رانت خودروسازی چاقوی دو لبه
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار فکر کردن متولیان دولت بخش صنعت برای یافتن راهحلهای اصولی خروج از وضعیت رانتی شد. سلیمانی گفت: باید از فناوریهای نوین برای ایمن کردن و راحت کردن سواری استفاده کرد. نماینده تهران افزود: برای جلب نظر مشتری باید مرغوبیت خودروهای ایرانی افزایش یابد. با پیوند بین بخش تحقیق و توسعه خودروسازان و دانشگاهها باید ضعف بزرگ ایمننبودن و غیراستاندارد بودن خودروها برطرف شود. وی اختصاص 5درصد فروش خودروسازان جهانی به بخش تحقیق و توسعه را عادی دانست و افزود: گردش مالی در کشور 30هزار میلیارد تومان است. اگر در ایران نیز همچون برندهای خودروسازی جهانی بخشی از فروش به تحقیق و توسعه اختصاص یابد، صنعت خودروسازی کشور از این رو به آن رو میشود. نماینده تهران انحصار را چاقوی دو لبه خطرناک دانست و افزود: بازار انحصاری خودرو از یکسو موجب تولید غیررقابتی و محصولات بیکیفیت شده است و از سوی دیگر اگر برداشته شود اشتغال کشور ضربه میخورد. اگر خودروسازان زمین بخورند بالغ بر دومیلیون شغل با مشکل روبهرو میشود. کاهش تعرفه واردات خودرو موجب نابودشدن صنعت خودروسازی میشود. وی تاکید کرد: وزیر صنعت باید با کمک مدیران مربوطه در صنعت خودرو میداندار شوند و کیفیت خودروهای ایرانی را ارتقا دهند. مصیبت فعلی صنعت خودروسازی کشور واردات قطعات بیکیفیت از چین است. طول عمر و ظاهر زیبای لوازم یدکی خودروی چینی عمر مفید خودروهای ایرانی را به شدت کاهش داده و خودروسازان را گرفتار کرده است.