تغییر آب و هوای بورس تهران

۱۴۰۲/۰۸/۰۱ - ۰۱:۲۲:۲۱
کد خبر: ۲۱۸۰۴۲
تغییر آب و هوای بورس تهران

چند روزی می‌شود که بورس حال و هوای مثبت دارد و شاهد روندهای سودساز در بازار سرمایه هستیم؛ البته این مثبت‌ها در حالی است که شاهد خبرهای مثبت درخصوص بازارهای مالی هستیم.

چند روزی می‌شود که بورس حال و هوای مثبت دارد و شاهد روندهای سودساز در بازار سرمایه هستیم؛ البته این مثبت‌ها در حالی است که شاهد خبرهای مثبت درخصوص بازارهای مالی هستیم. 

از سوی دیگر انتشار صورت‌های مالی شش‌ماهه برخی شرکت‌ها، باعث شد بورسی‌ها در روزهای میانی هفته گذشته با تمایل بیشتری به خرید سهام بپردازند و تا حدی مشکلات موجود را به دست فراموشی بسپارند اما اتفاقات رخ داده در جنگ اسراییل و فلسطین شرایط را بار دیگر تغییر داد. به هر حال کارشناسان انتظار دارند به دلیل کاهش التهابات جنگ، افزایش قیمت دلار و رشد نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، بورس فردا شرایط بهتری را سپری کند. در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند. زمانی که در همه بازارها رکود و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های شش‌ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد.

   چشم‌انداز قیمت نفت

بلومبرگ در گزارشی نوشت که آلیانز ترید (یکی از بزرگ‌ترین ارایه‌دهندگان خدمات مالی در سطح بین‌الملل) قیمت نفت خام را 140 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است. افزایش قیمتی که احتمالا جهان را وارد رکود می‌کند. آنا بواتا، رییس تحقیقات اقتصادی آلیانز ترید، در این باره توضیح داد: تنش در خاورمیانه و گسترش درگیری بین اسراییل و حماس می‌تواند یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت باشد. بواتا همچنین ادامه داد: از آن‌جایی که نفت بیش از دیگر کالاها تحت تاثیر تحرک‌ها و تنش‌ها در سطح بین‌الملل قرار می‌گیرد تحقق فروش نفت 140 دلاری در هر بشکه فرضیه دور از ذهنی نیست.

حتی برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمال عرضه نفت با قیمت 120 دلار در هر بشکه برای سال 2024 وجود دارد. البته بواتا در ادامه تصریح کرد: واضح است که در حال حاضر آنچه ذکر شد در حد فرضیه است و سناریوی پایه‌ای برای آن وجود ندارد.وی پیش‌بینی کرد که افزایش چشمگیر قیمت نفت می‌تواند نرخ تورم جهانی را به بیش از پنج درصد برساند. نظرسنجی رویترز در روز جمعه نشان داد که 42 اقتصاددان و تحلیلگر اکنون قیمت نفت برنت را به‌طور متوسط 84.09 دلار در هر بشکه در سال 2023 می‌بینند که از پیش بینی 82.45 دلاری در ماه اوت بیشتر است. لازم به ذکر است که قبل از این درگیری (حماس و اسراییل)، تحلیلگران صنعتی قیمت نفت خام برای سال 2023 را افزایشی پش‌بینی کرده بودند، اما تنها تعداد معدودی از کسانی که در نظرسنجی رویترز در سپتامبر شرکت کردند، پیش بینی افزایش قیمت نفت خام به 100 دلار را اعلام کرده بودند.

