خودروسازان ملزم به اجرای اهداف کیفی تا پایان سال
تعداد عیوب مطرح شده در سه ماهه اول مالکیت، رتبه کیفی تعمیرگاههای مجاز با بهبود ۲۰، ۳۵ و ۴۵درصد برای رتبههای ۱ تا ۳ و حذف کامل تعمیرگاههای دارای رتبه۴ ازجمله راهبردهای کیفی ابلاغی وزیر صنعت است.
ساسان قربانی گفت: براساس آمار تولید خودرو دفتر ماشینسازی و نیروی محرکه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری میزان تولید خودرو سواری با مجموع ۱۶۲هزار دستگاه خودرو 17.5درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و این رقم تا پانزدهم خردادماه حدود ۱۶درصد رشد را نشان میدهد. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو افزود: براساس آمار، شرکت ایران خودرو از برنامه مصوب پیشی گرفته ولی شرکت سایپا از برنامه عقب است.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه به بررسی شاخصهای ارزیابی کیفی صنعت خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت و گفت: محورهای اصلی ارزیابی سه بخش را در برمیگیرد که شامل: فرآیند خدمات پس از فروش، فرآیند فروش و کیفیت محصول است. به گفته قربانی همچنین فرآیند خدمات پس از فروش نیز شامل رضایت از خدمات، رتبه کیفی تعمیرگاههای مجاز، رتبه کیفی خدمات پس از فروش شرکت عرضهکننده، میزان اجرای الزامات قانون حمایت و ضریب مراجعه تعمیراتی است.
وی ادامه داد: همچنین فرآیند فروش به دو شاخص رضایت از فرآیند فروش و میزان اجرای الزامات قانون حمایت درحوزه فروش اختصاص دارد. قربانی کیفیت محصول را متشکل از سه زیرمجموعه دانست و آن را شامل رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول، تعداد عیوب مطرح شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو و نمره منفی خودرو ذکر کرد.
وی به شاخصهای مقداری سختگیرانهیی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: با تصویب وزیر رسما اعلام شد تا شرکتهای خودروسازی برای تحقق اهداف کیفی تا پایان سال ۹۴ ملزم به اجرای آنها هستند. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو، محورهای هدفگذاری شده کیفی تا پایان سال ۹۴ را مورد اشاره قرار داد و افزود: تعداد عیوب مطرح شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو، رتبه کیفی تعمیرگاههای مجاز با اهداف بهبود ۲0،۳۵و۴۵درصد برای رتبههای ۱ تا ۳ و حذف کامل تعمیرگاههای دارای رتبه ۴ و ضریب مراجعه تعمیراتی با هدف کاهش ۲۰درصدی وضعیت موجود از آن جملهاند.
وی ادامه داد: همچنین شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول با هدف رشد ۵ درصدی شرایط موجود، شاخص رضایت مشتریان از فرآیندهای فروش با هدف رشد ۵درصدی شرایط موجود و شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش با هدف رشد ۵/۱درصدی شرایط موجود از دیگر اهداف کیفی برنامهریزی شده خواهد بود.
قربانی همچنین با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بهبود کیفیت خاطرنشان کرد: وزیر تلاش شبانهروزی را در این راستا خواستار شد. وی در این بین پیگیریهای هفتگی و ماهانه را حایز اهمیت خواند اما شاخصها و پیگیریهای ساعتی و روزانه را در صنعت خودروسازی مورد تاکید قرار داد. به گفته قربانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده که برای ارتقای کیفیت باید همه تلاش کنند چراکه اشکال در یک حلقه میتواند در محصول نهایی مشکل ایجاد کند و به نارضایتی مشتری منجر شود. وی اظهارکرد: همچنین وزیر با اشاره به ایجاد سیستمهای یکپارچه نظام کیفی تاکید کرده که باید با حفظ اصول رقابت در واحدهای تولیدی شرایطی فراهم کنیم تا همزبانی و یکپارچگی در ارزیابی قطعهسازی کشور داشته باشیم. وی افزود: این کار نه تنها موفقیت را برای ما به ارمغان خواهد آورد بلکه قطعا سرعت ما را در ارتقای کیفی تامینکنندگان قطعه افزایش داده و خود باعث صرفهجویی و جلوگیری از دوبارهکاریهای غیرضروری خواهد شد. بر این اساس با تاکید وزیر باید همکاریهای بسیار نزدیکی بین شرکتهای خودروسازی با یکدیگر همچنین جامعه قطعهسازی کشور صورت بگیرد. به گفته سخنگوی شورای
سیاستگذاری خودرو در این جلسه همچنین وزیر صنعت گفت که باید برای مردم فرصت حضور در شرکتهای خودروسازی را ایجاد کنیم تا از نزدیک در جریان فعالیتها قرار گیرند و از ایدهها و نظرات بازدیدکنندگان نیز استفاده بهینه شود.