تولد نسل دوم شهرهای جدید
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام اینکه ۷۵ هزار میلیارد تومان پروژه در قالب ۱۶۶ فرصت سرمایهگذاری در ۲۱ شهر جدید تعریف شده است، از طی مراحل قانونی ساخت ۴ شهر جدید در کشور خبر داد. به گفته علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی این شهرهای جدید نسل دوم به شمار میروند و به جای تمرکز بر مسکنسازی در این شهرها، تمرکز بر شهرسازی است.
گروه راه و شهرسازی|
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام اینکه ۷۵ هزار میلیارد تومان پروژه در قالب ۱۶۶ فرصت سرمایهگذاری در ۲۱ شهر جدید تعریف شده است، از طی مراحل قانونی ساخت ۴ شهر جدید در کشور خبر داد. به گفته علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی این شهرهای جدید نسل دوم به شمار میروند و به جای تمرکز بر مسکنسازی در این شهرها، تمرکز بر شهرسازی است.
به گزارش ایرنا، نشست هماندیشی فعالان بازار سرمایه، با محوریت «فرصتهای متقابل در بخش مسکن و شهرسازی» با تأکید بر اینکه بازار سرمایه میتواند با نوآوری و خلاقیت در ارایه و استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه در اجرای نهضت ملی مسکن کمک کند، برگزار شد. ایمان اسلامیان، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته سرمایهگذاری و تامین مالی پروژههای وزارت راه و شهرسازی در ابتدای این نشست گفت: در آستانه اجرای بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ هستیم که از نظر پوشش جمعیتی و آثار اقتصادی نقش مهمی دارد. وی افزود: تحقق این پروژه عمرانی مهم نیاز به همکاری و همافزایی تمامی بخشها دارد تا بتوانیم به نحو احسن پروژه را اجرایی کنیم.
از این رو از همه ظرفیتهای موجود استفاده و از تمام بخشها درخواست کردهایم تا در این زمینه با ما همکاری کنند. دبیر کمیته سرمایهگذاری و تامین مالی پروژههای وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد: از آنجایی که اقتصاد کشور بانکمحور است، متاسفانه تاکنون از ظرفیتهای بازار سرمایه غافل شدهایم. این در حالی است که بازار سرمایه میتواند با نوآوری و خلاقیت در ارایه و استفاده از ابزارهای مالی که در بازار سرمایه وجود دارد، کمک کند تا نهضت بزرگ مسکن ملی به سرانجام برسد.
ساخت شهرهای ایرانی- اسلامی با کیفیت مناسب
علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در ادامه این نشست بیان کرد: ساخت شهرهای جدید از دهه ۷۰ در فضای قوانین ما تعریف شد که هدف آن هدایت جمعیت کلانشهرهای مادر برای سکونت در مکانهای مناسب مبتنی بر کیفیت زندگی بوده است و ما امروز به دنبال تحقق این هدف هستیم.
وی بیان کرد: بر این اساس، شعار ما در وزارت راه و شهرسازی، ساخت شهرهای ایرانی- اسلامی با کیفیت مناسب، به منظور زیست اسلامی شهروندان و تامین رضایتمندی شهروندانی است که به واسطه تراکم جمعیت نمیتوانند در کلانشهرها مستقر شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول مدت ۳۰ ساله تجربه شکلگیری شهرهای جدید، فراز و فرود بسیاری در این مسیر داشتهایم، ادامه داد: در دولت سیزدهم قرار است شهرها در حاشیه و مجاور کلانشهرها شکل بگیرند.
تولد شهرهای جدید نسل دوم
وی از طی مراحل قانونی ساخت ۴ شهر جدید خبر داد و اظهار کرد: امروز ۲۱ شهر جدید در کشور داریم. در همین حال مراحل قانونی ساخت ۴ شهر جدید طی شده و این تعداد به شهرهای جدید اضافه شده است. بسیاری از نقاط هم برای ساخت شهرهای جدید در دست مطالعه و بررسی هستند. بنابراین برای پیشرفت و توسعه شهرهای موجود، باید اقداماتی انجام شود و شهرهای در آستانه شکلگیری که در مرحله تولد هستند؛ اصطلاحاً نسل دوم تلقی میشوند. جعفری گفت: در شهرهای جدید به نام «مهرگان» یا «تابناک» اقدامات مطالعاتی و امکانسنجی و توجه به طرح تفصیلی در آنها شکل گرفته و تاکید کردهایم که باید زیرساختهای موردنیاز در این شهرها آماده شود تا متقاضیان بتوانند در آنجا ساکن شوند که این اتفاق باید رقم بخورد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بیان کرد: در ارزیابی شکلگیری شهرهای جدید دو نگاه وجود دارد.
یک نگاه که در گذشته حاکم بوده و بیشتر در آن مسکنسازی مطرح بوده است، اما اعتقاد ما در این دوره این است که صرفاً به دنبال مسکنسازی نیستیم، بلکه به دنبال شهرسازی هستیم. این بدان معناست که باید در کنار ساخت مسکن، سایر امکانات نظیر اماکن تفریحی، خدماتی، گردشگری، تجاری و تمام ابعاد توسعه شهر به صورت متوالی شکل بگیرد. وی تاکید کرد: مسکن حمایتی به عنوان رویکرد عملیاتی دولت به شمار میرود و در کارکردهای سرانهای و خدماتی و ارتقای کیفیت زندگی قطعاً باید به سمت مشارکت بخش خصوصی و ظرفیتهای تامین سرمایه برویم. جعفری یادآور شد: اگر منتظر منابع دولتی برای شکلگیری شهرهای جدید باشیم، تحقق این امر ۳۰ سال طول میکشد.
بنابراین باید فرصتها را فراهم کنیم تا بازار سرمایه در این زمینه مشارکت داشته باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه امروز بالغ بر ۷۵ همت پروژه در قالب ۱۶۶ فرصت سرمایهگذاری در ۲۱ شهر جدید موجود تعریف شده و ظرفیتها را در این حوزه شناسایی کردهایم، اظهار کرد: از این ۷۵ همت، حدود ۵۰ همت آورده دولت در قالب زمین و زیرساختهایی است که ما آنها را فراهم کردهایم. همچنین ۲۵ همت توسط بخش خصوصی وارد اجرای پروژهها میشود.
آشتی بخش خصوصی و دولتی
روحالله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: اگر نیازها را متناسب با تغییرات محیطی شناسایی نکنیم، نه در کسبوکار خصوصی و نه در کسب و کار اجتماعی و عمومی، موفق نخواهیم بود. از آنجایی که کسب و کار دولت عمومی است، توان پاسخگویی به نیازها را نخواهد داشت و کالاها و خدماتی که در تمام زمینهها نظیر مسکن و راه و حملونقل ارایه میدهد، نیازها را برآورده نخواهد کرد و بدون پاسخ خواهد ماند.