس ویدیویی که در شبکه ان‌بی‌سی از این گفت‌وگو منتشر شده است، کربی در پاسخ به این که امریکا چه اقدامی در راستای بازگرداندن اسرا انجام داده و آیا در مذاکرات برای بازگرداندن آنها نقشی داشته است، بیان کرد: به‌طور کلی می‌گویم که هیچ چیزی برای رییس‌جمهور بایدن و دولت امریکا مهم‌تر از امنیت امریکایی‌های خارج از کشور نیست. هر کاری که لازم باشد، برای بازگشت امن این امریکایی‌ها نزد خانواده‌های‌شان انجام خواهیم داد. ما مراقب منافع امنیت ملی‌مان خواهیم بود. اما صادقانه بگویم که ما در این درگیری حضور نداریم. در حال حاضر، موضوع منافع‌مان در امنیت ملی و نگرانی‌های‌مان برای امریکایی‌ها مطرح است که به آن رسیدگی خواهیم کرد. اما در حال حاضر، بیشتر از این چیزی نمی‌گویم.

این مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به اینکه چگونه حمله‌ای به این گستردگی از چشم دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا و رژیم صهیونیستی دور ماند، بیان کرد: فکر می‌کنم زمان مناسب برای بررسی تصویر اطلاعاتی در گذشته (این حمله) فرابرسد تا پی ببریم چه می‌دانستیم، چطور آن را متوجه شده بودیم و آیا چیزی از چشم‌مان دور مانده بود یا نه. الان وقت این کار نیست. الان وقت آن است که اطمینان بیابیم آماده و در کنار اسراییلی‌ها هستیم و اطلاعات لازم را به موقع با آنها به اشتراک می‌گذاریم. سپس، اطمینان بیابیم که ابزارها، توانمندی‌ها و تسلیحات لازم را برای دفاع از خود دارند.

در ادامه این گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی، کربی در پاسخ به اینکه با توجه به ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله، چه نظری در این باره دارد، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: فکر می‌کنم باید صادق باشیم که مطمئنا، ایران در این جا شریک جرم است. منظورم این است که آنها سال‌ها از حماس حمایت کرده‌اند، از آموزش گرفته تا عرضه ابزارهایی برای توانمند کردنشان و تامین مالی آن‌ها. جای سوال ندارد که آنها حامی دولتی گروه‌هایی تروریستی مانند حماس هستند. بنابراین، فضای هم‌دستی وجود دارد و شکی در آن نیست. ما فعالانه در تلاشیم ببینیم آیا شواهد یا اطلاعاتی دال بر مشارکت به خصوص ایران در برنامه‌ریزی یا تامین منابع این حملات وجود دارد یا نه. فعلا چیزی پیدا نکرده‌ایم. برخی مقامات رژیم صهیونیستی و امریکا مدعی نقش ایران در انجام این حمله شده‌اند. چند نشریه امریکایی نیز با استناد به اظهارات غیرموثق منابع مطلع، همین ادعا را تکرار کردند.

این در حالی است که امروز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در یک سخنرانی با اشاره به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس بیان کردند: « ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‎‌بوسیم، اما آنها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند.» «علی کریمی‌مقام» عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به ادعاهای مطرح شده در نشریات امریکایی با استناد به اظهارات غیرموثق برخی منابع مطلع مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله مقاومت فلسطین به مواضع رژیم اشغالگر قدس، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که تصمیمات مقاومت فلسطین «خودجوش و مطابق منافع قانونی ملت فلسطین» است.

کریمی مقام با بیان نظر نمایندگی ایران در سازمان ملل در ادامه نوشت: ما، همدلانه، برای حمایت راسخ از فلسطین در کنار آن ایستاده‌ایم. اگرچه، ما در پاسخ فلسطین نقشی نداریم؛ چراکه صرفا از سوی خود فلسطین انجام می‌شود. اقدامات قاطعانه فلسطین دفاعی تماما مشروع در قبال هفت دهه اشغال ستمکارانه و جنایات شنیع رژیم غیرقانونی صهیونیستی است. کربی همچنین در پاسخ به این سوال که چه پاسخی به ادعاها درباره مرتبط بودن آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی طی توافق تبادل زندانیان میان ایران و امریکا می‌دهد، گفت: هیچ ارتباطی میان توافقی که برای بازگرداندن امریکایی‌ها به خانه انجام دادیم با این حملات حماس وجود ندارد. 

 

ارسال نظر