سازمان امور مالياتي به لوكس‌سواران اولتيماتوم داد

بازار خودرو در ميانه پاييز

۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۰۱:۴۵:۳۹
کد خبر: ۳۰۰۱۵۲
بازار خودرو در ميانه پاييز

بازار خودرو در دهه اول آبان‌ماه روند بدون التهاب مهرماه را سپري مي‌كند. در اين روزها، شاهد نوسان اندكي در بازار ارز بوديم و اين اتفاق نشان‌دهنده آمادگي بازار براي تغيير (كاهش يا افزايش) است.

بازار خودرو در دهه اول آبان‌ماه روند بدون التهاب مهرماه را سپري مي‌كند. در اين روزها، شاهد نوسان اندكي در بازار ارز بوديم و اين اتفاق نشان‌دهنده آمادگي بازار براي تغيير (كاهش يا افزايش) است. اما در حال حاضر بازار خودرو روزهاي آرامي را پشت سر مي‌گذارد. البته روزهاي پاياني هفته اول آبان با شدت‌ گرفتن تشنج در منطقه خاورميانه، نرخ ارز، رشد ۳ درصدي را تجربه كرد. به همين دليل برخي معاملات خودرويي در روزهاي پاياني هفته گذشته قيمت‌هاي بالاتري داشتند. كارشناسان معتقدند در صورت رشد دلار به علت اتفاقات منطقه‌اي، ممكن است قيمت خودروهاي موجود در بازار نيز افزايش يابد. همچنين بالاتر رفتن قيمت كارخانه‌اي برخي خودروهاي داخلي و عرضه جديد خودروهايي مثل تارا اتومات جديد و شاهين اتومات هم در صعودي شدن قيمت‌ها موثر خواهند بود. البته اگر نرخ ارز به منطقه حمايتي خود بازگردد، احتمالا باز هم شاهد ريزش در بازار خودرو خواهيم بود. در همين حال، روز گذشته سازمان امور مالياتي به مالكان خودروهاي لوكس بالاي سه ميليارد تومان اولتيماتوم داد كه تا پايان بهمن براي پرداخت ماليات مهلت دارند.

 بازار خودرو در آبان‌ماه

هفته اول آبان‌ماه، تقريبا با ثبات طي شد. تعداد معاملات تقريبا نه كاهش يافت و نه افزايش. قيمت خودروهاي كاركرده نيز بدون تغيير بود. البته خودروهاي كاركرده وارداتي كمي افت قيمت را تجربه كردند و به علت نبود خريدار، با ثمني كمتر از هفته پاياني مهرماه معامله شدند. اما برخي از تحليل‌هاي خبري نشان از اين دارد كه قيمت خودرو روز گذشته وضعيت پرنوساني را پشت سر گذاشته است. به‌طوريكه برخي محصولات افت چند ده ميليوني و برخي ديگر، افزايش قيمت را تجربه كردند؛ البته خودروهايي نيز بدون تغيير نرخ نسبت به روز گذشته در حال معامله هستند. البته روند كلي بازار يكسان نيست. در هر دو بازار خودروهاي داخلي و مونتاژي، در حالي كه برخي محصولات تا چند ده ميليون رشد قيمت داشته‌اند، تعدادي از مدل در مدار ثبات يا كاهش نرخ قرار گرفته‌اند. در اين ميان چانگان CS35 تيپ ۳، خودروي وارداتي سايپا، كه روز گذشته بك ميليارد و ۴۸۵ ميليون تومان قيمت داشت، با نرخ يك ميليارد و ۵۳۰ ميليون تومان به معامله گذاشته شد تا در كمتر از ۲۴ ساعت رشد ۴۵ ميليون توماني را به ثبت برساند. با بالا رفتن تنش‌ها ميان حماس و اسراييل، نرخ دلار در ابتداي هفته دوباره از كانال 52 هزار تومان عبور كرد و همين افزايش نرخ دلار، ساير بازارهاي داخلي از جمله بازار خودرو را هم با صعودهاي چند درصدي مواجه ساخت؛ اما روز گذشته، نرخ دلار دوباره كاهش داشت و تا نزديكي 51 هزار تومان پايين آمد. انتظار مي‌رفت كه همين امر، دليلي بر كاهش قيمت در بازار خودرو باشد كه تعدادي از محصولات نشان دادند به‌رغم تبعيت از روند افزايشي نرخ دلار، در شيب نزولي ارز، آن را همراهي نمي‌كنند.

 قيمت خودروهاي داخلي و مونتاژي

به گزارش تجارت نيوز، قيمت خودروهاي داخلي، نوسانات ريز و درشتي دارد. كوييك دنده‌اي R از هاچ‌بك‌هاي اقتصادي شركت سايپا محسوب مي‌شود كه طي هفته‌هاي گذشته نوسانات جزئي داشت و در محدوده 350 ميليون تومان معامله شد. اما روز گذشته تغييري نداشته و روي كانال 355 ميليون تومان معامله شد.  شاهين G از سدان‌هاي لوكس سايپا به شمار مي‌رود كه از چند روز گذشته تغييري نداشت، دیروز پنج ميليون تومان گران‌تر شده و با قيمت 585 ميليون تومان به فروش رسید. پژو 206 تيپ 2 كه ارزان‌ترين هاچ‌بك ايران خودرو به شمار مي‌رود، طي هفته‌‎هاي گذشته تغييري نداشت؛ اما دیروز همانند شاهين حدود پنج ميليون تومان بالا رفت و با قيمت 485 ميليون تومان خريد و فروش شد. دنا پلاس 6 دنده توربوشارژ كه طي روزهاي گذشته حدود چند ميليون تومان گران‌تر شده بود، دو ميليون تومان پايين آمد و به نرخ 741 ميليون تومان رسيد. قيمت خودروهاي مونتاژي نيز همانند داخلي‌هاي بازار، روند يكساني ندارد. ام‌وي‌ام X22 دنده‌اي اسپرت لاكچري ارزان‌ترين كراس‌اوور مونتاژي در بازار محسوب مي‌شود كه هفته گذشته با نوسانات محدودي روبرو بود و در محدوده 710 ميليون تومان معامله مي‌شد؛ اما اين كراس‌اوور چيني روز گذشته 10 ميليون تومان گران‌تر شده و پنج ميليون تومان ديگر بالا رفت و به نرخ 725 ميليون تومان رسيد. جك J4 آپشنال يكي از ارزان‌ترين خودروهاي مونتاژي بازار به شمار مي‌رود كه تغييري نسبت به هفته گذشته ندارد 10 ميليون تومان ارزان‌تر شده بود، دیروز همان افت قيمت را جبران كرد و دوباره به نرخ 740 ميليون تومان بازگشت. بسترن B30 با مدل 1400 از ماه‌هاي گذشته افت چند صد ميليوني داشته كه امروز نيز 20 ميليون تومان ديگر پايين آمده و با قيمت 940 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود.
فيدليتي پرايم 7 نفره با مدل 1401 اما برخلاف خودروي بسترن، با افزايش 20 ميليون توماني نسبت به روز گذشته، وارد كانال يك ميليارد و 500 ميليون تومان شده است. در حال حاضر موثرترين عامل تغييرات قيمت خودرو در بازار فعلي، نرخ دلار در بازار آزاد محسوب مي‌شود؛ اما همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، دولت توانست نرخ دلار را در روز گذشته كنترل كرده و كاهش دهد. بنابراين در صورتي كه دولت در روزهاي آينده نيز توانايي كنترل دلار را داشته باشد، قيمت خودرو در ثبات و ركود به روند خود ادامه خواهد داد.

 مالكان اين خودروها، نقره داغ شدند

اما روز گذشته خبري از سوي سازمان امورمالياتي منتشر شد كه مالكان خودروهاي لوكس را دچار شوك كرد. مالكان خودروهاي لوكس بالاي 3 ميليارد تومان تا پايان بهمن امسال فرصت دارند تا ماليات متعلقه را پرداخت كنند. مديركل دفتر حسابرسي مالياتي سازمان امور مالياتي گفت: مالكان خودرو‌هاي لوكس تا پايان بهمن براي پرداخت ماليات مهلت دارند. شاهين مستوفي گفت: بر اساس قانون مي‌بايست، دارندگان خودروهاي لوكسي كه قيمت خودروي آنها حدود 3 ميليارد تومان است بايد نسبت به پرداخت ماليات خود اقدام كنند. آن طور كه اين مدير سازمان امور ملياتي مي‌گويد در سال 1402 با دريافت اطلاعات بالغ بر 151 هزار خودرو از طريق ناجا، بالغ بر 2 هزار و 800 ميليارد تومان ماليات از مالكين خودرو‌هاي لوكس و گرانقيمت مطالبه كرد. مستوفي گفت: به مالكان خودرو لوكس و گرانقيمتي كه مالياتشان را پرداخت نكرده‌اند، اعلام كرده‌ايم كه در صورت عدم پرداخت، با محدوديت‌هايي در نقل و انتقال مواجه مي‌شوند. به گفته اين مقام مالياتي، دريافت 800 ميليارد تومان ماليات از مالكان 67 هزار خودرو لوكس در سال گذشته اتفاق افتاد.
مديركل دفتر حسابرسي مالياتي سازمان امور مالياتي تاكيد كرد درسال 1400 قانون چند خودرويي وجود داشت، اما در قانون بودجه 1401 و همچنين بودجه 1402، ماليات هر خودرو به صورت مجزا بررسي مي‌شود. وي همچنين گفت: مالكان خودرو‌هاي لوكس تا بهمن امسال فرصت پرداخت مالياتشان را دارند و بعد از پايان اين مهلت قانوني، برگه مطالبه بصورت پيامكي والكترونيكي صادر و ابلاغ مي‌شود. بحث دريافت ماليات از دارندگان خودروهاي لوكس ذيل قانون ماليات از عايدي سرمايه مصوب مجلس در دستور كار سازمان امور مالياتي قرار گرفت. اين اتفاق در حالي رقم خورد كه پيش‌تر خبري از دريافت ماليات از دارندگان خودروهاي لوكس نبود اما به نظر مي‌رسد سازمان امور مالياتي با پيدا كردن راه‌هاي فرار مالياتي امكان عرصه را براي مالكان خودروهاي لوكس كه ماليات به آنها تعلق مي‌گيرد، تنگ كرده و دارندگان اين خودروها چاره‌اي ندارند تا نسبت به پرداخت ماليات مقرر خود اقدام كنند يا اينكه تبعات عدم پرداخت ماليات را بپذيرند. 

ارسال نظر