مديرعامل انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران:

رتبه اول ذخاير نفت و گاز دنيا را داريم، اما با ناترازي گاز، برق و بنزين مواجه هستيم

۱۴۰۲/۰۹/۰۳ - ۲۳:۴۸:۰۹
کد خبر: ۳۰۱۷۱۱

مديرعامل انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران با بيان اينكه «بازار متشكل ريالي» در حوزه انرژي ايجاد شود، گفت: از نظر مجموع ذخاير نفت و گاز در دنيا اول هستيم؛ اما با ناترازي برق در تابستان و ناترازي گاز در زمستان و ناترازي بنزين در روزهاي پرمصرف مواجه هستيم و اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف هم موفق نبوده است.

مديرعامل انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران با بيان اينكه «بازار متشكل ريالي» در حوزه انرژي ايجاد شود، گفت: از نظر مجموع ذخاير نفت و گاز در دنيا اول هستيم؛ اما با ناترازي برق در تابستان و ناترازي گاز در زمستان و ناترازي بنزين در روزهاي پرمصرف مواجه هستيم و اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف هم موفق نبوده است.
«سيد مسلم موسوي» در گفت‌وگو با ايرنا، ضمن اشاره به وجود قوانين و برنامه‌هاي فراوان در حوزه «بهينه‌سازي مصرف انرژي» اظهار كرد: در اين حوزه مطالعات فراواني در مركز پژوهش‌هاي مجلس، وزارت نفت، شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت، وزارت نيرو و مراكز متعدد پژوهشي صورت گرفته است، همچنين در شوراي اقتصاد، از حدود ۱۰ سال پيش، پروژه‌ها و طرح‌هاي كلاني تعريف شد؛ اما در عمل توفيق خاصي در اين زمينه حاصل نشده است؛ زيرا سرمايه‌گذاري در حوزه مصرف بهينه انرژي صرفه اقتصادي نداشته باشد.
موسوي ضمن اشاره به كسري افزايش مصرف بنزين در تابستان، گفت: از ده پانزده سال پيش، كارشناسان حوزه انرژي شرايط امروز را پيش‌بيني مي‌كردند و هشدار مي‌دادند كه در اوايل ۱۴۰۰، با ناترازي گاز و برق و بنزين مواجه خواهيم شد.
عضو هيات علمي سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران در بيان دليل «ناترازي‌ها» توضيح داد: هم از نظر مجموع ذخاير نفت و هم از نظر گاز در دنيا اول هستيم؛ اما با ناترازي برق در تابستان و ناترازي گاز در زمستان و ناترازي بنزين در روزهاي پرمصرف مواجه هستيم؛ زيرا قيمت‌هاي انرژي در كشور نسبي است؛ گاز و گازوئيل مصرفي نيروگاه‌ها يارانه‌اي است. قيمت تبديل انرژي به ازاي هر كيلو وات ساعت نزديك به ۷۰۰، ۸۰۰ تومان تمام مي‌شود؛ ولي كشور ما به صورت متوسط آن را به قيمت ۱۰۰ تومان به هر مصرف‌كننده مي‌دهد يعني به ازاي هر كيلو وات ساعت حدود ۷۰۰ تومان يارانه به هر مصرف‌كننده داده مي‌شود.
موسوي يكي از دلايل شرايط نامطلوب اقتصادي و كسري بودجه دولت را صرف شدن عمده درآمدهاي دولت براي يارانه‌هاي انرژي دانست و گفت: قيمت‌ها در حوزه انرژي منصفانه نيست؛ مثلاً قيمت يك ليتر بنزين از قيمت يك ليتر آب معدني هم ارزان‌تر است. وقتي قيمت‌ها متناسب نيست مصرف خودبه‌خود بالا مي‌رود.
موسوي گفت: متأسفانه در برخي از دوره‌هاي مجلس شوراي اسلامي، بعضي از نمايندگان به نام حمايت از مردم سياستي را پايه‌گذاري كردند كه الان گريبانگير خود مردم شده و معضلاتي را براي كشور ايجاد كرده است و آن هم ثابت نگه داشتن قيمت حامل‌هاي انرژي بود؛ غافل از اينكه اين سياست باعث ايجاد مشكلاتي عديده در حوزه گاز و برق و بنزين مي‌شود.
وي با بيان اينكه اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي ضروري است، درباره روش اين اقدام توضيح داد: وقتي دولت قيمت انرژي را مشخص مي‌كند، بعد از يكي‌دو سال تورم ايجاد مي‌شود. مصرف انرژي در كوتاه‌مدت كاهش پيدا مي‌كند ولي در بلندمدت دوباره به مسير خودش برمي‌گردد و افزايش مي‌يابد چون با تورمي كه ايجاد مي‌كند دوباره قيمت‌هاي نسبي در حوزه انرژي در مقايسه با ساير كالاها ارزان مي‌شود و مصرف دوباره افزايش پيدا مي‌كند. موسوي درباره «اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي» توضيح داد: اين موضوع به اين معنا نيست كه قيمت‌ها افزايش پيدا كند بلكه به اين معنا است كه يك «بازار متشكل ريالي» در حوزه انرژي ايجاد شود و خودِ بازار، قيمت انرژي را مشخص كند، نه دولت. ضمن اينكه به اين معنا هم نيست كه قيمت انرژي‌مان را با قيمت فوب خليج فارس مقايسه كنيم، چون درآمدها و هزينه‌هاي ما در كشور، ريالي است.
مديرعامل انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران گفت: اين اقدام، قطعاً تبعات سياسي و اجتماعي دارد. متأسفانه دولت قبل قصد داشت با كج‌سليقگي قيمت بنزين را اصلاح كند كه دوباره همان سياست غلط قبلي را در پيش گرفت و باز هم قيمت توسط دولت تعيين شد؛ ضمن اينكه اين اقدام به يك‌باره و بدون اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي و بدون ايجاد زيرساخت‌هاي لازم صورت گرفت كه اثر منفي داشت.

ارسال نظر