2 روایت متفاوت از تحولات مسکن تهران

۱۴۰۲/۰۸/۰۳ - ۰۰:۵۷:۴۲
کد خبر: ۲۱۸۲۱۷

در حالی که بر اساس تازه‌ترین آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن تهران، حجم معاملات ملکی در این شهر به حداقل (3 هزار فقره در شهریورماه سال جاری) رسیده است، وزیر امور اقتصادی و دارایی با استناد به همین آمار، از «کاهش سفته بازی در بازار مسکن» خبر داده است.

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که بر اساس تازه‌ترین آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن تهران، حجم معاملات ملکی در این شهر به حداقل (3 هزار فقره در شهریورماه سال جاری) رسیده است، وزیر امور اقتصادی و دارایی با استناد به همین آمار، از «کاهش سفته بازی در بازار مسکن» خبر داده است.

این در حالی است که به گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران علیرغم کاهش قیمت مسکن در دوره رکود، توان خرید وجود ندارد و فروشنده هم پای معامله نمی‌آید. به گزارش «تعادل»، بررسی این اظهارات حاکی از وجود دو روایت و تفسیر متفاوت از آمارهای رسمی در جامعه است.

یکی روایت رسمی و دیگری روایت غیر رسمی که به زندگی مردم نزدیکتر است.  سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره رکود فراگیر در بخش مسکن و افت قیمت‌ها ناشی از رکود اظهار داشت: افت قیمت ناشی از رکود به بازار مسکن در شهر تهران هم سرایت کرده‌ است. البته باید توجه داشت قبل از این رکود، قیمت‌ها در بازار مسکن افزایش قابل توجهی داشت و در چند ماه منتهی به پایان سال گذشته هم قیمت‌ها در این بازار همراه با افزایش نرخ ارز به‌طور جهشی رشد داشت اما با این رکود تا حدودی حباب قیمتی از این بازار تخلیه شد.

وی با بیان اینکه رکود بازار مسکن روند خوبی نیست، ادامه داد: 200 شغل به‌طور مستقیم و غیر مستقیم به بخش مسکن ارتباط دارد و رکود مسکن به معنای کاهش اشتغال در حوزه‌های مرتبط در مسکن و ساختمان است.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با تاکید بر اینکه بازار مسکن فروشنده ندارد، گفت: هرچند رکود منجر به کاهش قیمت شده اما پای معامله هم فروشنده واقعی نداریم و برخی از مالکان در برابر کاهش قیمت مسکن مقاومت می‌کنند. از سوی دیگر، توان خرید مردم هم به‌شدت کاهش پیدا کرده و امکان خرید حتی در شرایط کاهش قیمت را ندارند.

لطفی افزود: تنها فروشندگان، فروش‌های فوری هستند که پای معامله می‌آیند چراکه نیاز فوری به پول دارند و معمولا زیر قیمت هم واحد را به فروش می‌رسانند. وی با بیان اینکه تعداد معاملات به‌شدت کاهش پیدا کرده اظهار داشت: رکود حال حاضر رکود تورمی نیست و این رکود منجر به کاهش قیمت‌ها شده البته معاملات مسکن در تهران محدود است و از بین مناطق تنها منطقه 5 از مناطق پر معامله محسوب و از این واحدها هم اکثر معاملات مربوط به معاملات ریزمتراژ می‌شود.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به تقاضا در بازار مسکن شهرهای حومه تهران گفت: نسبت به وضعیت بازار مسکن تهران، معاملات در بازار مسکن شهرهای حومه تهران بیشتر است اما وضعیت حالت رونق ندارد. زمانی می‌توان گفت بازار مسکن وارد رونق شده که خانه اولی‌ها نسبت به خرید مسکن اقدام کنند و وقتی تقاضای خانه‌ اولی‌ها در بازار افزایش پیدا کند، می‌توان گفت وارد دوره رونق شده‌ایم.

   ترمز رشد قیمت‌ مسکن کشیده شد

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت دیروز در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی خود با بیان اینکه ترمز رشد قیمت‌ در بازار مسکن کشیده شد است، اظهار کرد: در پنج ماه منتهی به شهریور امسال کاهش ۴۶ واحد درصدی تورم مسکن را تجربه کردیم. میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در شهریورماه نسبت به ابتدای تیرماه پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد و تورم ماهانه این بخش در تیرماه ۲.۸ درصد، در مرداد ۰.۷ درصد و در شهریورماه ۱.۷ درصد بوده است.

وی یادآور شد: مقایسه امسال با سال گذشته در حوزه تورم مسکن نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در شهریورماه سال جاری به ۷۵.۲ درصد رسید که نسبت به شاخص نقطه به نقطه مردادماه، حدود ۹ واحد درصد کاهش را به ثبت رسانده است.‌ تورم نقطه به نقطه شهریورماه هم نسبت به قله قیمتی که در اردیبهشت امسال داشتیم‌ و این میزان را در اردیبهشت نسبت به سال قبل با ۱۲۱ درصد رشد مواجه کرد، به کاهش ۴۶ واحد درصدی رسانده است.

خاندوزی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد روند قیمتی در این بازار مهم برای مردم و با اهمیت برای دولت، وارد سیکل کاهشی شده است. البته تورم یکساله منتهی به شهریورماه امسال به ۸۳.۹ درصد رسیده که نسبت به مرداد ۱.۹ واحد درصد رشد داشته است.

   کاهش سفته بازی در بازار مسکن

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه درخواست ما از مجلس این است که نهایی شدن قانون مالیات بر سوداگری را در اولویت قرار دهند، تصریح کرد: همواره بخشی از پیشران‌های افزایش قیمت در بخش دارایی‌ها به ویژه در حوزه مسکن، سوداگری‌های بازار مسکن بوده است. با توجه به تدابیر ماه‌های اخیر مبنی بر اینکه از ابزارهای تنظیمی برای تنظیم سوداگری‌ها و کاهش و تعدیل سفته‌بازی در بازار مسکن استفاده کنیم، وضعیت بهتر شده است.

خاندوزی تاکید کرد: برخی بنگاه‌های معاملات ملکی که در افزایش قیمت نقش داشتند، تعطیل شدند و در عین حال همراهی دولت و مجلس برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه منجر به کم رونق شدن سفته‌بازی‌ها در بازار مسکن شده است.

وی ادامه داد: دولت به این دلیل بسیار مایل است که مجلس شورای اسلامی بلافاصله بعد از تعیین تکلیف لایحه برنامه هفتم، مصوبات مالیات بر سوداگری و دلالی را بررسی و تصویب کند تا بتوانیم به این بیماری طولانی و مزمن غلبه کنیم.

    مسکن ۲۵ متری در دستور کار دولت نیست

خاندوزی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ساخت مسکن ۲۵ متری، تصریح کرد: دولت هرگز برنامه‌ای برای ساخت مسکن ۲۵ متری نداشته است و وزارت مسکن با ساخت مسکن کوچک‌مقیاس موافق نیست. پروژه‌های ساخت مسکن هیچگاه وارد بخش کوچک‌مقیاس نشده، چراکه تناسبی با ابعاد اجتماعی و روانشناختی خانواده ایرانی ندارد. این اقدام نه مطابق با صلاح اجتماعی است و نه در دستورکار دولت قرار دارد؛ اگر سازندگان بخش خصوصی طرح‌هایی دارند، باید پاسخگو باشند.

 

ارسال نظر