ورود قطر به موافقتنامه کریدور شمال- جنوب ؟
همزمان با دعوت ایران از قطر برای پیوستن به موافقتنامه کریدور شمال-جنوب، سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان اعلام کرد، کشورهای آسیای مرکزی در حال کار روی امضای توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی جدید چین از طریق خاک ایران به کشورهای اتحادیه اروپا هستند.
گروه راه و شهرسازی|
همزمان با دعوت ایران از قطر برای پیوستن به موافقتنامه کریدور شمال-جنوب، سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان اعلام کرد، کشورهای آسیای مرکزی در حال کار روی امضای توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی جدید چین از طریق خاک ایران به کشورهای اتحادیه اروپا هستند.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به منظور توسعه مناسبات اقتصادی و حمل و نقلی ضمن گفتوگوی تلفنی با السلیطی وزیر حمل و نقل قطر، از این کشور دعوت کرد تا به موافقتنامه کریدور شمال-جنوب بپیوندد. در این گفتوگو طرفین ضمن تأکید بر اهمیت توسعه مناسبات همهجانبه میان دو کشور بهویژه در حوزه حمل و نقل، بر اهمیت کریدور شمال-جنوب و برگزاری نشست بینالمللی وزرای حمل و نقل کریدور شمال_جنوب در آینده نزدیک، در تهران تأکید کردند.
در این رابطه، طرف ایرانی ضمن اعلام حمایت خود از پیوستن قطر به موافقتنامه کریدور شمال-جنوب، تاکید کرد، بهمنظور شرکت در نشست آتی وزرای حمل و نقل کریدور شمال_جنوب از طرف قطری دعوت خواهد کرد. همچنین در این گفتوگو بر اهمیت حمل و نقل و توسعه تجارت ترانزیت میان دو کشور و رفع موانع فیزیکی و غیرفیزیکی ترانزیتی تأکید شد. دو طرف ضمن اعلام موافقت با برگزاری کمیته پیگیری حمل و نقل و ترانزیت، مقرر کردند جهت پیگیری ماهانه تفاهمات صورت گرفته، تماس تلفنی برقرار کنند و علاوه بر آن بهصورت فصلی نیز دیدار حضوری ترتیب دهند تا ارتباط منسجم و منظم شکل بگیرد.
عبور کریدور بینالمللی چین از ایران
کشورهای آسیای مرکزی توافقنامه کریدور جدید چین به اتحادیه اروپا از طریق ایران را امضا میکنند. به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس، سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان در بیانیهای اعلام کرد که کشورهای آسیای مرکزی در حال کار بر روی امضای توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی جدید چین از طریق خاک ایران به کشورهای اتحادیه اروپا هستند. این وزارتخانه اعلام کرد که مذاکرات بین نمایندگان آژانسهای حمل و نقل و راه آهن قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به ابتکار طرف ازبکستانی از طریق لینک ویدیویی انجام شد. در این بیانیه آمده است که در این نشست موضوعات مهم مربوط به امضای توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل بینالمللی «چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و اروپا» مورد بحث قرار گرفت. شرکتکنندگان در این نشست بر این عقیده بودند که ایجاد کریدور حمل و نقل بینالمللی جدید منافع همه طرفهای آن را تامین میکند و امکانات جدیدی را برای گسترش رفت و آمد ترانزیتی و روابط تجاری بین کشورها برای آنها فراهم خواهد کرد.
حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب
در این حال، عباس قربانعلیبیک، کارشناس حوزه حملونقل با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب در حال حاضر با حلقه مفقوده خط آهن رشت - آستارا مواجه است، گفت: اگر به کریدور شمال - جنوب اعتقاد داریم، باید مسیر ریلی را تکمیل کنیم. قربانعلیبیک در پاسخ به اینکه الزامات راهاندازی کریدور شمال - جنوب چیست؟ پاسخ داد: ابتدا ما باید این خواسته را به عنوان یک تصمیم استراتژیک بپذیریم. کریدور شمال - جنوب فقط زیرساخت نیست. بیش از هر چیز یک اراده است. به این معنا که اگر قطاری از اینچهبرون و سرخس وارد میشود و هدفش بندرعباس است، باید به تعهد خود عمل کرده و زمان را رعایت کنیم، مبلغی که برای هزینه پیشنهاد میدهیم معقول باشد و بتوانیم مطلوبیت بیشتری ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در مسیر شرقی، راهآهن آذربایجان تا آستارا را داریم، اما پس از آن حملونقل جادهای است که بار را به مقاصد پایانهای کشور از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی میبرد؛ در صورتیکه بیش از تقاضای خارجی، تقاضای داخلی ما به کریدور جادهای نیاز دارد و اگر به کریدور شمال - جنوب اعتقاد داریم، باید مسیر ریلی را تکمیل کنیم. این کارشناس حوزه حملونقل با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب در حال حاضر با حلقه مفقوده رشت - آستارا مواجه است، گفت: این حلقه تکمیلی هم از سوی وزارت راه در حال پیگیری است. یکی از مسیرهای جایگزینی رشت - کاسپین است که بزودی افتتاح میشود و دیگری بندر امیرآباد به ساری است.
قربانعلیبیک ادامه داد: اگر ارادهای که لازم است وجود داشته باشد و بخواهیم بار را از طریق ریل منتقل کنیم که در حجمهای بالا برای کشور اقتصادیتر است، در حلقههای گمشده ریلی همانطور که در همه دنیا رایج است، کامیونها و تریلیهای راهآهن جابهجایی را انجام میدهند و پس از آن باز هم بار به مسیر ریلی میآید. این موضوع ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشد، اما نه تنها منجر به پیدا کردن جایگاه این کریدور خواهد شد، بلکه رونق داخلی را به دنبال دارد، همچنین اعتماد شرکتهای خصوصی در کشورهای خارجی را نیز جلب خواهد کرد.