خریداران برای جلوگیری از جهش قیمت نفت دست به یکی کردند

۱۴۰۲/۰۷/۳۰ - ۰۰:۲۳:۴۷
کد خبر: ۲۱۷۹۵۵

کارشناسان حوزه انرژی با بیان اینکه بازار نفت دستخوش تحولی نخواهد شد که بتوان آن را شوک جدید نامید، معتقدند: تسلط بر بازار جهانی انرژی نفت مهم است اما مهم‌تر از نفت، گاز طبیعی است.

کارشناسان حوزه انرژی با بیان اینکه بازار نفت دستخوش تحولی نخواهد شد که بتوان آن را شوک جدید نامید، معتقدند: تسلط بر بازار جهانی انرژی نفت مهم است اما مهم‌تر از نفت، گاز طبیعی است.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه چرا تاثیر جنگ غزه و رژیم صهیونیستی بر جهش قیمت نفت همانند جنگ یوم‌کیپور منجر به جهش و شوک در بازار نفت نشد، اظهار داشت: ابتدا اینکه جنگ سال ۱۹۷۳ با ۲۰۲۳ کاملا متفاوت است در آن زمان چندین کشور عربی درگیر بودند و کشورهای تولیدکننده مثل عربستان، امارات، عراق؛ رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم و مخصوصا امریکا و اروپا را تحریم کردند و اکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: جنگ این‌بار بین حماس و رژیم صهیونیستی است و اگر چنانچه دامنه این اتفاق گسترده نشود و بقیه کشورها را درگیر نکند عملا کشور تولیدکننده‌ای را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد که بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

این کارشناس حوزه انرژی توضیح داد: در آن زمان چند کشور عربی درگیر شدند و بعد از آن تحریم گسترده اعراب علیه اسراییل و حامیانش را داشتیم اکنون هیچ تحریمی اتفاق نیفتاد و مساله‌ای پیش نیامد و غیر از رژیم صهیونیستی کشور دیگری درگیر نشده و به همین دلیل تاثیر چندانی روی نفت نداشته یک تاثیر مقطعی و روانی داشت که قابل توجه نبوده است. وی تاکید کرد: اگر محدوده جغرافیایی جنگ تغییر نکند و پای دیگر کشورها به این جنگ کشیده نشود روی قیمت‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت اما اگر دامنه جغرافیایی آن گستره شده و کشورهایی مثل لبنان، سوریه یا ایران هم درگیر شوند تبعات بزرگی روی بازار نفت خواهد داشت و البته بستگی به حجم درگیری دارد.

بهروزی‌فر در ادامه گفت: پیش‌بینی افزایش قیمت نفت قبل از جنگ غزه و اسراییل به خاطر تداوم کاهش تولید اوپک‌پلاس بوده و باتوجه به فصل پاییز که زمان افزایش خرید و ذخیره‌سازی و آمادگی برای فصل سرماست، همه ساله این افزایش قیمت اتفاق می‌افتد به‌طوری که نفت به بالای ۹۰ دلار رسید و پیش بینی‌ها عبور از ۱۰۰ دلار است.

 

ارسال نظر