   بورس همچنان کم‌رمق

محمد رضانژاد کارشناس بورس با اشاره به اینکه بازار پس از ضربه‌های سنگین در بودجه سال ۱۴۰۲ همچنان  کم رمق است، گفت: هرچند در ابتدای پاییز پیش از درگیری منطقه‌ای سیاست‌های انقباضی پولی بانک مرکزی و اخبار آزاد‌سازی منابع دلاری در کشورهای خارجی بر شدت رکود بازار افزوده بود و بازار شرایطی برای صعود نداشت، اما در حال حاضر وضعیت بازار با متغیرهای جدیدی روبرو شده است.وی با بیان اینکه در صورت رکود در سایر بازارها و کاهش ورود پول به بازار سپرده بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت زمینه رشد بورس فراهم می‌شود، افزود: در حال حاضر پیش بینی می‌شود که در هفته پیش رو روند خنثی با شیب ملایم کاهشی مطابق هفته‌های اخیر ادامه‌دار باشد. همچنین ارزش معاملات هم که عامل مهمی در آینده کوتاه‌مدت بازار است همچنان در محدوده ۴ هزار واحدی قرار خواهد داشت.رضا نژاد با تاکید بر اینکه بازار در محدوده ارزندگی قرار گرفته، هرچند که رشد بازار نیازمند محرکی قوی است، اظهار کرد: از جمله عوامل رشد بورس قیمت دلار یا اخباری مبنی بر کاهش فشار دولت بر شرکت‌هاست.

او با بیان اینکه میانگین ارزش دلاری بازار سرمایه ۱۶۴ میلیارد دلار است، گفت: نسبت پی بر یی و پی بر اس گذشته نگر بازار به ترتیب ۷.۹ و ۲ واحد است که کم‌تر از میانگین تاریخی ده ساله بازار است و حکایت از ارزندگی بورس دارد.رضانژاد با اشاره به اینکه بازار در هفته‌های اخیر شاهد انتشار گزارش‌های ماهانه است که منجر شده اقبال به نمادهایی که گزارش‌های ماهانه خوب دارند افزایش یابد، گفت: شرکت‌های گروه سیمانی، تایرسازان و نمادهای غذایی؛ به نظر وضعیت خوبی در گزارش‌های ماهانه دارند و گروه فولادی، سنگ آهنی و پتروشیمی در سایه رکود اقتصاد جهانی و قطعی برق و گزارش‌های عمدتا ضعیفی مخابره کرده‌اند.او با بیان اینکه اخبار تجدید ارزیابی‌ها مخصوصا گروه خودرو نیز می‌توانند تاثیر مهمی در بازار داشته باشد، اظهار کرد: گروه بانکی تحت تاثیر خبر ادغام بانک‌ها و موسسات مالی با وضعیت بدی قرار دارند، البته اخبار مهمی در انتظار این گروه است.

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه شاخص کل بورس تهران 7 هزار و 237 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 32 هزار و 210 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 3 هزار و 908 واحد در رقم 690 هزار و 152 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس با افت 60 واحدی به رقم 25 هزار و 31 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با صعود 786 واحد به سطح 123 هزار و 493 واحد رسید.روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 59 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز 49 درصد کمتر شده است.

نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 24 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای خاور، وآیند، شاوان و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثشاهد، چدن، سامان، ثپردیس و فسازان تعلق داشت. در میان گروه‌ها نیز، گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» بیشترین ورود سرمایه حقیقی را ثبت کرد.طی روز معاملاتی اخیر گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» سبزترین گروه بازار بود. فولاد، شپنا و فملی نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل فخاس، وغدیر و جم از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای مادیرا، ثپردیس و دی بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای مارون، شاوان و وهور بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ثشاهد بیشترین تراکنش را داشت و وتوصا و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، کرمان و ثپردیس بیشترین تراکنش را داشتند.طی روز یکشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 13 هزار و 408 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 655 میلیارد تومان بود که 42 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 423 میلیارد تومان رسید. در معاملات روز مذکور نماد ثشاهد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 161 میلیارد تومان بود. پس از ثشاهد، ثپردیس بیشترین ارزش معاملات را داشت و وتوصا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام وتوصا با تعداد 465 میلیون و 5 هزار و 704 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. دو نماد خساپا و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، 61 نماد صف خرید داشتند و 62 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 38 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 146 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 39 درصدی به 174 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر