گسترش تجارت خارجی با کمک سرزمین ماندلا

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۸۰

روز گذشته بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوانی نخستین هیات رییسه شورای مشترک بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی تشکیل شد. در این جلسه که با حضور 65 عضو اتاق بازرگانی برگزار شد غلامحسین عموهادی با 56 رای نفر اول و مریم سلطانی به عنوان تنها بانوی بازرگان عضو این شورا با 53 رای به عنوان نفر دوم انتخاب شد. نفرات بعدی مرتضی باباپور با 41 رای بود. قرار بر این است که تا پایان هفته اعضای هیات رییسه در جلسه‌یی ترکیب هیات رییسه را مشخص کنند.

در این رابطه مریم سلطانی در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد دردولت قبلی مذاکرات و نشست مشترک ایران و آفریقای جنوبی در عمل متوقف شده بود ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییر رویه‌یی که در بدنه وزارت امورخارجه به خاطر حضور محمدجواد ظریف در این وزارتخانه رخ داد پس از 5 سال یازدهمین نشست مشترک ایران و آفریقای جنوبی برگزار شد و براساس یکی از بندهای تفاهمنامه قرار شد که شورای مشترک ایران و آفریقای جنوبی شکل بگیرد.

سلطانی افزود: پیگیری تشکیل این شورا از طرف اتاق بازرگانی ادامه داشت و بالاخره مرداد امسال مجوز تاسیس این شورا از سوی اتاق بازرگانی ایران داده شد و 17شهریور این شورا تشکیل شد.

عضو هیات رییسه شورای مشترک بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی افزود: آفریقای جنوبی یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای قاره آفریقا محسوب می‌شود به ویژه در صنعت خودرو، IT و معدن پیشرفت‌های زیادی دارد به‌طوری که سی وچهارمین اقتصاد جهان محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: تجربیات آفریقای جنوبی برای هماهنگی میان محیط زیست و معادن می‌تواند تا حد زیادی باعث رشد اقتصادی ایران به عنوان کشوری که دارای معادنی متعدد است،شود. سلطانی همچنین بر اهمیت گسترش صنعت توریست بین دو کشور ایران و آفریقای جنوبی تاکید کرد و افزود: این صنعت که در آفریقای جنوبی رشد زیادی داشته می‌تواند برای ایران فواید بسیاری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش «تعادل» در پنج ماهه اول امسال روابط تجاری با آفریقا رشدی چشمگیر داشته است. برای نمونه در بحث واردات آفریقای جنوبی بیش از 42 درصد واردات کل ایران از قاره آفریقا را تشکیل داده است. میزان واردات در مدت ذکر شده از آفریقا بیش از 209درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین حجم صادرات ایران به آفریقا درحال افزایش است و در مرداد امسال تراز تجاری ایران با آفریقا مثبت شده و به رقم 903 هزار دلار رسیده است.

براساس آمار رسمی گمرک ایران قطعات الکترونیکی، خرما، مواد غذایی و قیرنفت مهم‌ترین مواد صادراتی به آفریقای جنوبی در پنج ماهه اول امسال هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر